شناسهٔ خبر: 66539394 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

حماس و اسرائیل بر سر چه مواردی در توافق آتش‌بس اختلاف دارند؟

صاحب‌خبر -

شفقنا-اسرائیل مدعی شده است حماس با طرح آتش‌بسی موافقت کرده است که با متن مورد قبول این رژیم متفاوت است، از جمله تفاوت‌های اساسی که رسانه‌های اسرائیلی به آن اشاره کردند، مربوط به مراحل توافق آتش‌بس در غزه، کیفیت و تعداد اسراو بازگشت آوارگان فلسطینی به شمال نوار غزه و غیره است.

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، بر اساس گزارش‌های اسرائیل، حماس تنها به آزادی اسرای زنده، همانطور که اسرائیل خواسته است، متعهد نیست بلکه اعلام می‌کند که تنها 33 زندانی «مرده یا زنده» از گروهی که معیارهای آزادی «بشردوستانه» را دارند، آزاد خواهند شد. حماس در نظر دارد هر هفته سه زندانی را از روز سوم توافق آتش‌بس آزاد کند، در حالی که متن پیشنهادی اسرائیل بر آزادی 3 اسیر در هر سه روز تصریح دارد.

در مکانیسم آزادی اسرا  نیز اختلاف وجود دارد. از این رو، به ازای هر اسیر اسرائیلی، نه 20 نفر بلکه 30 اسیر فلسطینی از زندان‌های اشغالی آزاد می‌شوند همچنین در مقابل یک سرباز اسیر اسرائیلی نه 40 نفر بلکه 50 اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند همچنین در طرح پیشنهادی حماس هیچگونه وتوی اسرائیلی درخصوص اسامی اسرایی که آزاد می‌شوند، وجود ندارد و این رژیم متعهد می‌شود از ابتدای روز شانزدهم توافق، گفت‌وگو برای پایان دادن به جنگ انجام شود؛ امری که اسرائیل بارها مخالفت خود را با آن اعلام کرده است.

مرحله نخست توافق آتش‌بس

جدول زمانی تبادل اسرا طبق پیشنهاد اسرائیل:

*عقب نشینی نیروهای اسرائیلی به سمت شرق، دوری از مناطق پرجمعی  به سمن منطقه‌ای نزدیک به مرز در سراسر نوار غزه (به جز دره غزه).

*بازگشت آوارگان به مناطق سکونت‌شان

*در روز هفتم (پس از آزادی همه زنان)، نیروهای اشغالگر اسرائیل از خیابان الرشید به سمت شرق در امتداد خیابان صلاح‌الدین عقب‌نشینی می‌کنند و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه و آغاز بازگشت غیرنظامیان آواره و بی‌دفاع را به مناطق سکونت‌شان می‌دهند.

*حماس در روز اول توافق سه زندانی اسرائیلی را آزاد می‌کند و پس از آن هر سه روز یک بار سه زندانی دیگر را آزاد می‌کند، ابتدا از زنان این روند آغاز می‌شود (غیر نظامی و سرباز) تا روز سی و سوم. در مقابل، اسرائیل تعداد مورد توافق اسرای فلسطینی را طبق لیست‌هایی که مورد توافق قرار خواهد گرفت، از زندان‌ها آزاد میکن‌د.

*حماس تا روز هفتم (حداکثر) فهرستی از اسامی همه اسرای باقیمانده (علاوه بر 33 نفر ذکر شده) از دسته‌های فوق را ارائه می‌کند تا در روز سی و چهارم آزاد شوند. توافق برای توقف عملیات نظامی بسته به تعداد اسرای باقی مانده (یک روز اضافی برای هر زندانی) برای چند روز تمدید می‌شود و در مقابل، طرف اسرائیلی تعداد توافق شده اسرای فلسطینی در زندان های اسرائیل را آزاد می‌کند.

