شناسهٔ خبر: 66547452 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزیر نفت: از سال 1397 بالاترین میزان صادرات نفت را داریم

سحر بابایی

وزیر نفت گفت که در حوزه دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم اتفاقات بسیار خوبی رخ داده و امروز می‌توانیم بگوییم که از سال ۱۳۹۷ تاکنون بالاترین میزان صادرات نفت را علی‌رغم تمام کارشکنی‌ها از سوی دشمنان داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، جواد اوجی امروز در مراسم افتتاحیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی انرژی تصریح کرد: سفرهای مکرر رئیس جمهور به اقصی‌نقاط دنیا شرایطی را برای ما فراهم کرد تا بتوانیم در حوزه صادرات نفت، محصولات پتروشیمی و یا حتی خدمات فنی مهندسی گام برداریم و توانمندی سازندگان ایرانی در این حوزه دیده شود.

وی با بیان این‌که ایران در همه بخش‌ها خودکفا است اظهار کرد: در حوزه توسعه صنعت نفت و گاز احداث پتروپالایشگاه‌های نفتی، گازی، صنعت پتروشیمی، جمع‌آوری گازهای مشعل خودکفا هستیم. همچنین در حوزه صدور خدمات فنی، مهندسی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که در برنامه هفتم و دولت برنامه‌ریزی صورت گرفته تا تولید نفت را با توجه به ذخائر غنی که در کشور داریم، افزایش دهیم، اظهار کرد: مجموع ذخائر نفت و گاز ایران در دنیا اول است و با توجه به پتانسیل‌های خوبی که در این حوزه داریم به دنبال افزایش تولید نفت و گاز هستیم.

اوجی با بیان این‌که با اتکاء به توان داخلی و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، کار را آغاز کرده‌ایم و فعالان این صنعت نیز مطمئن باشند که کسب و کارشان رونق بیشتری پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که هیچ محدودیتی برای سرمایه‌ گذاری در صنعت نفت وجود ندارد و از همه سرمایه گذاران دعوت می‌کنیم که در این حوزه وارد شوند، تصریح کرد: براساس آنچه وزارت نفت و بانک مرکزی از عملکرد این صنعت ارائه داده در سال گذشته رشد ۲۰ درصدی اتفاق افتاد و در سال قبل توانستیم بیش از ۳۵ میلیارد دلار علی‌رغم محدودیت‌ها داشته باشیم.


افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت خام در دولت سیزدهم

وزیر نفت با بیان اینکه در طول دولت سیزدهم، تولید نفت خام ایران با تکیه بر شرکت‌های داخلی بیش از ۶۰ درصد رشد کرد و صادرات آن به‌شدت افزایش یافت، گفت: امسال ۷۹ پروژه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در بخش بالادست و پایین‌دست به بهره‌برداری می‌رسد و ۵۰ پروژه تازه نیز آغاز شده است.

وزیر نفت افزود: با تکمیل پروژه‌های جدید صنعت نفت، ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه به تولید نفت، ۳۵ میلیون مترمکعب به تولید گاز خام، ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی و ۳ تا ۵ میلیون میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور افزوده می‌شود.

اوجی با اشاره به امضای قراردادهای توسعه، به فراخوان وزارت نفت برای تأمین خوراک گازی واحدهای پتروشیمی اشاره اظهار کرد: چند هفته گذشته اسناد مهمی با ۱۳ پتروشیمی برای تأمین خوراک گازی خود از ۲۰ میدان گازی امضا شد.

رشد اقتصادی گروه نفت و گاز امسال نیز محقق می‌شود

وزیر نفت با بیان اینکه از همه ظرفیت‌های کشور در بخش فنی، مالی، پیمانکاران و مشاوران برای رونق کسب‌وکار صنعت نفت استفاده می‌شود و هیچ جایی بهتر از سرمایه‌گذاری در این صنعت نیست، زیرا بازگشت سرمایه در صنعت نفت در کمترین زمان انجام می‌شود، گفت: با رونمایی از سبک تازه قراردادهای نفتی، رشد اقتصادی گروه نفت و گاز امسال نیز محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار پروژه در شورای اقتصاد در حوزه‌های حمل‌ونقل، افزایش بازدهی نیروگاهی و بهینه‌سازی مصرف در صنایع، ساختمان و ریلی مصوب شده است، گفت: امسال با ابتکار مجلس شورای اسلامی، حساب بهینه‌سازی از منابع قابل تأمین برای حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه، به‌منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه امسال بیش از هزار و ۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی در نمایشگاه بین‌المللی نفت حضور یافته‌اند، گفت: این نمایشگاه هر سال نسبت به سال‌ قبل باشکوه‌تر برگزار می‌شود که این موضوع باعث غرور هر ایرانی است.

