شناسهٔ خبر: 66547012 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

باحضور وزیر صنعت، معدن و تجارت؛

همایش سالانه بین‌المللی مهندسان مکانیک ایران به میزبانی دانشگاه صنعتی اراک آغاز به کار کرد

سی‌ودومین همایش سالانه بین‌المللی مهندسان مکانیک ایران با شعار «مشارکت علمی، جهش تولید، توسعه صنایع مردم نهاد»، با حضور عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت و به میزبانی دانشگاه صنعتی اراک آغاز به‌کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه صنعتی اراک، علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین گشایش این همایش اظهار داشت: مهندسان مکانیک کشور باید حل معضلات زیست محیطی کشور را با تعریف پروژه‌های تخصصی مدنظر قرار دهند و در این راستا به کشور و مسئولین کمک کنند.
وی افزود: آلودگی هوا یکی از از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی شهر اراک است که حتی با عدم مصرف سوخت مازوت و جایگزینی گاز، باز هم پدیده اینورژن و گاز‌های گلخانه‌ای شرایط زیستی منطقه را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

علی آبادی تصریح کرد: با توجه به اینکه بخشی از آلودگی هوای اراک ناشی از تردد خودرو‌ها است، باید تلاش کرد تا حمل و نقل شهری در اسرع وقت به سمت انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر ارتقا یابد.
وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت درخصوص برگزاری سی و دومین همایش سالانه بین‌المللی انجمن مهندسان مکانیک ایران به میزبانی دانشگاه صنعتی اراک هم گفت: انجمن مهندسان مکانیک یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین انجمن‌های کشور است که تلاش می‌شود تا چهره واقعی از مهندسی و توانایی کشور عرضه کنند.
علی آبادی بیان کرد: امروز اگر هر کالایی از نخرند، دانشجویان این کشور را خوب می‌خرند، این محصول بسیار با ارزش است، باید باید به سمتی برویم تا از خارج دیگران به این کشور بیایند و صنایع ما را ببینند نه اینکه از اینجا بروند تا دنیا را ببینند.

وی تأکید کرد: مهندسی مکانیک امروز در ترکیب با سایر علوم جلوه‌های تازه‌ای را مانند بیومکانیک، بیومکاترونیک را خلق کرده است.
وزیر صمت گفت: وقت آن رسیده که یک گام به جلو حرکت کنیم، دنیا در آستانه تحول تازه و حرکت به سمت هوشمندی است. دنیا تلاش می‌کند تا هوش مصنوعی وارد زندگی شود اما باید تلاش شود تا هوش انسان بر هوش مصنوعی غلبه کند و نباید نگران باشیم که ربات‌ها بر انسان غلبه کند.
وی بیان کرد: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده واستفاده از خلاقیت و نوآوری بر اساس نیاز جامعه می‌تواند جذابیت بیشتری برای مردم و تولیدکنندگان ایجاد کند.
وزیر صمت تأکید کرد: جمهوری اسلامی صاحب فناوری در بخش‌های مختلف است که مهندسان مکانیک توانسته‌اند نقش شایانی در ارتقای جایگاه فناوری کشور داشته باشند هرچند مشکلاتی نیز وجود دارد که قطعاً باید برای رفع آن‌ها تلاش کنیم.‌

علی آبادی افزود: کنسرسیوم توسعه اقتصادی استان مرکزی (امیرکبیر) طرحی ارزشمند، ابتکاری، منطقی و ریشه‌ای در استان مرکزی است که باید قدر آن را دانست و به آن کمک کرد که رشد پیدا کند و جلوه‌ای از مشارکت مردم در جهش تولید را متبلور نماید.
وی افزود: این کنسرسیوم در راستای فرمایشات رهبری شکل گرفته و باید برای تأسیس نهاد‌های مالی از تمام ظرفیت‌های مردم استان مرکزی برای اقدامات پیش‌بینی شده بزرگ بهره‌مند شد تا با سرمایه‌های کم نیز افراد بتوانند به عضویت این کنسرسیوم درآیند.
وزیر صمت یادآور شد: در زمانی که دنیا فکر می‌کرد کسی سراغ ما نمی‌آید و در شرایط خاص بودیم، ۲۲۰۰ بازرگان در کشور پذیرش شدند و این در حالی بود که بیش از ۳۸۰۰ متقاضی پشت مرز‌ها بودند چون امکان پذیرش نداشتیم و این اتفاق بزرگی بود.
وی تأکید کرد: وزارت صمت از شرکت‌هایی که در زمینه صادرات فعالیت دارند حمایت همه جانبه می‌کند زیرا برای رسیدن به جایگاه‌های پیش‌بینی شده باید ازفرصت‌های بین‌المللی غافل نشد.
وزیر صمت اضافه کرد: تمام امکانات مادی و معنوی وزارت صمت در اختیار صادرکنندگان است تا محصولات خود را بفروشد و صادر کنند. ارز را باید صادرکنندگان و تولید کنندکان با تولید و صادرات خلق کنند و هر شرکتی که نه از مسیر رانت، بلکه از مسیر خلاقیت، ابتکار و مهندسی توانست کالا تولید و صادر کند، ارز حاصل از آن باید برای ارتقای آن تولیدات استفاده کرد.
رئیس انجمن مهندسان مکانیک ایران گفت: ۶۸۹ مقاله به سی و دومین همایش سالانه بین‌المللی انجمن مهندسان مکانیک ایران در دانشگاه صنعتی اراک ارسال شده که ۴۲۳ مقاله با داوری بیش از ۸۵۰ نفر و دبیری تخصصی ۹۴ نفر پذیرش شده‌اند. وزیر صمت پیشنهاد داد: بهتر است برای سال آینده این همایش، مقالاتی به سفارش شرکت‌ها تهیه شود و به سؤالات شرکت‌ها پاسخ دهند. در این همایش هفت نشست تخصصی و چهار کارگاه آموزشی نیز پیش‌بینی شده است.
مجتبی گودرزی رئیس دانشگاه صنعتی اراک نیز در این رویداد بزرگ مهندسی تأکید کرد؛ دانشگاه صنعتی اراک دانشگاه صنعتی اراک به‌عنوان تنها دانشگاه تخصصی در پایتخت صنعت کشور همواره به‌دنبال خلق فرصت‌های نوین در استان مرکزی و ایجاد زمینه مشارکت و ارتباط مؤثر حداکثری بین دانشگاه‌ها و صنعت و جامعه است.