جدول زمانی تبادل اسرا در مرحله نخست طبق پیشنهاد حماس:

*در روز سوم (پس از آزادی سه اسیر اسرائیلی)، نیروهای ارتش اسرائیل به طور کامل از خیابان الرشید شرق به سمت خیابان صلاح الدین عقب‌نشینی می‌کنند و بازگشت آوارگان از جمله آزادی رفت و آمد ساکنان در سراسر نوار غزه آغاز می‌شود.

*در بیست و دومین روز (پس از آزادی نیمی از اسرای زنده)، نیروهای ارتش اشغالگر اسرائیل از مرکز نوار غزه (عمدتا از کریدور نيتساريم و میدان الکویت) در شرق صلاح الدین عقب‌نشینی می‌کنند.

*در طول ایام توافق، روزانه 600 کامیون شامل 50 کامیون سوخت وارد غزه می‌شود که 300 دستگاه از آن به سمت شمال نوار غزه حرکت می‌کنند.

*در روز بیست و دوم تمام اسرای «توافق شالیط» که مجدداً بازداشت شده بودند آزاد می‌شوند.

*اسرائیل از دستگیری اسرای آزاد شده فلسطینی به همان اتهاماتی که قبلاً به خاطر آنها دستگیر شده بودند، خودداری می‌کند و تا روز شانزدهم مرحله اول، مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف در خصوص بازگشت به آتش‌بس آغاز می‌شود.

*آغاز بازسازی همه‌جانبه منازل، تأسیسات و زیرساخت‌های غیرنظامی تخریب شده در جنگ و وارد کردن تجهیزات لازم برای سازمان دفاع مدنی و آواربرداری.

*تسهیل ورود تدارکات و تجهیزات لازم برای ایجاد کمپ اسکان آوارگانی که در طول جنگ خانه‌های خود را از دست داده‌اند، شامل حداقل 60 هزار اتاق سیار (کانکس) و 200 هزار چادر.

*رفع تدابیر و مجازات‌های اعمال شده علیه زندانیان و اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل از هفتم اکتبر گذشته و بهبود شرایط آنان.

*از روز اول این مرحله، مجروحین مقاومت (حداقل 50 نفر) مجاز به خروج از گذرگاه رفح برای درمان خواهند بود.

مرحله دوم

پیشنهادی که حماس با آن موافقت کرده است:

*اعلام آرامش پایدار (توقف عملیات نظامی) و لازم الاجرا شدن و تبادل اسرا اعم از مردان و سربازان در ازای آزادی تعداد توافق شده اسرای فلسطینی و خروج کامل ارتش اشغالگر اسرائیل از نوار غزه

پیشنهاد اسرائیل:

*تکمیل توافق در مورد ترتیبات مورد نیاز برای بازگرداندن آرامش پایدار، اعلام لازم‌الاجرا شدن آن قبل از آغاز مبادله اسرا بین دو طرف، و آزادی تمامی مردان اسرائیلی زنده (غیر نظامی و سرباز)، در ازای آزادی اسرای فلسطینی در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های اسرائیل و خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه.

مرحله سوم

پیشنهاد حماس:

*توافق تبادل اجساد اسرای اسرائیلی و اسرای فلسطینی بین دو طرف. اجرای طرح بازسازی که از 3 تا 5 سال در نوار غزه به طول می‌انجامد و رفع کامل محاصره نوار غزه.

پیشنهاد اسرائیل:

*تبادل اجساد دو طرف پس از شناسایی آن و شروع به اجرای طرح پنج ساله بازسازی نوار غزه که شامل مسکن، تاسیسات عمرانی و زیرساخت‌ها می‌شود. طرف فلسطینی از بازسازی زیرساخت‌ها و تأسیسات نظامی خودداری می‌کند و هیچ گونه تجهیزات، مواد خام یا سایر اجزای مورد استفاده برای مقاصد نظامی را با خود نمی‌آورد.

متن این خبر در العربی الجدید

نظر شما