شناسهٔ خبر: 66548098 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جمعیت هلال احمر یک ارگان مردم‌نهاد برای تسکین آلام بشری در حوادث

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: جمعیت هلال احمر بیشتر با حوزه امداد و نجات شناخته شده است در حالی که ماموریت‌های متنوعی دارد و در بخش‌های مختلف خدمات ارائه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

جمعیت هلال احمر یک ارگان مردم‌نهاد برای تسکین آلام بشری در حوادث

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با بیان اینکه ماموریت اصلی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر، تسکین آلام بشری در حوادث مختلف طبیعی و انسان‌ساخت است، گفت: در نگاه عمومی مردم، جمعیت هلال احمر بیشتر با حوزه امداد و نجات شناخته شده است در حالی که هلال احمر ماموریت‌های متنوع و زیادی دارد و در بخش‌های مختلف خدمات ارائه می‌دهد.

وحید شعبانی با تبریک «۸ می، روز جهانی صیلب سرخ و هلال احمر» اظهار کرد: در جمعیت هلال احمر بر این موضوع اعتقاد داریم هر انسانی که در فکر و ذهن و عمل خود حس انسان‌دوستی و بشردوستی به همنوع را دارد، یک هلال احمری است. در آموزه‌های دینی و آداب و رسوم ایران، این حس بین مردم وجود دارد، بنابراین آحاد مردم را هلال احمری می‌دانیم و این روز را به همه مردم تبریک می‌گویم.

وی با اشاره به نقش جمعیت هلال احمر در سطح جهانی بیان کرد: ماموریت اصلی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر، تسکین آلام بشری در حوادث مختلف طبیعی یا انسان‌ساخت است. در ماموریت‌های برون مرزی مانند زلزله‌هایی که در سوریه و ترکیه اتفاق افتاد یا سیل ویرانگری که در پاکستان رخ داد و حتی حوادثی که در آمریکای شمالی و جنوبی رخ داد در صورت اعلام نیاز، از سوی هلال احمر ایران کمک‌های لازم انجام شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: در مجموع در فدراسیون جهانی صلیب سرخ هلال احمر، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران جزو پنج هلال احمر برتر و پیشرو در جهان معرفی شده و در یکی دو سال اخیر در بخش‌های مختلف مورد تقدیر قرار گرفته و عالی‌ترین نشان امداد فدراسیون جهانی صلیب سرخ هلال احمر را کسب کرده است و این موضوع به دلیل زحمات این جمعیت در بخش‌های مختلف بوده است.

وی با اشاره به تفاوت نیرو‌های هلال احمر با دیگر نیرو‌های امدادی بیان کرد: جمعیت هلال احمر یک ارگان مردم‌نهاد است و ارائه خدمات و ماموریت‌های این جمعیت بر عهده داوطلبان است. داوطلبان روحیه ایثارگری و خدمت دارند و ما افتخار پشتیبانی از آنها را داریم، اما در بخش‌های مختلف، نیرو‌های امدادی با جمعیت رابطه استخدامی دارند.

شعبانی گفت: در نگاه عمومی مردم، جمعیت هلال احمر بیشتر با حوزه امداد و نجات شناخته شده است در حالی که هلال احمر ماموریت‌های متنوع و زیادی دارد و در بخش‌های مختلف خدمات ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه ماموریت‌های هلال احمر به پنج دسته تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: بخش عمده‌ای از فعالیت‌های هلال احمر در حوزه امداد و نجات است و مردم با حضور امدادگران و نجاتگران در صحنه حوادث انسان‌ساخت، طبیعی و جاده‌ای آشنا هستند. جمعیت هلال حمر با حضور امدادگران و نجاتگران تخصصی خود که دوره‌های مختلف آموزشی را برای این روز‌ها دیده‌اند خدمات را در حوادث و مناسبت‌های مختلف مانند نوروز، اربعین و راهیان نور ارائه می‌دهد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: بخش دیگر خدمات جمعیت هلال احمر در حوزه امور داوطلبان است. در این حوزه بیشتر خدمات حمایتی و در حوزه محرومیت‌زدایی ارائه می‌شود. ارائه خدمات بشردوستانه و داوطلبانه از جمله راه‌اندازی کاروان‌های سلامت و کاروان‌های محرومیت‌زدایی در این حوزه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بخش دیگر فعالیت‌ها در حوزه امور جوانان است. سنین و اقشار مختلف کانون‌های هلال احمر وجود دارد تا نونهالان و نوجوانان به بخش‌های مختلف مراجعه کنند و عضو این جمعیت شوند. این افراد بعد از عضویت در دوره‌های عمومی، آموزش‌های لازم را می‌بینند و سپس دوره‌های تخصی امداد و نجات را می‌گذرانند و به معاونت امداد و نجات ملحق و امدادگر تخصصی می‌شوند.

شعبانی گفت: ارائه برنامه‌های مختلف بشردوستانه و عام‌المنفعه در بخش‌های مختلف و حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی نیز بخش دیگر خدمات این معاونت هستند.

وی بیان کرد: بخش دیگر فعالیت‌ها در حوزه معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی است و در این حوزه خدمات مختلفی ارائه می‌شود. یکی از معروفترین اقدامات در این حوزه، ارائه خدمات در داروخانه‌های هلال احمر است که تلاش می‌کند دارو‌های خاص و کمیاب که هزینه‌های هنگفتی دارند با نرخ‌های کم و دولتی در اختیار عموم مردم قرار بگیرد تا به بیماران کمک شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: کلینیک درمان و توانبخشی نیز خدمات توانبخشی از گفتار درمانی گرفته تا خدمات فیزیوتراپی و پروتز و ... را انجام می‌دهد و تلاش می‌شود این خدمات با نرخ‌های دولتی و هزینه‌های کم به مردم ارائه شود. همچنین ارائه خدمات اضطراری در این حوزه انجام می‌شود به گونه‌ای که کادر پزشکی در برنامه‌های مناسبتی مانند اربعین، راهیان نور و حوادث با راه‌اندازی پایگاه‌های درمانی سیار خدمات ارائه می‌دهند.

وی افزود: بخش دیگر خدمات این جمعیت، در حوزه آموزش و پژوهش است و در این معاونت دوره‌های عمومی و تخصصی هلال احمر و کار‌های پژوهشی انجام می‌شود. تاکنون چند کتاب در خوزستان تالیف شده است و یکی دو مورد رونمایی شده‌اند و دو کتاب در دست چاپ هستند که رونمایی خواهند شد.

شعبانی گفت: در حوزه آموزش و پژوهش تلاش بر این است با ارائه آموزش‌های لازم و برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی کاربردی آموزه‌های مختلف به مردم ارائه شود. در این زمینه وظیفه آموزش همگانی مردم در حوزه امداد و نجات را داریم که تلاش می‌شود آموزه‌ها بیش از پیش به مردم ارائه شود.

نظر شما