شناسهٔ خبر: 66534125 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

وزیر علوم در شصت و دومین همایش «جایزه البرز» عنوان کرد:

ما باید مزیت‌هایی بر مبنای علم ایجاد کنیم که برایمان ثروت، امنیت و قدرت به ارمغان آورد

وزیر علوم در شصت و دومین همایش «جایزه البرز» گفت: ما باید به سمت ایجاد مزیت‌ها برویم، مزیت‌هایی که بر مبنای علم رخ می‌دهد، این مزیت‌ها برای ما ثروت، امنیت و قدرت به ارمغان می‌آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از بنیاد فرهنگی البرز، شصت و دومین همایش «جایزه البرز» (بخش نخبگانی) عصر دوشنبه با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجج اسلام والمسلمین مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و احمد شرفخانی، رئیس هیئت مدیره بنیاد البرز و جمعی از چهره‌های علمی و فرهنگی در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

نخبگان، سرمایه نمادین کشور

بنابر این گزارش، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این همایش با بیان اینکه ایران اسلامی از قدیم مهد علما و‌ اندیشمندان بوده و عالمان و اهل علم مورد تکریم و احترام مردم بوده‌اند، خطاب به برندگان جایزه البرز ۱۴۰۳، اظهار کرد: ما شما فرهیختگان را سرمایه نمادین می‌دانیم، سرمایه انواع مختلفی اعم از مادی، معنوی، اجتماعی و… دارد.

وی ادامه داد: از مهمترین بخش‌های سرمایه انسانی و دیگر سرمایه‌ها، نوع نمادین آن است که می‌تواند انسانی باشد یا مادی و غیرانسانی. به عنوان مثال وقتی در یک زمین کم‌ارزش در منطقه‌ای کم‌بها، نهاد و دستگاهی با عنوان دانشگاه یا پژوهشگاه و پارک علم و فناوری تأسیس می‌شود، ارزش پیدا می‌کند، یا وقتی دانشمند یا یک پزشک حاذق در منطقه‌ای ضعیف از شهر مطب می‌زند و بیماران را مداوا می‌کند، آن منطقه کم‌برخوردار ارزش پیدا می‌کند. شما نخبگان هم سرمایه‌های نمادین هستید که هر جا باشید آن مکان و مجلس ارزش پیدا می‌کند.

شیوه انتخاب نخبگان در بنیاد البرز ستودنی است

وی در ادامه با اشاره به تقدیر پنج دانشمند برتر کشور در این همایش، تأکید کرد: از روش انتخاب این دانشمندان پرسیدم که چطور همگی جزو برترین‌ها و بهترین‌ها هستند! برای مثال در رتبه‌بندی دانشمندان جهان در کشور‌های مختلف در مهندسی شیمی، صلواتی نیاسری نفر اول در ایران بود. این شیوه و کیفیت انتخاب ستودنی است و بنیاد البرز را به دلیل این انتخاب و گزینش شایسته تشویق می‌دانم.

دانش اقتدارآفرین منجر به عملیات «وعده صادق» شد

زلفی‌گل با بیان اینکه اقدام بنیاد البرز در راستای جهاد‌ امیدآفرینی و هویت‌سازی است، تأکید کرد: امروز کشور نیاز به ‌امید و تقویت هویت ملی دارد و خوشبختانه اتفاقات خوبی در حال وقوع است؛ همان اتفاقی که در وعده صادق رخ داد این‌ امید و هویت ملی را افزایش و نشان داد با تکیه بر دانش بومی می‌توان از کیان و ناموس کشور دفاع کرد. دانش اقتدارآفرین منجر به عملیات «وعده صادق» شد، وعده صادق ثابت کرد هر جا برای علم و فناوری سرمایه‌گذاری کنیم برای ما مزیت‌های جدید ایجاد می‌کند.

مزیت مبتنی بر علم برای ما ثروت و قدرت می‌آورد

وزیر علوم با بیان اینکه مزیت‌ها متفاوت هستند، افزود: نوعی از مزیت‌ها نسبی هستند مثل گاز و نفت و اقلیم چهارفصل و دریا و… که از گذشته به ما ارث رسیده‌اند؛ اما ما مزیت‌های ایجادی هم داریم همیشه هم که نمی‌توان روی مزیت‌های نسبی اتکا داشت باید به سمت ایجاد مزیت‌ها برویم، مزیت‌هایی که بر مبنای علم رخ می‌دهد، با علم و دانش جدید مزیت‌های جدید اعم از علم و خدمت و... خلق می‌شود این مزیت‌ها برای ما ثروت، امنیت و قدرت به ارمغان می‌آورد.

کار مهم بنیاد البرز، سالم‌سازی فرهنگ است

وی با بیان اینکه توجه به علم و فناوری بسیار مهم است و باید خانواده‌ها در سبد خانوار برای بخش آموزش پیش‌بینی لازم را داشته باشند؛ ابراز کرد: بزرگ‌ترین سرمایه هر کشور فرهنگ آن کشور است چون فرهنگ، فکر را و فکر، عمل را شکل می‌دهد فکر درست منجر به عمل صالح می‌شود برای فکر درست باید فرهنگ سالم داشت کار مهم بنیاد البرز ایجاد فرهنگ سالم برای نسل‌های آینده است.

تلاش برای تبدیل علوم به فنون

وی با بیان اینکه ما در وزارت علوم درصدد تبدیل علوم به فنون هستیم، گفت: یعنی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و عمل شود که شیوه ارزشیابی و سنجش و ارزش ما در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها این تبدیل را تشویق کند. لذا باید شخصیت علمی کشور را جامع الاطراف ببینیم، در وزارت علوم سعی داریم در برنامه‌ریزی چنین کاری را انجام دهیم و سامانه‌های نظام‌ایده‌ها و نیازها(نان)، جریان اقتصادی نوین (جان)، دانا، خاص، جام و صدف‌ها برای تبدیل علوم به فنون را با همین هدف طراحی کرده‌ایم که برخی راه‌اندازی شده‌اند و برخی نیز در آینده نزدیک فعال می‌شوند.

گفتنی است، در نخستین بخش از اعطای جایزه البرز ۱۴۰۳ پنج تن از دانشمندان معرفی و با اعطای جایزه پنج میلیارد ریالی، نشان البرز و تندیس جایزه تجلیل شدند.

 «حسین بلندی»، پدر ماهواره ایران، دانشمند علوم مهندسی، استاد تمام مهندسی برق در دانشگاه علم و صنعت، مدیریت پروژه طراحی و ساخت ماهواره‌های «نوید»، «مبین»، «تدبیر» و «ظفر»، «شمس السادات زاهدی»، نخستین بانوی ایرانی دارای مدرک دکتری مدیریت، دانشمند برتر عرصه علوم انسانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، مؤلف ۲۰ کتاب و نویسنده بیش از ۲۰۰ مقاله داخلی و بین‌المللی، «مسعود صلواتی نیاسری»، چهره برجسته نانوی ایران، عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان، جزو دانشمندان برتر جهان در رشته مواد و مهندسی شیمی، استاد نمونه کشوری و… ، «سید علی ملک‌حسینی» پدر پیوند کبد خاورمیانه، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شیراز و چهره ماندگار پزشکی و امیر آبان به عنوان دانشمند جوان، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتری ژنتیک انسانی و جزو فهرست دانشمندان ۱ درصد جهان، پنج نفری بودند که در بخش دانشمندان مورد تقدیر قرار گرفتند.

در ادامه تقدیر‌ها و اعطای جوایز، از ۱۰ مخترع و فناور، هفت طلبه علوم دینی و ۴۰ دانشجوی علوم پزشکی، علوم پایه، علوم انسانی، علوم فنی و مهندسی، کشاورزی و هنر تجلیل شد. 

 

نظر شما