شناسهٔ خبر: 66512330 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

رجایی: قالیباف آمادگی از دست دادن ریاست مجلس را ندارد

قالیباف؛ رقیب رئیسی در انتخابات ۱۴۰۴ یا رئیس مجلس دوازدهم؟ /مسیر سخت برای رسیدن به صندلی «شماره یک»

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: آقای قالیباف تلاش خواهد کرد که کماکان ریاست پارلمان را در اختیار بگیرد و من فکر می‌کنم که آمادگی از دست دادن آن را ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بازار گمانه‌زنی‌ها برای ترکیب هیأت رئیسه مجلس دوازدهم داغ شده است و خبرها حول تکرار شدن یا نشدن ریاست قالیباف می چرخد.

حضور طیف منتقدان و مخالفان قالیباف در مجلس دوازدهم، مسیرش برای تکیه زدن مجدد بر کرسی شماره یک پارلمان را دشوار کرده است. در همین فضا برخی این گمانه را مطرح می کنند که شاید قالیباف به سمت انصراف از نمایندگی مجلس برود.

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، می گوید؛ «قالیباف تلاش خواهد کرد که کماکان ریاست پارلمان را در اختیار بگیرد و به نظر من رقابت سختی را در پیش دارند، چون اکثریت کسانی که وارد مجلس شده‌اند، نظرشان گزینه دیگری است.»

وی همچنین به نظر حاکمیت درباره انتخاب ریاست مجلس اشاره و تاکید می کند؛ «گزینه ریاست مجلس، گزینه‌ای نیست که حاکمیت نسبت به آن بی‌اعتنا باشد و نظر خود را ارائه خواهد کرد.»

در ادامه مشروح گفتگوی غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، را در خبرگزاری خبرآنلاین بخوانید.

*******

* آقای رجایی، پیش‌بینی شما از ترکیب هیأت رئیسه مجلس دوازدهم چیست؟ ممکن است آقای قالیباف دوباره رئیس مجلس شوند؟

تصور من این است که چون مجلس دوازهم، مجلس تقریبا یکدستی است، کار آقای قالیباف برای رسیدن به کرسی ریاست سخت‌تر است؛ البته نظر حاکمیت هم در این مورد موثر است. من فکر می‌کنم گزینه ریاست مجلس، گزینه‌ای نیست که حاکمیت نسبت به آن بی‌اعتنا باشد و نظر خود را ارائه خواهد کرد. به همین جهت، گمان می‌کنم رقابت اصلی میان آقایان قالیباف و متکی باشد.

قالیباف آمادگی از دست دادن ریاست پارلمان را ندارد

* یعنی از بیرون مجلس، برای ریاست آقای قالیباف توصیه‌هایی می‌شود؟

پیش‌بینی می‌کنم که نه برای آقای قالیباف اما برای گزینه ریاست مجلس، حاکمیت نظر بدهد. به نظر من که تا به الآن حاکمیت بی‌نظر نبوده و قاعدتا کسانی که تازه به مجلس آمده‌اند در این قضیه باید حتماً توجهی به نظر حاکمیت داشته باشند.

* آقای رجایی! یاران آقای قالیباف و خود ایشان رایزنی‌های خود را با منتخبان مجلس دوازدهم آغاز کرده‌اند، بعضا نیز گفته می شود وعده هایی خصوصا به منتخبان جدید داده می شود تا فضا به نفع قالیباف شود، ارزیابی شما چیست؟

قاعدتاً این رایزنی ها بی‌تاثیر نیست. آقای قالیباف تلاش خواهد کرد که کماکان ریاست پارلمان را در اختیار بگیرد و من فکر می‌کنم که آمادگی از دست دادن آن را ندارد. بنابراین خودشان و اطرافیانشان تمام تلاش خود را می‌کنند. اما به نظر من رقابت سختی را در پیش دارند، چون اکثریت کسانی که وارد مجلس شده‌اند، نظرشان گزینه دیگری است.

قالیباف؛ رقیب رئیسی در انتخابات ۱۴۰۴ یا رئیس مجلس دوازدهم؟ /مسیر سخت برای رسیدن به صندلی «شماره یک»

گمان نمی کنم قالیباف انصراف دهد زیرا...

* در فضای رسانه‌ای این شائبه وجود دارد که اگر آقای قالیباف به ریاست مجلس نرسید، از نمایندگی انصراف خواهد داد. نظر شما چیست؟

گمان نمی‌کنم این اتفاق بی‌افتد. برای آقای قالیباف، بودن در مجلس یک ضرورت است و بعید است که در بیرون از آن، در حد و اندازه این جایگاه نقشی داشته باشد. فکر می‌کنم از ایشان به عنوان رئیس مجلس انتخاب نشود، سعی می‌کند نقش پررنگی داشته باشد تا در انتخابات اجلاسیه دوم در جایگاه ریاست پارلمان قرار بگیرد.

قالیباف، رقیب رئیسی در ۱۴۰۴ می شود؟

* درپی چالش‌های اخیری که میان دولت رئیسی و قالیباف ایجاد شد، برخی‌ها بر این باورند که دولت نمی‌خواهد قالیباف، رئیس مجلس شود. نظر شما چیست، آیا ممکن است زد و بندی میان ایشان و دولت شکل بگیرد؟

من اطلاع ندارم که در چه حد با هم اختلاف دارند، اما تصورم این است که سه قوه برخلاف آن‌چه نشان می‌دهند، باهم اختلاف دارند. طبیعتاً سعی می‌کنند، اختلافات را بروز ندهند.

* این اختلافات می‌تواند منجر به رقابت قالیباف و رئیسی در انتخابات ۱۴۰۴ شود؟

آقای قالیباف یک بار به آقای رئیسی پاس گلی داد و کنار کشید. قاعدتاً اگر آقای قالیباف بخواهد خودش را کاندیدا کند، رقابت قدری جدی خواهد شد. باید منتظر بمانیم تا ببینیم آقای قالیباف به سمت انتخابات خواهد رفت یا خیر. اما پیش‌بینی‌ام این است که اگر برای ریاست مجلس انتخاب نشود، امکان این‌که بخواهد رقابت در پاستور را شروع کند، وجود دارد.

۲۷۲۱۵

نظر شما