وی با بیان اینکه دولت مردمی سیزدهم از همان آغاز کار هیچ‌گاه منتظر مذاکرات رفع تحریم‌های بین‌المللی و خارجی‌ها نمانده است، افزود: در دو سال و نیم اخیر با اتکا به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی اتفاق‌های بزرگی در صنعت نفت ایران رخ داده است.

وزیر نفت با یادآوری اینکه در آغاز به‌کار دولت مردمی سیزدهم مقدار تولید و صادرات نفت کشور اوضاع مطلوبی نداشت، تصریح کرد: امروز در این حوزه به اعداد و ارقامی دست یافته‌ایم که باور آن برای بسیاری از اشخاص سخت است.

آغاز ۷۹ طرح به ارزش ۱۶ میلیارد دلار تکمیل و عملیات اجرایی ۵۰ طرح 

اوجی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۱۳۲ طرح نیمه‌تمام به ارزش ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار را تکمیل و هم‌زمان عملیات اجرایی ۵۰ طرح به ارزش ۴۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار را آغاز کردیم، گفت: در سال ۱۴۰۳، تعداد ۷۹ طرح به ارزش ۱۶ میلیارد دلار تکمیل و عملیات اجرایی ۵۰ طرح به ارزش ۲۵ میلیارد دلار آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به کارنامه صنعت نفت در دولت سیزدهم گفت: ۵۴ میلیون مترمکعبی گاز، ۲۲۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت فرآورشی کشور و ۱۰ میلیون تنی پتروشیمی کشور در این تولد رقم خورد و بخش زیادی از این دستاوردها با بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام صنعت نفت که بعضی تا بیش از ۱۰ سال معطل مانده بودند، به‌ دست آمده است.

اوجی با بیان اینکه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که ۲۰ سال در شرکت‌های مختلف دست به دست می‌شد، از دستاوردهای مهم وزارت نفت دولت سیزدهم است، گفت: این هم‌اکنون ۱۲ میلیون مترمکعب گاز از آن تولید می‌شود و براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، تا پایان دولت مردمی این رقم به ۳۰ میلیون مترمکعب و در سال‌های آینده به روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

وی با بیان اینکه دولت گذشته اعلام کرده بود حاضر است پالایشگاه آبادان را به‌عنوان قدیمی‌ترین پالایشگاه کشور به‌طور رایگان واگذار کند، گفت: امروز شاهد هستیم که این پالایشگاه کمک بزرگی به تولید فرآورده‌های نفتی کشور می‌کند و پارسال ۱۲ هزار میلیارد تومان سودآوری داشته است. عملیات اجرایی بخش دوم فاز ۲ این پالایشگاه نیز به‌زودی آغاز می‌شود.

تا پایان امسال ۳۰ میلیون مترمکعب گاز همراه جمع‌آوری می‌شود

وزیر نفت با تأکید بر اینکه وزارت نفت دولت سیزدهم در اجرای طرح‌ها و توسعه معطل خارجی‌ها نشده است، ادامه داد: بیش از ۵ میلیارد دلار برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت در دولت سیزدهم برای گازهای همراه میدان‌های غرب و شرق کارون و میدان‌های غرب کشور قرارداد امضا شده است.

اوجی با بیان اینکه  هم‌اکنون ۱۱.۵ میلیون مترمکعب گازهای همراه جمع‌آوری می‌شود که تا پایان امسال به ۳۰ میلیون مترمکعب می‌رسد. متان حاصل از فرآورش این گازها به شبکه سراسری گاز تزریق و ترکیبات سنگین‌ به‌منظور ایجاد ارزش افزوده، خوراک مجتمع‌های پتروشیمی می‌شود.

وی افزود: با تکمیل پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی روزانه بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایش گاز ایران اضافه شد.

وزیر نفت با بیان اینکه پارسال نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیارد مترمکعب ذخیره‌سازی گاز بیشتری انجام شد، گفت: تولید فرآورده یورو ۵ در پالایشگاه اصفهان پارسال محقق شد و براساس برنامه، کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی در همه پالایشگاه‌ها با اتکا به توان داخلی در حد یورو ۵ انجام می‌شود.

وی با اشاره به اجرای بیش از هزار کیلومتر خط لوله گاز در کشور، گفت: در این دولت پنج ایستگاه تقویت فشار گاز به بهره‌برداری رسید و بیش از ۶ هزار روستا گازرسانی شد.

ظرفیت صنعت پتروشیمی ۱۰ میلیون تن افزوده می‌شود

وزیر نفت با بیان اینکه پنج طرح پتروشیمی برای گشایش رسمی آماده است، گفت: با بهره‌برداری طرح‌های تازه پتروشیمی تا پایان امسال، ظرفیت صنعت پتروشیمی ۱۰ میلیون تن افزوده می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما