شناسهٔ خبر: 66550351 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

سازمان غذا و دارو: محموله روغن خام توقیفی در هرمزگان امکان ترخیص ندارد

مشاور امور فنی و سیاستگذاری اداره کل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: محموله روغن خام توقیف شده در هرمزگان به دلیل وجود بقایای سموم آفات نباتی در آن، امکان ترخیص و مصرف را ندارد.

صاحب‌خبر -

یوسف صادقیان در گفت و گو با  ایرنا درباره محموله روغن‌های خام وارداتی که در بندر شهید رجایی استان هرمزگان توقیف شده است، اظهار داشت: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال ۱۴۰۰ پس از نمونه برداری از محموله وارداتی روغن خام آفتابگردان به دلیل باقی ماندن سموم دفع آفات نباتی در محموله، مجوز ترخیص را صادر نکرده بود.

وی اظهار داشت: به دلیل اینکه روغن خام جزو کالاهای استراتژیک محسوب می شود، صاحب کالا درخواست رسیدگی مجدد را داشت و به همین دلیل سه مرحله نمونه برداری و پنج بار آزمایش روی این محموله انجام شد.

صادقیان تاکید کرد: در تمامی این موارد عدم انطباق در دفع بقایای سموم آفات نباتی محرز شد و این سازمان بر عدم ترخیص و توقیف محموله و لزوم مرجوع نمودن آن تاکید کرد.

مشاور امور فنی و سیاستگذاری اداره کل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو نیز بررسی این محموله صورت گرفته است و به صراحت می توان گفت این محموله امکان ترخیص و مصرف ندارد.

به تازگی برخی در فضای مجازی مدعی ترخیص 47 هزار تن روغن آلوده از بندرشهید رجایی شدند که عارف اکبری دادستان مرکز استان هرمزگان این ادعا را رد و اعلام کرد: سازمان غذا و دارو آزمایش‌هایی را بر روغن‌های وارداتی انجام داد، برخی از محموله‌ها که از نظر سلامت و کیفیت مشکلی نداشتند اجازه ترخیص یافتند اما یک محموله ۴۴ هزار تنی که فاقد سلامت و استانداردهای لازم و تعیین شده از سوی سازمان غذا و دارو بود، اجازه ترخیص داده نشد و همچنان در مخازن نگهداری می‌شود.

شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز با رد توزیع ۴۴ هزار تن روغن مسموم در بازار، اعلام کرد: صدور گواهی‌های تایید سلامت مواد غذایی از مراجع مربوطه از جمله سازمان ‌ملی استاندارد ایران و سازمان غذا و دارو، پیش‌نیاز توزیع اقلام خوراکی در بازار است و روغن خام فقط در صورتی‌ که سلامت و اصالت آن به تایید سازمان‌های مذکور رسیده باشد، امکان ترخیص از گمرک و عرضه در مجاری توزیع و مبادی مصرف را داراست.

برچسب‌ها:

نظر شما