شناسهٔ خبر: 66529571 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

معاون اجرایی رئیس جمهور؛

مشکل تأمین منابع راه آهن دورود - خرم آباد حل شده است

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای سرعت بخشی در روند اجرای طرح دورود - خرم آباد گفت: مشکل تأمین منابع این طرح ریلی حل شده است.

صاحب‌خبر -

مشکل تأمین منابع راه آهن دورود - خرم آباد حل شده استبه گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان،  معاون اجرایی رئیس جمهور در جریان بازدید از روند اجرای راه آهن دورود - خرم آباد گفت: طرح راه آهن دورود - خرم آباد ضمن انتفاع مردم لرستان اهمیت منطقه‌ای داشته و جزو کریدور‌های اصلی است و دسترسی به مسیر‌های ریلی را تسهیل می‌کند.
محسن منصوری افزود: تکمیل این طرح با جدیت در حال پیگیری است و هم اکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه بخش زیادی از کالا‌های مورد نیاز کشور در شرایط کنونی از طریق بندر امام خمینی (ره) وارد کشور می‌شود یادآور شد: بیش از ۶۰ میلیون تن انواع کالا از منطقه باید جابجا شود که نیازمند زیرساخت بوده و با توسعه شبکه ریلی میزان این ظرفیت افزایش می‌یابد.
منصوری تأکید کرد: ریاست جمهوری بر تکمیل این طرح تأکید داشته و جزو مصوبات سفر نیز قرار گرفت، طی حدود یکسال گذشته روند کار سرعت گرفت ولی در اسفند پارسال به دلیل محدودیت منابع دچار افت و پس از آن در اجرای طرح تاخیر ایجاد شد.
وی اضافه کرد: راه آهن دورود - خرم آباد از طرح‌های سنگین و هزینه بر است و منابع مالی بسیاری نیاز دارد که با تزریق ۱.۲ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی تائید شده از سوی مقام معظم رهبری و پیگیری رئیس جمهور از محل تهاتر نفت امیدواریم شاهد سرعت بخشی در اجرای آن باشیم.
معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: پنجشنبه گذشته جلسه‌ای با نظر رئیس جمهور در سطح ملی برگزار و مقرر شد در اسرع وقت محموله مناسب نفت برای تأمین منبع مالی این طرح در نظر گرفته و تحویل پیمانکار شود که این فرآیند آغاز شده و بزودی در تأمین منایع تسهیل و نمی‌گذاریم روند طرح بدلیل تأمین منابع مالی تعطیل شود.
منصوری افزود: اعتبار مورد نیاز به روز شده تکمیل طرح افزون بر ۵۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود بنابراین تامین منابع ارزی آن ضروری است.
وی ادامه داد: فرآیند عملیات تهاتر نفت آغاز شده است چراکه منابع بودجه عمومی را بدلیل زمانبر بودن نمی‌توانیم وارد این طرح کنیم، ولی با این حجم کار و تجهیز کارگاهی که صورت گرفته با تلاش شبانه روزی باید اختصاص منابع متناسب با اجرای طرح باشد.
معاون اجرایی رئیس جمهور اظهار داشت: با پیگیری استان و وزارت راه پای کار هستیم و پس از سفر نیز جلسات عملیاتی را برگزار می‌کنیم تا تهاتر نفت با ورود اعتبار از محل استیجازه رهبری و تخصیص ارز صورت بگیرد.
گفتنی است عملیات اجرایی طرح راه‌آهن دورود _ خرم‌آباد سال ۱۳۹۲ شروع تا سال ۱۳۹۷ فعال بود که پس از آن با حدود ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی تا سال ۱۴۰۱ متوقف ماند.
طرح راه‌آهن دورود _ خرم‌آباد که حدود چهار سال تعطیل بود، بعد از پیگیری‌های انجام شده با وجود اینکه پیشرفت فیزیکی طرح کمتر از ۵۰ درصد بود، اما با پیگیری‌های مدیریت ارشد استان جزو مصوبات سفر رئیس جمهور گنجانده شد.
برای شروع مجدد این طرح۲ چالش اصلی به روزرسانی قرارداد و تأمین منابع مالی وجود داشت که برطرف و عملیات اجرایی آن در سال ۱۴۰۱ مجدد از سر گرفته شد.
بر اساس اعلام مسئولان استان، پیشرفت فیزیکی طرح هم اکنون ۵۱ درصد است و از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ با کارکرد ۱۲ هزار میلیارد ریال ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
فروردین امسال به دلیل مشکلات مالی و حقوقی عملیات اجرایی طرح دوباره متوقف و ماشین آلات واقع در کارگاه به خاش منتقل شد.

نظر شما