شناسهٔ خبر: 66514660 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مدرس حوزه و دانشگاه:

کارگروه‌های اندیشه‌ورز در حوزه اقتصاد راه‌اندازی شود

ابراهیم شریفی

یک مدرس حوزه و دانشگاه تشکیل کارگروه‌های اندیشه‌ورز در حوزه اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و سیاست را گام مهمی بار یحل مشکلات استان دانست و گفت: دوگانگی‌های موجود در مدیریت سبب شده لرستان با وجود ظرفیت‌های فراوان نتواند سهم خود را از توسعه بگیرد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام مصطفی تیموری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی در لرستان، بیان کرد: تشکیل کارگروه‌های اندیشه‌ورز ملی و استانی در حوزه اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و سیاست همراه با اعلام برنامه‌های اقتصادی به‌صورت شفاف و تعیین زمان برای حل زیر ساخت‌های توسعه استان می‎تواند در حل مشکلات استان مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه از آنجا که انقلاب اسلامی با اهداف عالی و الهی پی‌ریزی شده است و عدالت اجتماعی در تمام سطوح از ابعاد این انقلاب شکوهمند است، افزود: نقل مطالبی از این قبیل که ما چون وزیر و وکیل لرستانی نداریم پس توسعه یافتگی نخواهیم داشت با اهداف انقلاب و امامین انقلاب سازگار نیست مگر هر استانی که وکیل و وزیر بیشتر داشته باشد بیشتر به استان خود اختصاص می‌دهد.

تیموری ادامه داد: آنچه که امروز در استان‌هایی نظیر لرستان اتفاق می‌افتد ضعف مدیریت است که به‌صورت‌های مختلف و در لایه‌های مدیرت خرد و کلان ما با آن مواجه هستیم که این ربطی به وزیر داشتن و نداشتن در بدنه دولت ندارد.

تیموری با بیان اینکه جبران عقب‌افتادگی‌ها در بند نیروی انسانی کارآمد، هزینه و مدیریت هدفمند است و باید به این امور جدی نگاه شود و مورد مطالبه اولیا امر قرار گیرد، گفت: مشکل ما بر خلاف افرادی که معتقدند موفقیت در تغییر مدیران و جابجایی آنهاست، نیست. هرچند با مدیران هم‌افق، هم‌فکر و جهادی موافق هستم.

وی با اشاره به اینکه عمر مدیریت در دولت‌ها بسیار کوتاه است و این آسیب جدی مدیریت کلان در استان و کشور است، ادامه داد: باید مدیران را با برنامه‌ها آزمود به این معنا که تغییرها تابع عملکرد باشد نه تابع احزاب، گروه‌ها و جناح‌ها لذا دنبال عملکرد بودن سبب دوام کار و نتیجه‌بخشی خواهد شد.

تیموری با بیان اینکه فرصت‌سوزی در کثرت برنامه‌ها ملموس است و توقع مخاطبان را چند برابر می‌کند، افزود: بهترین برنامه‌ها و اثرگذارترین آنها برنامه‌های کارشناسی شده و منسجم است.

وی با بیان اینکه بهترین راهکار علاوه بر داشتن برنامه منسجم و محدود نیاز به نیروی انسانی کارآمد دارد این دو امر بدون داشتن اتاق فکر و هیئت‌های اندیشه‌ورز دانا و دلسوز میسر نیست، اضافه کرد: عدم توسعه کشاورزی و دامپروری، نداشتن صنایع تبدیلی و کم‌رنگ بودن حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در استان پروژه‌های نیمه تمام دولت‌های گذشته نبود زیر ساخت‌های اشتغالزا همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا روند خروج استان از مشکلات با کُندی مواجه شود.

این کارشناس مذهبی در بیان راهکارها برای حل مشکلات مربوط به اقتصاد در لرستان، گفت: نه تنها اقتصاد بلکه در تمام عرصه‌ها اگر چشم‌انداز نداشته باشیم فکر برون‌رفت از مشکلات بسیار کار بیهوده‌ای محسوب می‌شود. لذا هر مسئول و مدیری قبل از پذیرش مسئولیت باید چشم‌انداز خود را ارائه و مرور کند و بداند کجا هست و کجا باید برسد. البته امور جزیی فراوان مانع پیاده شدن چشم‌اندازها و برنامه‌های کوتاه‌مدت و دراز مدت خواهد شد. متأسفانه لرستان از روند توسعه کشور عقب مانده است.

وی افزود: کار تشکیلاتی با استفاده از اهل اندیشه و درک درستی از فضای اقتصادی، فرهنگی استان لرستان می‌تواند راهگشای برون‌رفت استان از مشکلات فرارو باشد. در غیر این‌ صورت مانند بسیاری از متصدیان امر دوندگان بی‌برنامه یا با برنامه‌های بی نیرو مسیر را طی می‌کنند. البته ناگفته نماند همین دوگانگی‌های موجود در مدیریت سبب شده لرستان با وجود ظرفیت‌های فراوان نتوانسته سهم خود را از توسعه بگیرد.

انتهای پیام

نظر شما