شناسهٔ خبر: 66502639 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بست نشینی و تداوم اجتماع شبانه مردم برای ممنوعیت ورود زباله به انجلیسی

ساری - ایرنا - اهالی منطقه انجیلسی بابل با شب نشینی در درب ورودی این سایت زباله، مانع حضور خودروهای حمل زباله به داخل سایت شده و خواستار اجرای حکم قطعی شعبه ۲۵ دادگاه تجدید نظر استان مازندران، و جدایی انجیلسی با زباله بعد از ۲۵ سال هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، اهالی منطقه انجیلسی بابل با نشست های شبانه خود در اطراف این سایت، مانع حضور خودروهای زباله برای ورود به سایت شدند.

۲۰۰ نفر از اهالی این منطقه به نوبت از ۹ شب تا یک بامداد که زمان حمل زباله به این سایت است دور هم جمع می شوند که این امر سبب شد حدود یک هفته هیچ زباله ای به انجیلسی منتقل نشود.

اهالی منطقه که تحت هیچ شرایطی اجازه عکس یا فیلم برداری از تجمع خود را به کسی نمی دهند، خود را دلداه نظام می دانند و اجازه سوء استفاده از مطالبه قانونی خود را به کسی نمی دهند.

مردم که در همان محل یک سماور بزرگ مستقر کردند با نان، پنیر و حلوا شکری شام می خورند و بعد از اطمینان کامل از نیامدن خودروی زباله محل تجمع را ترک می کنند.

این مردم یک چادر بزرگی هم برپا کردند که در زمان بارش سرپناهی داشته باشند. ماجرای سایت زباله انجیلسی در ۱۰ روز اخیر وارد مرحله های جدیدی شد که از ۹ اردیبهشت با نصب بنر در ورودی این سایت کلید خورد و در تداوم آن با شکل گیری کارزاری برای جمع آوری امضاء جهت نجات انجیلسی از مشکل ۲۵ ساله ابعاد تازه ای به خود گرفته بود.

مردم منطقه در ورودی سایت زباله انجیلسی بنری نصب کردند که در این بنر تنها خواسته خود را اجرای حکم دادگاه تجدید نظر استان مبنی بر رفع مزاحمت، جمع آوری زباله های مدفون و انتقال سایت زباله به مکان دیگر اعلام کردند.

بست نشینی و تداوم اجتماع شبانه مردم برای ممنوعیت ورود زباله به انجلیسی

روستای انجیلسی یکی از روستاهای بالا دست بخش بابلکنار در جنوب بابل است که اهالی این روستا بعد از ۲۵ سال پیگیری موفق شدند حکم قطعی جابجایی این سایت را از طریق مراجع قضایی در تاریخ ۵ بهمن ۱۴۰۰ از شعبه ۲۵ دادگاه تجدید نظر استان دریافت کنند.

بعد از قطعی شدن حکم سایت انجیلسی در جلسه شورای حفظ بیت المال شهرستان بابل که سال گذشته با حضور رییس کل وقت دادگستری مازندران تشکیل شد، تا ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۲ برای حل این مشکل زمان تعیین شد، که بعد از گذشت نزدیک به ۲ ماه از این ضرب الاجل اهالی روستا خواستار اجرای حکم شدند.

نفوذ شیرابه ها در اراضی کشاورزی، مراتع چرای دام و شیوع بیماری ها مختلف سبب شد که اهالی منطقه دست از زادگاه خود بردارند و برای ادامه زندگی به مکان دیگری دست به کوچ اجباری بزنند. اهالی منطقه که در مدت ۲۵ سال گذشته تمام توان خود را برای حل این مشکل به کار بسته بودند موفق به حل مشکل نشدند، در نهایت با طرح شکایت در مراجع قضایی این خواسته را پیگیری کردند.

اهالی بخش بابلکنار بر این باورند که مشکلی انجیلسی که قرار بود یک سال مردم منطقه تحمل کنند تا یک مکان مناسب برای زباله شهر بابل و ۶ شهر اقماری آن بیابند اما ۲۵ سال است که آسایش را از اهالی بخش بابل کنار ربوده و حتی با حکم قطعی مرجع قضایی هم این گره گشوده نشد.

انجیلسی که در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر بابل قرار گرفته است هر روز میزبان ۳۰۰ تن زباله از شهرهای بابل، امیرکلا، گلوگاه، مرزی کلاه، زرگرشهر، خوشرودپی و گتاب است.

بر اساس مکاتبه اداری که در فرمانداری بابل موجود است قرار بود انجیلسی یک سال میزبان زباله باشد و بعد از آن یک جانمایی مناسب برای دفع زباله بابل و شهرهای اقماری پیدا شود اما مهمان یک ساله جا خوش کرد و ۲۵سال برخانه میزبان لنگر انداخته و هم اکنون سایت زباله انجیلسی دیگر مملو از زباله می باشد و از سویی دیگر سرازیر شدن شیرابه‌های این زباله ها خسارت‌های زیادی به جنگل‌های هیرکانی و زمین‌های شالیزاری پایین دست وارد کرده است که همه این اسیب ها سبب شد اهالی منطقه خواستار اجرای حکم شوند.

