شناسهٔ خبر: 66530645 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

پیرحسین کولیوند اعلام کرد؛

هوشمندسازی فعالیت‌ها و توسعه مراکز توانبخشی در دستور کار هلال احمر

رئیس جمعیت هلال احمر با تأکید بر اینکه هوشمندسازی، توسعه مراکز توانبخشی، افزودن طب سنتی و تقویت نیرو‌ها را در دستور کار داریم، گفت: مرکز هوشمندسازی و تحلیل داده‌های هلال احمر رونمایی می‌شود.

صاحب‌خبر -

هوشمندسازی فعالیت‌ها و توسعه مراکز توانبخشی در دستور کار هلال احمربه گزارش خبرنگار  ایکنا، به مناسبت آغاز هفته هلال احمر، پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت‌ماه  طی نشستی با اصحاب رسانه به تشریح فعالیت‌های این نهاد پرداخت و گفت: امروز سه‌شنبه در دریاچه خلیج فارس نمایشگاه دستاورد‌های هلال احمر افتتاح می‌شود. در این محل هر روز مانور دریایی و زمینی امداد و نجات خواهیم داشت. پویش اهدای خون داوطلبان هلال احمر نیز در این محل اجرا می‌شود تا فرهنگ ایثار و مشارکت‌های مردمی ملموس مطرح شود.

وی ادامه داد: فردا نیز همایش بزرگ ملی با حضور رئیس مجلس و نمایندگان صلیب سرخ و جوانان هلال احمر در سالن همایش‌های نورالرضا برگزار می‌شود. رؤسای شعب تمام شهرستان‌ها نیز در این همایش حضور دارند. برج آزادی و برج میلاد نیز به رنگ هلال احمر در می‌آید و طی مراسمی از خانواده‌های اعضای هلال احمر تقدیر خواهد شد.

کولیوند برنامه‌های سومین روز هفته هلال را حضور در گلزار شهدا اعلام کرد و گفت: در شهر قم نیز در حرم حضرت معصومه(س) از هزار و ۵۰۰ بانوی داوطلب هلال احمر تقدیر خواهد شد. روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه نیز با توجه به همزمانی این روز با روز دختر، از نقش بانوان در جمعیت هلال که طلایه‌داران امید هستند، تقدیر خواهد شد.

وی ادامه داد: روز شنبه افتتاحیه ملی، محلی و منطقه‌ای خواهیم داشت. از جمله مرکز هوشمندسازی و تحلیل داده رونمایی می‌شود که تمام عملیات هلال احمر را می‌توان از این مرکز هدایت کرد. افتتاحیه‌های خارج از کشور نیز خواهیم داشت. 

رئیس جمعیت هلال احمر با تأکید بر آموزش مردم، از اجرای مانور‌های آموزشی خبر داد و گفت: نماینده کمیته و فدراسیون صلیب سرخ نیز در نشستی حضور خواهند داشت که برنامه‌های بین‌المللی ما در این زمینه تدوین می‌شود. روز سه‌شنبه نیز با حضور دو هزار داوطلب در ارومیه اختتامیه هفته هلال را خواهیم داشت.

وی در ادامه گزارشی از اقدامات هلال احمر ارائه کرد و گفت: مجمع ملی هلال احمر و شورای عالی را به موقع برگزار کرده‌ایم و مصوبات خوبی نیز داشته‌ایم. در امداد و نجات تلاش کرده‌ایم انبار‌ها را تجهیز کنیم و در عملیات‌ها پررنگ‌تر و طولانی‌تر حضور داشته‌ایم.

کولیوند افزود: سال ۱۴۰۰ از مجموع ۲۴ بالگرد، ۱۰ بالگرد فعال و بقیه زمین‌گیر بودند؛ اکنون بالگرد‌ها فعال هستند، اما همچنان نیازمند خرید بالگرد هستیم. ۳۰۰ آمبولانس و ۶۰۰ خودروی امدا‌ی را ترخیص کرده‌ایم. هزار و ۵۰۰ دستگاه آمبولانس تا آبان و دی امیدواریم به استان‌ها تحویل دهیم تا ناوگان ما نو شود. تجهیزات کوهستان نیز کامل شده است. امدادگران ما نیز بیمه و ساماندهی شده‌اند و رضایت آنها افزایش یافته است.

در سطح ملی و بین‌المللی جزو بهترین‌ها هستیم

وی در خصوص اقدامات بین‌المللی نیز گفت: در سطح ملی و بین‌المللی جزو بهترین‌ها در جهان هستیم و تعداد داوطلبان ما به سه میلیون نفر رسیده است و در هفته هلال تلاش می‌کنیم جذب داوطلب را افزایش دهیم. تیم‌های یاس را نیز تربیت کرده‌ایم که برای خانم‌های سرپرست خانواده که آسیب‌پذیر بودند، داوطلب هلال احمر شدند و کار به آن‌ها یاد داده شد تا کسب درآمد کنند و شرایط بهتری دارند.

