شناسهٔ خبر: 66523324 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

انعقاد تفاهم‌نامه طرح «هر مسجد یک حقوقدان» در سیستان و بلوچستان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: در راستای تحقق اهداف سیاست‌های کلی قضائی و اجرای بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و سازمان بسیج حقوق‌دانان استان سیستان و بلوچستان منعقد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان و به نقل از روابط‌عمومی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان، حجت‌الاسلام غلامرضا نجفی اظهار کرد: در زمینه ارتقای سواد حقوقی و قضائی جامعه و تأکیدات ریاست قوه قضائیه و گسترش میزان مشاوره‌های حقوقی در جامعه با هدف آشنا کردن مردم با حقوق و وظایف خود، افزایش کارآمدی نظام در عرصه قضائی و ارتقای عدالت، همچنین افزایش صلح و سازش و استفاده از معتمدان و متنفذان می‌توان باعث کاهش بعضی مشکلات و معضلات در جامعه شد.

وی افزود: جامعه هدف و دامنه فعالیت این طرح، همه شهروندان و اعضای خانه‌های سازش و مراجعان مردمی برای اخذ مشاوره حقوقی و ملاقات با مشاوران و کارشناسان حقوقی با اولویت محلات حاشیه‌نشین شهر است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان بیان کرد: در همین راستا محورهای مشاوره در زمینه حقوقی کیفری، خانواده، رعایت حقوق شهروندی، انعقاد قراردادها مانند خرید و فروش املاک و خودروها، همچنین آشناسازی مردم با قوانین و مقررات حقوقی است.

وی گفت: سال گذشته طرح قاضی مدرسه در سطح استان انجام شد و سال جاری نیز با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای همچون عکس نوشته، اینفوگرافی و پادکست با توجه به جامعه هدف در بسترهای مختلف شبکه اجتماعی به صورت مستمر انجام خواهد شد.

نجفی اذعان کرد: هدف آن است تا با شناسایی مساجد پرمخاطب محلات شهری در تمام شهرستان‌های استان با حضور وکلای مجرب و کارشناسان حقوقی، ارتقای آگاهی‌های همگانی به نحو مؤثر عملیاتی شود، علاوه بر این با استفاده از ابزارهای تعاملی قوه قضائیه همچون سامانه سجام یا سامانه سامع و توسعه گفتمان مردمی کردن راهبرد پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی، بدون شک مردم نقش و مشارکت موثرتری در احیا و نهادینه‌سازی مقوله پیشگیری از آسیب‌های پرتکرار محلات ایفا کنند.

معاون رئیس کل دادگستری استان با اشاره به نقش و جایگاه مساجد در تحولات اجتماعی محلات خاطرنشان کرد: شاخص پایبندی مذهبی در محلات و بین ساکنان استان بالاست، بنابراین با همکاری بسیج حقوقدانان و مرکز وکلا و از طریق معاضدت‌های حقوقی و ارتقای دانش پیشگیرانه به‌ویژه در حوزه تبیین جرایم و مجازات‌های پرتکرار می‌توان به نحو مؤثری فرایند شکل‌گیری پرونده‌های باز در دستگاه قضائی را مدیریت و مهار کرد.

نظر شما