شناسهٔ خبر: 66537597 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

علت برگشت هندوانه‌های ایرانی عدم توافق طرفین معامله بود

در چند روز اخیر شایعاتی مبنی بر مرجوع شدن چند صد تن محصول هندوانه ایرانی از کشور عراق به دلیل عدم استاندارد های خوراکی در فضای مجازی دست به دست شد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان ،معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در خبر صبحگاهی صدا و سیمای مرکز کردستان به جزئیات برگشت چند صد تن هندوانه ایرانی از کشور عراق پرداخت و گفت: برگشت این محصولات صرفا به دلیل عدم توافق طرفین معامله در مرز بوده است.
علی نوری ضمن تکذیب هرگونه آلودگی در این محصولات افزود: اگر کشوری برای صدور مجوز ورود محصولات غذایی و کشاورزی درخواست گواهی بهداشت از کشور مبدا کند سازمان غذا و دارو حتما آمادگی انجام آن را دارد.
وی همچنین یادآور شد:اگر محصولی عودت بخورد باید پرونده واردات از محل صادرات تشکیل شود که در این مورد هیچگونه پرونده ایی تشکیل نشده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در ادامه از پیگیریهای لازم برای ایجاد یک آزمایشگاه رسمی محصولات کشاورزی در مرز باشماق خبر داد.
به گفته نوری سال گذشته 498 هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش 236 میلیون دلار از گمرکات استان کردستان به کشور عراق صادر شده است.
وی افزود: 70 در صد این صادرات از مرز باشماق مریوان و 30 درصد آن نیز از طریق مرز سیرانبند بانه انجام گرفته است.
نوری ،هندوانه، گوجه فرنگی، تخم مرغ، کاهو، کلم، سیب زمینی، سیب درختی و دنبه گوسفندی را از جمله اقلام صادراتی به کشور عراق ذکر کرد.
این مقام مسئول در پایان به صدورمجوز واردات میوه‌های گرمسیری از جمله موز، آناناس، انبه و نارگیل از مرز بین‌المللی باشماق مریوان توسط سازمان حفظ نباتات کشور اشاره کرد وافزود: با این اقدام نیاز بازار مصرف میوه‌های گرمسیری در داخل کشور تامین می شود.

<div id="video-display-embed-code_11086379"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4227172/11086379?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما