شناسهٔ خبر: 66525091 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پکن و پاریس بر «حل‌وفصل سیاسی» پرونده هسته‌ای ایران تاکید کردند

تهران- ایرنا- شی‌ جین پینگ رئیس جمهور چین و امانوئل مکرون همتای فرانسوی او، برنامه راهبردی جامع اقدام مشترک (برجام) را دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه خوانده و بر تعهد خود نسبت به تلاش برای «حل‌وفصل سیاسی» پرونده هسته‌ای ایران تاکید می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از تارنمای وزارت امورخارجه چین، شی‌ جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین که برای دیدار با همتایان اروپایی خود ابتدا به پاریس سفر کرده بود، با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه درباره وضعیت خاورمیانه گفت‌وگو کرد.

شی و مکرون با بیان اینکه برجام دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه بود، اظهار داشتند که پکن و پاریس بر تعهد خود نسبت به ترویج حل‌وفصل سیاسی موضوع هسته‌ای ایران تاکید می‌کنند.

روسای جمهور فرانسه و چین با ابراز نگرانی از وخامت وضعیت در خاورمیانه، افزودند: نظر به اهمیت همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گسترش تلاش‌های دیپلماتیک و همچنین تعهد خود به حفظ نظام بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و ارتقای صلح و ثبات در این منطقه با یکدیگر همکاری خواهند کردند.

شی و ماکرون همچنین در رابطه با مساله فلسطین، اظهار داشتند که از نظر پکن و پاریس، تمامی موارد نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی، از جمله اعمال خشونت آمیز تروریستی و حملات بی رویه علیه غیرنظامیان در نوار غزه را محکوم است.

بر همین اساس، طرفین بر ضرورت حمایت کامل از غیرنظامیان در غزه بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه تاکید و مخالفت خود را با حمله رژیم صهیونیستی به شهر «رفح» که به فاجعه انسانی و جابجایی اجباری غیرنظامیان فلسطینی منجر خواهند شد، اعلام کردند.

سران چین و فرانسه با تاکید بر اولویت اصلی دستیابی به آتش‌بس پایدار در غزه، تضمین ارائه کمک‌های بشردوستانه، حفاظت از غیرنظامیان در این باریکه، دسترسی و رسیدگی به نیازهای پزشکی و سایر نیازهای بشردوستانه، رعایت قوانین بین‌المللی برای اسیران در راستای اجرای فوری و مؤثر قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل، به ویژه قطعنامه های ۲۷۱۲، ۲۷۲۰ و ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد، از همه طرف‌ها خواستند از اقدامات یکجانبه که به تشدید تنش‌ها می‌انجامد، خودداری کنند.

شی و ماکرون همچنین سیاست‌های تل‌آویو در شهرک‌سازی که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و تاثیر منفی بر برقراری صلح پایدار و تشکیل کشور فلسطین خواهد داشت، محکوم کردند.

آنها همچنین تاکید کردند: حکومت آینده غزه را نمی‌توان از حل‌وفصل جامع سیاسی مناقشه فلسطین و اسرائیل بر اساس «راه‌حل ۲دولتی» جدا کرد.

آنها همچنین از سرگیری روند سیاسی به شیوه ای قاطع و غیرقابل بازگشت برای اجرای طرح موسوم به «راه‌حل ۲ کشوری» را خواستار شدند و آن را «تضمین همزیستی اسرائیل و فلسطین و بازگشت فلسطین به مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت المقدس» عنوان کردند.

روسای جمهور چین و فرانسه همچنین بر اهمیت آزادی دریانوردی در دریای سرخ و خلیج عدن اشاره کردند و توقف فوری حملات به کشتی‌های غیرنظامی را در راستای آنچه که حفظ امنیت دریایی، تجارت جهانی و جلوگیری از افزایش تنش‌های منطقه‌ای و خطرات زیست محیطی خواندند، خواستار شدند.

آنها با بیان اینکه آتش‌بس فرصتی برای تلاش در جهت راه‌حلی پایدار برای مناقشه با احترام کامل به قوانین بین‌المللی است، افزودند: از همه‌طرف‌ها می‌خواهیم که در طول برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی و پارالمپیک ۲۰۲۴، خصومت‌ها و تنش‌ها را کنار بگذارند.

پاریس امسال  از ۲۶ ژوئیه تا ۱۱ اوت (پنجم تا ۲۱ مرداد) میزبان بازی‌های المپیک خواهد بود.

شی جین پینگ عصر یکشنبه برای نخستین بار در پنج سال اخیر به اروپا سفر کرد و در نخستین مقصد اروپایی خود وارد پاریس شد. صربستان و مجارستان مقاصد بعدی سفر اروپایی شی اعلام شده است.

نظر شما