شناسهٔ خبر: 66545361 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

قالیباف تأکید کرد:

هلال احمر؛ نماد مردمی‌سازی خدمت به مردم

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نهاد هلال‌احمر، کاملا جهتش الهی و معنوی است، گفت: سازمان هلال احمر تنها سازمان در زمینه مردمی‌سازی‌ خدمت به مردم و به معنای واقعی یک نهاد کاملا مردمی است.

صاحب‌خبر -

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش گرامیداشت روز جهانی هلال‌احمر و صلیب سرخ که صبح امروز، چهارشنبه 19 اردیبهشت‌ماه برگزار شد با اشاره به گرامیداشت هفته هلال احمر و تبریک این هفته به زحمت‌کشان و مجاهدان مخلص در خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان و مردم عزیز، گفت: همچنین این هفته را به تمام آسیب‌دیدگان تبریک و تهینیت عرض می‌کنم. بدون شک حضور شما در نجات انسان‌ها همیشه خاطره دائمی در زندگی مجدد آنها است و انسان‌های نجات یافته همیشه به یاد شما عزیزان مخلص و متدین هستند.

وی ادامه داد: خداوند را شاکرم که امروز توفیق پیدا کردم در جمع صمیمی و مهربان شما عزیزان مخلص و فداکار حضور دارم. این را برای خودم توفیق بزرگی می‌دانم که در جمع شما جان برکفان هستم. 

قالیباف اضافه کرد: من بر این باورم که نهاد هلال‌احمر به معنای واقعی یک نهاد کاملا مردمی است. هلا‌ل‌احمر در حقیقت تبلور سازماندهی شده مردم در عرصه کمک به مردم در لحظات بحران و سختی است. هلال احمر سازمانی فرامرزی، فراجناحی و ورای قومیت، مذهب و نژاد است. این سازمان براساس وظایف انسانی و الهی کار می‌کند. این توفیق بزرگی است که یکایک شما پیدا کردید تا در چنین سازمانی انجام وظیفه کنید و در پی نجات و کمک انسان‌ها هستید.

وی ادامه داد: شما با همراهی و همدلی و تمام وجود خودتان از مردم دستگیری می‌کنید و روحیه کمک‌رسانی دارید. اینها از ویژگی‌های منحصر به فرد سازمان هلال‌احمر است که البته به تعبیری دقیق‌تر نهاد هلا‌ل‌احمر است. 

رئیس مجلس درباره چرایی نامیدن سازمان هلال احمر به نهاد هلال احمر، گفت: در ساختار سازمان‌ها دو رویکرد است؛ یکی سازمان‌های انسانی هستند و دیگری سازمان‌هایی که در واقع، آنجا انسان‌های سازمانی هستند. سازمان‌های مبتنی بر انسان‌های سازمانی هرگز سازمان‌های مؤثر، پرکار و کارآمد نیستند. سازمان‌های کارآمد، سازمان‌های انسانی هستند و در حقیقت آنها یک نهاد هستند و فرق نهاد و سازمان در این ویژگی است. سیستم مدیریت در این نهادها مثل سازمان هلال احمر از پایین به بالا است و نه از بالا به پایین. 

قالیباف به ویژگی‌های برجسته سازمان هلال‌احمر اشاره کرد و افزود: چه زیباست که در جمهوری اسلامی ایران، چنین سازمانی که کاملا انسانی و توجهش به مردم است، فعالیت می‌کند. این سازمان کاملا جهتش الهی و معنوی است و در آن معنویت و مردم باهم گره خورده‌اند و جزء موفق‌ترین و پایدارترین سازمان‌های ممکن در قبال هر سازمان دیگری است. سازمان هلال‌احمر سازمانی است که در آن معنویت و تبلور حضور مردم را شاهد هستیم. هم مهربانی و رأفت اسلامی در این نهاد است و هم مشارکت و پویایی و هم پایایی.

وی بیان کرد: اگر امروز مقام معظم رهبری امسال را سال جهش تولید با مشارکت مردم نامیدند، به تعبیر من مردمی‌سازی تولید هم حرکت دیگری است. سازمان هلال احمر تنها سازمان در زمینه مردمی‌سازی‌ خدمت به مردم است که از افتخارات این سازمان است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سازمان هلال‌احمر از موفق‌ترین و اثرگذارترین نهادها در خدمت‌رسانی به مردم است، اضافه کرد: اگر به فعالیت جمعیت هلال‌احمر در هفته‌ها و ما‌ه‌های اخیر نگاه کنید، نمادی از فعالیت طول تاریخ این سازمان زحمت‌کش را از جنوبی‌ترین و شرقی‌ترین نقطه کشور در سیستان و بلوچستان در سیل دشتیاری تا شمالی‌ترین و غربی‌ترین نقطه در خوی و زلزله قصر شیرین و در سطح ملی و فراملی در غزه و افغانستان خواهیم دید. تمام اینها نماد حضور مداوم شما عزیزان است. 