بست نشینی و تداوم اجتماع شبانه مردم برای ممنوعیت ورود زباله به انجلیسی

دلداده نظام، سوء استفاده ممنوع

یکی از این تجمع کنندگان در گفت گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: همه مردمی که شب ها در انجیلسی جمع می شوند دلداه نظام و رهبری و خون شهیدان هستند و به هیچ احدی اجازه سوء استفاده از این مطالبه قانونی داده نخواهد شد.

احمد عابدی اظهار داشت: تنها خواسته ما اجرای حکم دادگاه تجدید نظر استان مبنی بر رفع مزاحمت، جمع آوری زباله های مدفون و انتقال سایت زباله انجیلسی به مکان دیگر هستیم.

وی با بیان این که دورهمی آرام شبانه ما که شبیه شب نشینی است تحت هیچ شرایط سیاسی نیست، خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان اجازه عکس و فیلم برداری از این نشست های شبانه را نمی دهیم که مورد سوء استفاه شبکه های معاند قرار گیرد.

عابدی ادامه داد: یک جوان مشکوکی که قصد فیلم برداری و شیطنت رسانه ای در این خصوص داشت بلافاصله مردم گوشی را از دست وی گرفتند.

این فرد ساکن انجیلسی با اشاره به این مطلب که اهالی این منطقه چه گناهی کردند که باید این بوی متعفن و شیرابه های کثیف را در قلب جنگلهای هیرکانی تحمل کنند، ادامه داد: بیماری های بسیار خطرناک جان عزیزانمان را گرفت و منطقه بکر انجیلسی دیگر جای برای زیستن نیست.

احمد عابدی تصریح کرد: تنها خواسته مردم منطقه فقط اجرای حکم مرجع قضایی است و هیچ خواسته دیگر ندارند.

بست نشینی و تداوم اجتماع شبانه مردم برای ممنوعیت ورود زباله به انجلیسی

تفکیک زباله از روستا

در این پیوند دهیاران روستاهای بابل با استفاده از ظرفیت فضای مجازی از اهالی ساکن در روستا خواستند با توجه به شرایط پیش آمده زباله ها را در منزل تفکیک کنند و زباله را در درب منزل قرار ندهند.

این دهیاران با صدور اطلاعیه از مردم خواستند با توجه به اینکه زباله های روستا در شرایط فعلی جمع آوری نمی شود زباله ها را در سطح روستاها قرار ندهند.

شهرستان بابل حدود ۶۰۰ روستا و آبادی دارد که از ۲۰ خانوار به بالاتر در آن ساکن هستند.

به گزارش ایرنا، مازندرانی ها برای تعطیلی سایت زباله انجیلسی، با تشکیل کارزار «سکوی مستقل جمع آوری امضاء» خواستار اجرای حکم دادگاه تجدید نظر استان مبنی بر رفع مزاحمت، جمع آوری زباله های مدفون و انتقال سایت زباله انجیلسی به مکان دیگر شدند.

در این کارزار خطاب به رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و استاندار مازندران آمده است:

"منطقه انجیلسی و حومه به مدت ۲۵ سال محل دپوی زباله شهرستان بابل می‌باشد که سبب آلودگی محیط زیست و آب‌های زیرزمینی و سطحی از طریق شیرابه و تخریب جنگل، اراضی کشاورزی و دامداری و نابودی جان و مال مردم گردیده است.

لذا تقاضا داریم نسبت به اجرای حکم قطعی به شماره ۱۴۰۰/۳۸۰۶۱ مورخه ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ صادره از شعبه ۲۵ دادگاه تجدید نظر استان مازندران مبنی بر رفع مزاحمت، جمع‌آوری زباله‌های مدفون و انتقال سایت از منطقه انجیلسی به محل دیگر اقدام شود. آدرس کارزار https://www.karzar.net"

۹ اردیبهشت ماه جاری هم جمعی از اهالی روستای انجیلسی بابل که خواهان اجرای حکم قطعی دادگاه تجدید نظر استان مازندران مبنی بر جابجایی این سایت زباله شدند در ورودی این سایت تجمع و خواستار حل گره کوره ۲۵ ساله این سایت در قلب جنگلهای هیرکانی شدند.

شهرستان ۶۰۰ هزار نفری بابل دارای هفت شهر و ۶ بخش است، که سایت زباله انجیلسی در بخش بابلکنار در قلب جنگلهای هیرکانی واقع شد و روزناه میزبان حدود ۳۰۰ تن زباله است.

نظر شما