شناسهٔ خبر: 66518738 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاهش ۲۵ درصدی مرگ ومیر مادران باردار در شهرهای زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در حوزه سلامت نیروها با جان انسان ها سر و کار دارند اما در فرآیند مامایی، سلامت نوزاد و مادر باردار حائز اهمیت است و بر همین اساس فضیلت در شغل مامایی دو چندان است.

صاحب‌خبر -

  حبیب غزنوی   در آیین گرامیداشت روز ماما گفت: ماماها در رسیدن به دستاوردهایی مانند کاهش مرگ مادران و نوزادان، ترویج تغذیه با شیر مادر نقش قابل قبولی بر عهده داشته اند.

وی گفت: خوشبختانه با اقدامات و تلاش های صورت گرفته علیرغم افزایش در تعداد مادران باردار نیازمند مراقبت های ویژه، کاهش قابل توجه به میزان ۲۵ درصد در مرگ و میر آنان در شهرهای زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به ثبت رسید و این ثمره مجاهدت و تلاش های شبانه روزی جامعه مامائی و متخصصین محترم زنان و زایمان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: علیرغم همه این پیشرفت ها اما هنوز هم دارای نقطه ضعف هایی هستیم و برخی مداخلات بسیار جزیی و اثر بخش ممکن است منجر به نتایج بسیاری مطلوب تری شود.

وی عنوان کرد: توسعه و ترویج زایمان بدون درد یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای استان سیستان و بلوچستان است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: ترویج فرهنگ زایمان طبیعی و ترغیب هرچه بیشتر مادران باردار به این امر و بالا بردن میزان سلامت مادر و کودک در گرو توسعه و راه اندازی واحدهای زایمان بدون درد در زایشگاه ها است.

زهرا ابراهیمی مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: از فعالیت های انجام شده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حوزه جوانی جمعیت که در واقع می توان گفت عملکرد مطلوبی داشته اند تقدیر  و قدردانی می کنم.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان دارای نرخ باروری  زیادی در سطح کشور است و باید حواسمان باشد و بر نامه ریزی دقیقی صورت گیرد تا در شیب نزولی قرار نگیریم.

  ابراهیمی افزود: ماماها نه فقط در حوزه سلامت بلکه در حوزه امیدآفرینی هم در جامعه نقش آفرینی می کنند و می توانند با شیوه بیان خودشان مادران را به فرزند آوری ترغیب کنند .

 محمد کاظم مومنی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: تمام تلاش های هیئت رئیسه رئیسه دانشگاه در راستای رفع کمبودها و چالش های جامعه مامایی است.

وی ادامه داد: در سال گذشته اقدامات خوبی جهت جذب ماما در زاهدان انجام شد و در حال حاضر هم مجوز جذب تعدادی ماما جهت شهرستان سراوان صادر شده است که بزودی وارد سیستم خواهند شد.

وی افزود: یکی از کارهایی که اداره مامایی و دفتر پرستاری به صورت ویژه در دستور کار قرار دارند تعرفه های خدمات مامایی است که پیگیری های مرتبط از تهران در حال انجام است و امیدواریم به زودی به سرانجام برسد.

لیلا عرب نژاد رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: کادر مامایی یکی از کنشگران فعال حوزه جوانی جمعیت و خانواده محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: مادر واژه مقدسی معادل صبر، ایثار و شکیبایی است و ماماها همواره همراه  لحظات شیرین و ماندگار تولد نوزاد و حامی مادران  هستند.

وی افزود: سیستان بلوچستان بالاترین میزان زاد و ولد را در سطح کشور دارد و ماماهای این استان جزو پرکارترین ماماهای کشور محسوب می شوند.

 

نظر شما