شناسهٔ خبر: 66534219 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زنگ آغاز به کار اینوتکس سیزدهم نواخته شد/رونمایی از ۳ محصول

تهران- ایرنا- سیزدهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ایران (اینوتکس 2024) به عنوان بزرگ ترین رویداد حوزه نوآوری خاورمیانه با حضور معاون علمی فناوری و اقتصاددانش بنیان رییس جمهور گشایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، آیین افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری اینوتکس ۲۰۲۴ عصر امروز (سه شنبه) با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور و وزیر علوم زیمبابوه با رونمایی از سه محصول فناورانه شرکت‌های پارک فناوری پردیس برگزار شد.

سیزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس (۲۰۲۴ INOTEX) از امروز (سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) به مدت چهار روز در پارک فناوری پردیس برپا است.

زنگ آغاز به کار اینوتکس سیزدهم نواخته شد/رونمایی از ۳ محصول

رونمایی از سه محصول

این سه محصول تولیدی شرکت های دانش بنیان در پارک فناوری پردیس است که تجاری سازی شده اند به این شرح است:

کیت تشخیصی سندرم آنتی فسفولیپید

کیت تشخیص بیماری خودایمنی سندرم آنتی فسفولیپید که توسط شرکت دانش بنیان «ایده آل تشخیص آتیه» تولید و تجاری سازی شده است یکی از محصولات دانش بنیان حوزه سلامت بود که در این رویداد رونمایی شد.

از ویژگی‌های این کیت‌ می‌توان به تشخیص زودهنگام، پیش‌بینی و ارزیابی بیماری‌های خودایمنی لوپوس، سندرم آنتی فسفولیپید و واسکولیت اشاره کرد.

مشتریان این محصول دانش بنیان را توزیع کنندگان تجهیزات و کیت‌های آزمایشگاهی، آزمایشگاه های تشخیص طبی دولتی و بخش خصوصی، آزمایشگاه بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها تشکیل می دهند.

این محصول دارای کیفیت وکارامدی همپای کیت‌های وارداتی بوده و کنترل کیفی آن از جمله حساسیت آنالیتیک و بالینی، اختصاصیت آنالیتیک و بالینی و پایداری قابل مقایسه با بهترین محصولات کشورهای غربی است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های کیت تشخیصی ایران‌ساخت می‌توان به سهولت دسترسی و کاهش هزینه‌های تشخیصی و درمانی در کشور اشاره کرد.

تامین یک‌ نیاز تحریمی حوزه سلامت

در پی تحریم‌های موجود، واردات بسیاری از کیت‌های تشخیصی در رابطه با بیماری‌های خودایمن، بسیار سخت و هزینه‌بر است؛ بنابراین، شرکت دانش بنیان ایده آل تشخیص آتیه در راستای خنثی سازی تحریم‌ها، رفع نیازهای واقعی کشور و ارزش آفرینی، در زمینه تولید کیت‌های تشخیصی بیماری‌های خودایمنی گام برداشته و چهار کیت تشخیصی استراتژیک را برای اولین بار در ایران، محقق کرده است.

تولید این محصولات در داخل کشور باعث کاهش ۷۵ درصدی میزان ارزبری در این حوزه می‌شود.

حمل نیم‌تن بار به کمک ربات حمل بار ساخت داخل

در این رویداد همچنین از ربات حمل بار ساخت شرکت توسعه نرم افزار تنب، با قابلیت حمل ۵۰۰کیلوگرم رونمایی شد. حمل هوشمند و خودکار بار در خطوط تولید، انبارها، پایانه های لجستیکی و سایر زیرساخت‌های نیازمند جابجایی بار از کاربردهای این ربات است.از ویژگی‌های این ربات حمل بار می‌توان به استفاده از سامانه نرم افزاری کاملا بومی، خودران بودن کامل، قابلیت تشخیص هوشمند مسیر، شناسایی و جلوگیری از برخورد با موانع، برخورداری از سامانه مدیریت ناوگان رباتیک و کنترل ترافیک اشاره کرد.


تولید ترموپلاستیک ایران‌ساخت

یکی دیگر از محصولات رونمایی شده در این مراسم، ترموپلاستیک پلی یورتان بود که توسط شرکت سپنتا پیشه پاسارگاد تجاری‌سازی شده است. پلی یورتان های ترموپلاستیک که به عنوان TPU در صنعت شناخته می شوند، به عنوان یک الاستومر همه کاره با خواص منحصر به فرد از خاصیت ارتجاعی بالا وهمچنین استحکام مکانیکی بالا برخوردار هستند.

این محصول به دلیل خواص مکانیکی بالا در حوزه های مختلف صنعتی از جمله خودرو سازی، نظامی، الکتریکی، صنعتی و بهداشتی کاربرد های فراوانی داردکه به دلیل پیچیدگی های تولید در کشور تاکنون تولید نشده است.با توجه به واردات این محصول که در سال ۱۴۰۱ در حدود ۷۰۰ تن بوده، در صورت جایگزینی کامل محصول وارداتی با محصول داخلی، سالانه حداقل دو میلیون دلار صرفه جویی ارزی حاصل خواهد شد.

زنگ آغاز به کار اینوتکس سیزدهم توسط معاون علمی رییس جمهور نواخته شد

به گزارش ایرنا، در مدت برگزاری این نمایشگاه بیش از ۳۰ رویداد علمی و فناورانه ازجمله رویداد استیج، ریورس‌پیچ‌، ایستگاه آینده، آماده‌سازی نسل زد برای ورود به بازار، هاکامستر، نشست حکمرانی و ادز آپ (همایش ملی تبلیغات دیجیتال) با هدف بررسی چالش‌های گوناگون، رفع نیازهای آموزشی دنیای استارتاپ‌ها و اکوسیستم فناوری برگزار می شود.

بزرگ ترین گردهمایی شرکت های دانش بنیان، نوپا و نوآور که از سال ۱۳۹۰ تاکنون در حال برگزاری است و هم اکنون تبدیل به مهم ترین رویداد نوآوری و فناوری کشور و البته منطقه جنوب غرب آسیا شده است و گفته می شود هر ساله افتخار میزبانی بیش از ۷۰ هزار مخاطب از سراسر جهان به صورت حضوری و مجازی را دارد.

توانمندسازی کارآفرینان از طریق ارائه موفقیت‌هایشان، تامین منابع مالی، پیدا کردن مسیر مناسب جهت ورود به بازار و نیز برقراری ارتباط میان اجزای مختلف زیست‌بوم نوآوری و فناوری از جمله اهداف برگزاری نمایشگاه اینوتکس است.

نظر شما