شناسهٔ خبر: 66503512 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

یادداشت

نقش کارگر در جهش تولید و مقابله با ستیزه‌جویی دشمن

یکی از راهبرد‌های کارگزاران نظام اسلامی برای تحقق جهش تولید، سیاستگذاری در راستای رفع دغدغه‌های جامعه کارگری و تقویت این جامعه به‌مثابه رکن اصلی تولید است.

صاحب‌خبر -

نقش کارگر در جهش تولید و مقابله با ستیزهای دشمن

امیرعلی فتحی، پژوهشگر اقتصادی در یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده به تبیین سه محور از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگران پرداخته که در ادامه می‌خوانیم.

رهبر انقلاب همه ساله در نیمه اول اردیبهشت به مناسبت هفته کار و کارگر دیداری با کارگران دارند و نکات کلیدی هم در این دیدار ها توسط ایشان ایراد شده است؛ اما امسال دیدار رهبر انقلاب با این قشر زحمتکش جامعه به دلیل مقارنت با سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و همینطور نقش کارگران در مقوله «تولید»، اهمیت و حساسیت این بیانات را دو چندان می‌کرد.

با بررسی نکات مطرح‌شده توسط رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با کارگران اهم محورهای این سخنان را می‌توان به سه محور تقسیم کرد:

نقش کارگر در جهش تولید

آیت‌الله خامنه‌ای در بخش اول صحبت‌های خود اشاره کردند: «رکن جهش تولید کارگر است.» بعد از نامگذاری شعار سال 1403 به «جهش تولید با مشارکت مردم»، کارشناسان راهکارهای مختلفی برای دستیابی به جهش تولید بیان کردند، نشست‌های متعددی برای چاره‌اندیشی پیرامون موضوع تولید برگزار شد اما بر همگان آشکار است که برای اعتلای یک مفهوم باید در راستای تقویت ارکان آن دست به کار شد.

یقیناً یکی از راهبردهایی که کارگزاران نظام اسلامی می‌توانند در برنامه رسیدن به جهش تولید آن را بگنجانند سیاستگذاری در راستای رفع دغدغه‌های جامعه کارگری و تقویت این جامعه به‌عنوان رکن تولید است. پرداختن به مطالبات منصفانه و به‌حق کارگران و رفع و رجوع دغدغه‌های ایشان بهترین سرمایه‌گذاری است که سود آن هزاران برابر بیشتر از هزینه آن است. امروزه که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته با بحران نیروی انسانی مواجه هستند، شایسته نیست این نعمتی را که به اقلیم ما ارزانی داشته شده، قدر ندانیم!

نقش کارگران در خنثی کردن ستیزه‌های استکبار 

محور دیگر بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با کارگران در باب دشمنی‌های آشکار غرب با مردم ایران علی‌الخصوص تحریم‌های ظالمانه‌ای بود که دشمنان این آب و خاک علیه کشور اعمال کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه اظهار کردند: «هدف از تحریم‌ها در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است تا از خطوط استعماری و استکباری آنها تبعیت کند. یک ملت زنده از دشمنی دشمن هم برای خود فرصت درست می‌کند.»

برداشتی که می‌توان از بیان مبحث تحریم و اهداف دشمن از وضع تحریم‌های متعدد علیه ملت ایران و تأکید بر جهش تولید توسط رهبر انقلاب در دیدار با کارگران داشت، این مفهوم است که راه برون‌رفت از تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آن، از مسیر تقویت رکن جهش تولید یعنی کارگران و اتکا به توان و ظرفیت‌های داخل کشور می‌گذرد.

حال خوب کارگر یعنی حال خوب جامعه

«اگر حال کارگر خوب شود حال جامعه خوب می‌شود.» یکی دیگر از کلیدی‌ترین صحبت‌های مقام معظم رهبری در این دیدار بود طبیعتاً حال کارگران زمانی خوب می‌شود که نیاز های آنان نظیر: امنیت شغلی، همسانی درآمد با تورم، بهبود وضعیت معیشتی و غیره رفع و به آن رسیدگی شوند. مسئولان اگر قصد خوب کردن حال جامعه را دارند طبق فرمایش رهبر انقلاب حال خوب جامعه در گرو حال خوب کارگران است زیرا بخش عمده‌ای از دهک‌های اول تا هفتم جامعه را کارگران و منتسبان به آنها تشکیل می‌دهند.

قابل ملاحظه است که تا رسیدن به نقطه عملی شدن بیانات ایرادشده در دیدار با کارگران راه طولانی باقی مانده است اما حتماً مسئولان مربوط می‌‌‌‌توانند با زحمت مجاهدانه و شبانه‌روزی به مطالبات رهبری در حوزه کارگری و افزایش توان داخلی دست پیدا کنند.

انتهای پیام

نظر شما