شناسهٔ خبر: 66515824 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تخریب بیش از ۱۰ حلقه قدیمی‌ترین قنات بافق

رئیس جهاد کشاورزی بافق گفت: در اثر سیلاب و بارندگی‌های اخیر بافق بخشی از قنات معروف به یمامه این شهرستان تخریب شد. 

صاحب‌خبر -

تخریب بیش از ۱۰ حلقه قدیمی‌ترین قنات بافق

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، عسکری گفت: قنات یمامه یکی از شاخه‌های قنات هنیه بافق از قدیمی‌ترین قنات‌های این شهرستان است که نقش مهمی برای رونق کشاورزی و محصولات کشاورزی دارد.

وی با اشاره به بررسی خسارت وارد شده از سوی کارشناسان افزود: با همکاری بخشداری مرکزی و برخی از نهاد‌های مربوطه در تلاش هستیم این خسارت جبران و دوباره قنات یمامه جاری شود.

رحیم پور بخشداری مرکزی بافق هم اظهار داشت: با وجود اینکه این قنات در حوزه روستایی نیست، اما بنا به دستور فرماندار شهرستان مقرر شد مبلغ ۲ میلیارد ریال برای لایروبی و روان سازی در این قنات، با انجام تفاهم نامه‌ای با جهاد کشاورزی انجام شود.

اما کشاورزان با انتقاد از عدم چاره اندیشی مسئولان با وجود اخطار‌های هواشناسی تأکید کردند: وجود جاده آسفالته شهرداری و ترمیم ناقص کانال خط انتقال گاز، سیلاب‌ها را سرگردان و به قنات هدایت کرده است.

آنان می‌گویند که محصولاتشان در حال خشک شدن است و پرداخت خسارت‌ها برای لایروبی باید به موقع انجام شود.

<div id="video-display-embed-code_11091561"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4225935/11091561?width=600&height=350"></script></div>
عسگری مدیر جهادکشاورزی بافق گفت: در پاییزو زمستان اصلا بارندگی نداشته ایم و در بهار امسال بارندگی خوب و حتی در برخی نقاط حجم بالای باران موجب ایجاد خسارت شد که سیاست جهادکشاورزی کار‌های حفاظتی و جلوگیری از آسیب به قنوات است. 
وی ادامه داد:قنات هنیه از قنات‌های قدیمی بافق است که ۲۰ کیلومتر طول، ۵۵۰ میله‌ی چاه و دبی ۱۵ لیتر در ثانیه دارد. این قنات ۱۵۰ نفر بهره بردار دارد. 
مدیر جهادکشاورزی بافق ادامه داد: باتوجه به بازدید‌ها مشخص شد ۱۰ میله قنات دچار خسارت شده که آب وارد میله و رسوبات وارد راهرو شده بود که کار برداشتن رسوبات آغاز شده است و با تامین اعتبار بهسازی قنات در اولویت قرار دارد.
<div id="video-display-embed-code_11093917"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4225935/11093917?width=600&height=350"></script></div>
 

نظر شما