وی با بیان اینکه اگر من به عنوان رزمنده از حضور هلال‌احمر در دوران دفاع مقدس، یاد نکنم در حق این سازمان و شهدای بزرگ سازمان هلال احمر ظلم شده است، گفت: ما روزگاری را در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که دوستان هلال‌احمر ضمن دسته‌بندی در گروهان‌ها و گردان و درکنار به دوش داشتن کوله‌های خدمت‌رسانی و دادن روحیه به امداد و رسیدگی به رزمندگان، همزمان تفنگ خود را در کنار کوله‌هایشان بر دوش داشتند و همپای رزمندگان می‌جنگیدند اما آنجا که اولین مجروح را می‌دیدند اسلحه را به زمین می‌گذاشتند و کوله خود را برای نجات همرزمان خود به دست می‌گرفتند. آن روزها دور است و نسل‌ها گذشته اما آن روزهایی که به تعبیر شهید چمران «وقتی شیپور جنگ زده می‌شد، فرق مرد از نامرد مشخص می‌شد»، هلال احمر نشان داد که از مردان واقعی و مخلص این مردان عزیز ایران اسلامی است. 

قالیباف در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هلال‌احمر در دوران دفاع مقدس، گفت: امروز شما وارثان و میراث‌داران آنها هستید و نه خدایی نکرده میراث‌خواران آنها. این موضوعی است که آن را در عمل نشان داد‌ه‌اید. این تنها کار هلال‌احمر در دوران جنگ تحمیلی نبود؛ جنگ هست و خشونت و دوری. در آن دوران عزیزانی بودند که مفقود بودند و خانواد‌ه‌ها از آن مطلع نبودند و نمی‌دانستند فرزندشان، همسرشان و پدرشان شهید یا اسیر شده است. یکی از نقش‌های بی بدیل هلال احمر با همکاری صلیب سرخ این است که می‌دیدیم چند سال بعد خانواده‌ها مطلع می‌‌شدند فرزندشان در اسارت است. این کارها و مأموریت‌های زیبا از درمان و مجاهدت و رسیدگی به آزادگان عزیز و خدمات به آنها در دوران جنگ و بعد از جنگ از افتخارات بی‌نظیر سازمان هلال احمر است. بنده در تمام این مراحل به عنوان راوی این مجاهدت و رشادت‌های این عزیزان را دیده‌ام و سزاوار است که یاد آنها را گرامی بدایم و به ذکر یاد آنها بپردازیم.
 
وی با تأکید بر اینکه غفلت از ذکر و یاد آنها اشتباه است، تصریح کرد: در روایتی از حضرت علی(ع) آمده است اگر بنا هست خدمت، کار، نهاد و فعالیتی پایدار باقی بماند و روز‌به‌روز گسترده‌تر، پایدارتر و قوی‌تر شود، باید سه ویژگی در آن باشد؛ 1- کوچک شمردن خدمت تا زمانی که خداوند آن را بزرگ کند، 2- پنهان داشتن آن تا زمانی که خداوند آن را آشکار کند و 3- شتاب در برآوردن نیاز حاجتمند تا این موضوع برای ما مسرت‌بخش باشد. این سه ویژگی را باید سرلوحه کار و فعالیت خود قرار دهیم و این هم برخاسته از مکتب قرآن و اهل‌بیت(ع) و همان جهت‌گیری الهی و اخلاص در مسیر خدمت به مردم است که از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
 
قالیباف اضافه کرد: همینطور که نبی اسلام(ص) می‌فرماید «نزد خداوند محبوب‌تر از همه آن کسی که بیشترین منفعت را به مردم برساند». بدون شک این سازمان و عزیزان این عرصه افرادی هستند که با این روحیه کار خود را انجام می‌دهند و طبیعتا وقتی این اثرگذاری و عظمت کار شما را می‌بینیم که خواهران و برادران گرامی داوطلبانه و بدون چشم‌داشت زحمت می‌کشند، ما هم در مجلس شورای اسلامی وظیفه خود می‌دانیم و تلاش می‌کنیم تا حداقل حق شما و در اختیار گذاشتن مجموعه‌ای از ظرفیت‌های کشور به این سازمان خدمتگزار، هرگز دریغ نشود و به این موضوع هم در بودجه سالیانه و هم در برنامه هفتم اهتمام داریم.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدواریم این سازمان در پایان برنامه هفتم توسعه بتواند در رتبه‌های اول هلال‌احمر در سطح جهانی در سرعت و دقت باشد. انشاءالله این سازمان بتواند در راستای وظایف خود انجام وظیفه کند لذا ما هم افتخارمان در مجلس شورای اسلامی و فراکسیون هلال احمر این است که کنار شما هستیم.
 
قالیباف در پایان گفت: هرگز از ظرفیت‌ها و فناوری‌های سخت‌افزاری امروز برای بهبود تحول و اثرگذاری بیشتر در سازمان غفلت نکنید. توجه به فناوری‌های اجتماعی در مجموعه سازمان هلال احمر مهم است. امروز این سازمان یک سازمان کاملا مردمی است. امروز توجه به فناوری‌های اجتماعی در کنار فناوری‌های فنی و زیرساخت‌های سخت بسیار اساسی و کلیدی است. این نکته‌ای است که ما در بخش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و توانمندسازی عزیزانی که نیازمند به این حمایت هستند از ظرفیت فناوری اجتماعی و نیروهای خلاق و توانمند در این زمینه غفلت نکنیم و بتوانیم کار را بسیار پراثرتر و با کمترین هزینه در کمترین زمان به بیشترین خروجی و بهره‌وری و بهره‌دهی برسانیم.

 

انتهای پیام

نظر شما