شناسهٔ خبر: 66505468 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کنترل سوسک سرخرطومی حنایی خرما نخلستان‌های سیستان‌وبلوچستان

از ابتدای سال گذشته تاکنون کار ردیابی سوسک سرخرطومی خرما در سطح بیش از ۷۰ هزار هکتار از باغات نخل استان سیستان و بلوچستان،انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: سوسک سرخرطومی حنایی به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین آفت‌های درختان نخل است که برای زندگی و تغذیه به طور معمول از تنه درخت استفاده می‌کند.
 تیموری افزود: از ابتدای سال گذشته تاکنون کار ردیابی سوسک سرخرطومی خرما در سطح بیش از ۷۰ هزار هکتار از باغات نخل استان انجام شده است.
وی گفت: در جریان ردیابی و مبارزه با سوسک سرخرطومی حنایی تعداد ۸۳ هزار و ۸۵۷ اصله خرما آلوده تشخیص داده شده که تیمار ۸۳ هزارو ۴۸۶ اصله درخت خرما انجام و ۳۷۱ اصله نخل نیز بدلیل میزان بالای خسارت وارده شده امحا شده است.
تیموری تصریح کرد: آفت سرخرطومی خرما علاوه بر خسارت مستقیم که از بابت تغذیه لارو آفت از تنه درخت و آوند‌های آن انجام می‌شود عامل ورود عوامل قارچی و باکتریایی به داخل تنه بوده که درنهایت درصورت عدم مبارزه به موقع باعث مرگ درخت می‌شود.
 تیموری با اشاره به اهمیت آموزش کشاورزان و مشارکت آنان در کنترل سوسک سرخرطومی خرما در سطح نخلستان‌های وسیع سیستان وبلوچستان گفت: کارشناسان حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آمادگی لازم برای آموزش شیوه‌های ردیابی و مبارزه با این آفت خطرناک را دارد.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه این آفت در سال دارای بیش از سه نسل است، ردیابی باغات آلوده در چند مرحله مستمر انجام می شود.

نظر شما