شناسهٔ خبر: 66544806 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

مذاکره با ٢١ کشور درباره ایجاد منطقه آزاد مشترک/ بزودی وارد تفاهمات کارشناسی با پاکستان می‌شویم

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد: دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به راه‌اندازی نهادهای مقاوم به تحریم در مناطق آزاد گفت: با ٢١ کشور درباره ایجاد منطقه آزاد مشترک مذاکره داشتیم که هیچ یک با تحریم‌های ایران مشکلی نداشتند و اتفاقا از راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک با ایران استقبال کردند.

صاحب‌خبر -

حجت عبدالملکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه درباره ایجاد منطقه آزاد مشترک با کشورهای همسو و همسایه ۶ سند امضا کرده‌ایم، اظهارداشت: آخرین اقدام انجام شده برای ایجاد مناطق آزاد مشترک توافق با کشور پاکستان است و تفاهمنامه‌ای با کشور پاکستان امضا کردیم.

وی ادامه داد: در سفر اخیر به این کشور با هیات عالی سرمایه‌گذاری پاکستان که متولی مناطق آزاد این کشور هم محسوب می‌شوند تفاهم‌نامه‌ای درباره ایجاد منطقه آزاد مشترک بین دو کشور منعقد کردیم و وارد مراحل کارشناسی شده‌ایم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه قرار شد منطقه آزاد مشترک ایران و پاکستان در مرز مشترک ایجاد شود، گفت: برای منطقه آزاد مشترک از نظر مدل جغرافیایی سه مدل تعریف می‌شود ، منطقه آزاد مشترک یا در خاک کشور مبدا یا کشور مقصد و یا در مرز مشترک دو کشور ایجاد می‌شود. درباره ایجاد منطقه آزاد مشترک با پاکستان درباره مدل سوم توافق کردیم و پیشنهاد ما نقطه مرزی ریمدان است.

عبدالملکی افزود: هر دو طرف در نقطه ریمدان زمین کافی برای راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک دارند و به زودی وارد مرحله تفاهمات کارشناسی می‌شویم.

وی درباره مذاکرات با کشور سوریه برای ایجاد منطقه آزاد مشترک تاکید کرد: جانمایی منطقه آزاد سوریه نهایی شده و قرارداد هم تقریبا نهایی شده‌ است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در پاسخ به این سوال که تحریم‌ها مانع از قرارداد کشورها با ایران برای ایجاد منطقه آزاد مشترک نمی‌شود، گفت: با ٢١ کشور درباره ایجاد منطقه آزاد مشترک مذاکره داشتیم که هیچ یک با تحریم‌های ایران مشکلی نداشتند و اتفاقا از راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک با ایران استقبال کردند. باید توجه داشت که مناطق آزاد مناطق افشور هستند و قواعد تحریم هم بر روی آنها بار نمی‌شود و به طور کلی منطقه آزاد چابهار معاف از تحریم‌ها است و ما هم به دنبال ایجاد نهادهای آفشور مانند بانک و بیمه افشور و ... در مناطق آزاد هستیم چراکه نهادهای آفشور مقاوم در برابر تحریم‌ها هستند.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما