شناسهٔ خبر: 66533994 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شناسایی۹۰ بیمار مبتلا به آسم در شهرستان مه ولات

۹۰ بیمار مبتلا به آسم در شهرستان مه ولات شناسایی شدند.

صاحب‌خبر -

شناسایی۹۰ بیمار مبتلا به آسم در شهرستان مه ولات
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  مرکز خراسان رضوی،سرپرست شبکۀ بهداشت و درمان مه ولات گفت: در حال حاضر ۹۰ بیمار مبتلا به آسم در جمعیت تحت پوشش واحد‌های بهداشتی و درمانی این شهرستان شناسایی و تحت آموزش، مراقبت و درمان هستند.
جواد جوانی با اشاره به روز جهانی آسم (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) که با شعار "ارتقاء درمان آسم با آموزش" نام‌گذاری شده است، افزود: آسم یک التهاب مزمن راه‌های هوایی ریه است که باعث تنگ شدن مجاری هوایی و افزایش تحریک‌پذیری آنها نسبت به عوامل مختلف محیطی می‌شود.
وی گفت: از مهم‌ترین علائم ابتلا به آسم سرفۀ مکرر، خس خس سینه، تنگی نفس و احساس فشار یا گرفتگی در قفسۀ سینه می‌باشند و این علائم در طی زمان متغیر بوده و گاهی اوقات به‌طور طولانی مدت به‌ویژه در کودکان ممکن است خاموش و بدون علامت باشد.
وی افزود: از عواملی که موجب ابتلا به بیماری آسم می‌شود می‌توان به عوامل ژنتیکی، بی‌تحرکی و چاقی، خوردن غذای آماده، بعضی از مشاغل مانند نجاری، نقاشی ساختمان، نانوایی، سیگار و سایر دخانیات، آلودگی هوا، عوامل میکروبی و قارچ‌ها، آلاینده‌های داخل منازل مانند بخار آشپزی، رطوبت بالا و حشرات موذی مانند سوسک، نگهداری حیوانات در منزل و گردۀ گل‌ها و گیاهان اشاره کرد. 
جوانی گفت: آسم بیماری عفونی و مسری نیست هر چند ابتلا به عفونت‌های ویروسی نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا در فرد مبتلا به آسم می‌تواند منجر به بدتر شدن بیماری آسم یا بروز حملۀ آسم شود؛ لذا این بیماری شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی و شایع‌ترین علت بستری در بیمارستان در این سنین و نیز شایع‌ترین علت غیبت طولانی از مدرسه است.
وی با بیان این‌که به افراد مبتلا به آسم به‌جز در شرایط حاد بیماری توصیه به انجام ورزش می‌شود، گفت: اگر چه اضطراب و افسردگی می‌توانند باعث تشدید آسم شوند ولی آسم یک بیماری روحی روانی نیست، لذا دود اسپند نه تنها تاثیری در پیشگیری از ابتلا به آسم ندارد بلکه در فرد مبتلا به آسم می‌تواند باعث تشدید علائم بیماری و حتی بروز حملۀ آسم شود.

نظر شما