رئیس هلال احمر از راه‌اندازی باشگاه باور سخن گفت و افزود: خانه‌های هلال نیز به عنوان یک الگوی موفق توسط صلیب سرخ پذیرفته شده است. ۲۰۰ هزار نفر از طلاب در حال آموزش امداد و نجات هستند و قرار است خانواده آنها نیز آموزش دهند. سربازان نیز توسط هلال احمر آموزش داده می‌شوند. تولید اعضای مصنوعی هوشمند، تولید گیاهان نوترکیب، گیاهان دارویی و ... نیز به خوبی انجام شده است. تعدادی از داروخانه‌های هلال نیز شبانه‌روزی شده است. و مرکز کشور تاجیکستان نیز به زودی افتتاح خواهد شد.

واسطه توان توانمندان و نیاز نیازمندان

وی در خصوص داوطلبان نیز گفت: ما واسطه توان توانمندان و نیاز نیازمندان هستیم. مردم و گروه‌های جهادی و همه ارگان‌ها در حوادث با محوریت هلال به خوبی کار و اقلام خوبی جمع‌آوری و به دست حادثه‌دیدگان رسید. امسال هوشمندسازی و توسعه مراکز توانبخشی، اضافه کردن طب سنتی و تقویت نیرو‌ها را در دستور کار داریم. در خصوص غزه نیز همچنان در حال فعالیت هستیم و تلاش داریم هر جایی که امکان داریم خدمت رسانی کنیم.

وی گفت: در بحث غزه کنگره اشغال فلسطین را برگزار کردیم که ۴۰ هزار نفر بر خط در این کنگره شرکت کردند و موجب شد رئیس صلیب سرخ بیانیه دادند و در چند مورد بیانیه از واژه رژیم اشغال‌گر اسرائیل استفاده کردند و خواستار این شدند که رفتار انسانی با اسرای فلسطینی صورت گیرد؛ این یعنی برای صلیب سرخ مسلم است که اسرای فلسطینی شکنجه می‌شوند.

کولیوند در خصوص سیل سیستان گفت: در این سیل به ۴۸۰ روستا خدمت‌رسانی شد. خانه‌های برخی روستا‌ها دچار آب گرفتگی شده بود و نیاز به کمک بیشتری داشتند. این مردم در حالت عادی هم نیاز به کمک دارند و وقتی حادثه‌ای بروز می‌کند مشکلات آنها بیشتر می‌شود. اگر نقطه‌ای از کشور باز هم به کمک نیاز دارد، حمایت می‌کنیم و اگر جایی از قلم افتاده اطلاع دهند تا کمک رسانی کنیم.

وی در خصوص خدمات در حج، گفت: جمهوری اسلامی ایران در بعثه‌های پزشکی حج جزو بهترین‌هاست. ترکیه، عراق، مالزی و اندونزی از ما الگو گرفته‌اند و هر سال سعی می‌کنیم کار جدیدی در حج انجام دهیم. عملیات اربعین نیز از ابتدای ماه صفر آغاز می‌شود و ۲۸ صفر نیز در مشهد خدمات خواهیم داد. سال گذشته طرح طبیب الدوار را در مسیر نجف به کربلا داشتیم که امسال تقویت خواهد شد.

کولیوند در مورد بودجه هلال احمر، گفت: بودجه امسال با سال ۱۴۰۰ قابل قیاس نیست و افزایش یافته اما کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد. ۳۰ درصد بودجه یک سال ما در سیل سیستان مصرف شد و امیدوار به حمایت‌های مردمی هستیم که تا ندا می‌دهیم در حوادث به کمک ما می‌آیند. البته چند جا در بودجه حق ما زائل شده که قول دادند برای سال ۱۴۰۴ این مشکل رفع شود.

کنترل بیماری‌های واگیر در حج

کولیوند در پاسخ به این سوال که آیا برنامه تحولی در خصوص کنترل بیماری‌های واگیر در حج دارید؟ گفت: در خصوص اربعین کنگره‌های سلامت برگزار می‌شود و کتاب راهنمای بالینی بیماری‌های اربعین تدوین شد و تدوین کتاب‌های اقدامات بالینی پرستاری و داروها نیز در دستور کار است. با معاونت علمی ریاست جمهوری نیز کار علمی در پیشگیری از بیماری‌ها در اربعین انجام داده‌ایم و به سمت انجام این اقدامات در حج حرکت کردیم. هر سال با مسئولان بهداشت کشورها در حج جلسه داریم ولی نیاز است کنگره سلامت در حج را داشته باشیم که اجازه دهید این را جزو قول‌های ما برای انجام در سال آینده ارائه کنیم.

انتهای پیام

نظر شما