گودرزی با آرزوی موفقیت برای همه دلسوزان و پژوهشگران بیان کرد: سی‌ودومین همایش سالانه بین‌المللی مهندسان مکانیک ایران فرصتی برای تحقق این تفکر است.
دیگر سخنران این همایش محمد اولیا مدیرعامل گروه‌های تولیدی مپنا در حوزه شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، نخستین و بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات نیروگاهی، دستاورد‌های مهمی در حوزه انرژی برای کشور رقم‌زده که حاصل خوباوری ملی می‌باشد.

وی در ادامه افزود: گروه مپنا انتظار دارد بر اساس رسالت و برنامه‌های توسعه‌ای خود بتواند‌ ایده‌های دانشگاهی همگام با برنامه خود را مورد حمایت قرار دهد.
مدیرعامل نیروگاه اتمی هرمز با اشاره به نیاز‌های کشور در حوزه توسعه صنایع اتمی اشاره کرد: رویکرد نیروگاه اتمی هرمز در توسعه فناوری‌های بدست آمده در حوزه‌های فراملی می‌باشد که قرارداد ساخت نیروگاه برق با ظرفیت ۱۲۵۵مگاوات دستاورد این خودباوری ملی است. همکاری با دانشگاه‌ها توانسته است فرصت‌های جدیدی را برای پژوهشگران و صنایع کشور خلق کند که تفاهم‌نامه منعقد در این حوزه با دانشگاه صنعتی اراک و شرکت صنایع آذرآب نتیجه این رویکرد است.
حمید مهدی نیا نماینده کنسرسیوم اقتصادی‌امیرکبیر در این رویداد بیان کرد: این کنسرسیوم به همت جمعی از صنعتگران و حمایت استاندار مرکزی با همکاری دانشگاه صنعتی اراک شکل گرفته است.‌ایشان تأکید کرد در بازدید ۲ سال قبل دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از صنایع و دانشگاه‌های استان مرکزی به لزوم شکل‌گیری یک کنسرسیوم در حوزه صنایع دریا محور اشار نمود. سپس جمعی از صنعتگران در کنار دانشگاه صنعتی اراک پس از بازدید از منطقه مکران برای این موضوع اعلام آمادگی کردند. البته عقد تفاهم نامه مشترک در این همایش محصول حمایت‌های استاندار مرکزی و خودباوری ملی است.
از دستاورد‌های مهم آیین گشایش این رویداد می‌توان به امضای تفاهم‌نامه کنسرسیوم توسعه اقتصادی استان مرکزی (امیرکبیر) با موضوع تخصصی نیاز‌های دریایی منطقه مکران و همچنین امضای تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه فی مابین دانشگاه صنعتی اراک، شرکت صنایع آذرآب و نیروگاه هرمز اتمی اشاره کرد.
در ادامه از جایزه‌امیرکبیر با محوریت تکریم از پیشکسوتان صنعت با حضور عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی و به آقایان حسن مهدی نیا بنیانگذار گروه صنعتی لجور، مرتضی خلیلی بنیانگذار گروه توسعه و نوسازی صنایع گداختار و غلامحسین کاتوزیانی مدیرعامل شرکت پترؤساز اهدا شد.
در آیین گشایش سی‌ودومین همایش بین‌المللی مهندسین مکانیک ایران برای نخستین بار تمبر مناسبتی این رویداد با ابتکار دانشگاه صنعتی اراک به چاپ رسید که توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی و ممهور شد.
گفتنی است در پایان از پژوهشگران برتر و صنایع مؤثر در توسعه مهندسی مکانیک با اهدای لوح توسط انجمن مهندسان مکانیک ایران تجلیل شد و پایان‌نامه‌های دانشجویی برتر معرفی و تقدیر شدند. همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان مراسم افتتاحیه این همایش، با اهدای لوح تقدیر از زحمات فراوان  مجتبی گودرزی رئیس دانشگاه صنعتی اراک و رئیس همایش، ابوالفضل حاجی‌زاده اقدم دبیر همایش و حمید قاسمی میقانی دبیر اجرایی همایش برای برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های برگزاری شایسته این همایش بزرگ تقدیر و تشکر کرد.

همایش سالانه بین‌المللی مهندسان مکانیک ایران به میزبانی دانشگاه صنعتی اراک از ۱۸ الی ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳با ارائه بیش از ۴۲۰ مقاله، پنج کارگاه تخصصی، پنج سخنران کلیدی، پنج نشست صنعتی و دو بازدید روزانه از صنایع مؤثر استان مرکزی همچنین نمایشگاه محصولات صنعتی با حضور صنعتگران استان مرکزی برگزار می‌شود.

نظر شما