شناسهٔ خبر: 66542710 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عشایر لرستان سالانه ۱۷ تن روغن حیوانی تولید می‌کنند

مدیرکل امور عشایری لرستان از تولید سالانه ۱۷تن روغن حیوانی توسط عشایر این استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

هوشنگ نورمحمدی با اشاره به وجود یک میلیون و ۵۰۰ واحد دامی در لرستان، گفت: عشایر ۲۵ درصد پروتئین این استان را تولید می‌کنند.

او با بیان اینکه ۱۴ هزار خانوار عشایر با جمعیت ۸۳ هزار نفر در لرستان زیست می‌کنند، اضافه کرد: عشایر این استان دارای ۱۳ ایل و ۱۵ طایفه هستند.

مدیرکل امور عشایری لرستان اعلام کرد: عشایر این استان هر سال ۱۰۰۰ تن پشم، ۱۵۰ تن عسل و ۱۷ تن روغن حیوانی را تولید و روانۀ بازار مصرف می‌کنند.

نورمحمدی با بیان تولید سالانه ۱۲ هزار تن گوشت و ۲۹ هزار تن فراورده‌های لبنی توسط عشایر لرستان، بیان کرد: عشایر این استان در حوزه‌های فرش، گلیم‌بافی، جاجیم، سیاه‌چادر، گبه، حصیر و نمد فعال هستند.

او با اشاره به کوچ عشایر لرستان، یادآور شد: عشایر در فصل سرما در جنوب این استان، شمال خوزستان و شرق ایلام زمستان‌گذرانی می‌کنند و در ییلاق نیز در مناطق شمالی لرستان اتراق می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری لرستان متذکّر شد: ایل‌های بالاگریوه، چگنی، دلفان، بیرانوند، پاپی، حسنوند، سادات، بختیاری و دریکوند مهم‌ترین طوایف عشایری در این استان هستند.

نورمحمدی با اعلام فعالیت عشایر لرستان در بخش گردشگری گفت: عشایر با ایجاد نوروزگاه‌های عشایری و بوم‌گردی نوع زندگی، معیشت، فرهنگ و هنر عشایر این استان را به نمایش می‌گذارند.

 

نظر شما