شناسهٔ خبر: 66502419 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

عبور از خط استوا و ادامه استقبال از دیوارکشی مرزها

صاحب‌خبر -

موفقیت نخستین عملیات فرا اقیانوسی نیروی دریایی سپاه در نیمه جنوبی کره زمین که با ناو بالگردبر شهید مهدوی رقم خورد، همچین انتشار جزئیات جدید از طرح انسداد مرزهای شرقی کشور، مهم‌ترین موضوعاتی بودند که ظرف 24 ساعت اخیر در فضای مجازی مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفتند.

نخستین مأموریت اقیانوسی سپاه در جنوب خط استوا و بازتاب‌های آن
خبر عبور ناو بالگردبر شهید مهدوی از خط استوا یا به عبارتی مدار صفر درجه، که به تحقق نخستین عملیات اقیانوسی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نیمه جنوبی کره زمین انجامید، در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای داشت. این عملیات در فضای مجازی نیز مورد توجه خاص قرار گرفت و کاربران شبکه‌های اجتماعی قدرت‌نمایی دریایی یگان‌های مسلح جمهوری اسلامی را در پست‌های خود ستودند. در ادامه تعدادی از نظرات ابراز شده در فضای مجازی راجع به این موضوع را می‌خوانید: «عبور مقتدرانه ناو بالگردبر شهید نادر مهدوی نیروی دریایی سپاه از مدار صفر درجه و اجرای مأموریت در نیم کره‌ جنوبی زمین بر همه ایرانیان غیور مبارک باد»، «چشم همگی روشن. مدار صفر درجه هم امروز سپاهی شد. ناو شهید مهدوی خط استوا را به تسخیر خود درآورد و وارد نیمه جنوبی کره زمین شد»، «با گذر ناو شهید نادر مهدوی از مدار صفر درجه و اجرای مأموریت در نیم کره جنوبی، اولین عملیات اقیانوسی سپاه ثبت شد. راستی فراموش نکنید ناو شهید مهدوی نخستین شناور ایرانیه که از روی اون موشک بالستیک شلیک شده»، «وقتی دشمن مشغول عملیات روانی با ما می‌شه، ما هم خیلی نرم از مدار صفر درجه عبور می‌کنیم. بله ناو اقیانوس‌پیمای شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه، مجهز به موشک‌های بالستیک هم اکنون در نیم کره جنوبی زمین مشغول تردد است» «در ميان هياهوی اخبار مختلف، خبر عبور ناو شهید مهدوی  از مدار صفر درجه بسيار افتخار آفرين است. زنده باد ايران مقتدر»، «پشت سر گذاشتن خط استوار توسط ناو بالگردبر شهید نادر مهدوی، نخستین حضور نیروی دریایی سپاه در مأموریتی با این سطح و دور از آب‌های کشورمان است»، «اولین ماموریت اقیانوسی سپاه در نیمکره جنوبی ثبت شد. ناو شهید مهدوی دومین نام پشتیبانی و اقیانوس‌پیمای نیروی دریایی سپاه است که قابلیت حمل همزمان سه فروند بالگرد و همچنین  قابلیت حمل و شلیک موشک بالستیک را داراست»، «تو بگو خلیج همیشه فارس من می‌گم شهید نادر مهدوی ابر قهرمانی که کابوس آمریکا شد. حالا هم ناو مزین به نام او در اقیانوس‌ها می‌تازد»، «امام خامنه‌ای: حضور شما، وضعیت شما، حرکت شما جوری باشد که دشمن را دچار رعب کند. حالا این شما و این عبور ناو شهید مهدوی از مدار صفر درجه برای اجرای ماموریت در نیم کره جنوبی‌‌»، «ناو شهید مهدوی افتخاری بزرگ آفرید و جا دارد یادی کنیم از این شهید بزرگوار که نه به شوروی رحم کرد نه به آمریکا. روحت شاد»، «خلیج فارس تا ابد خلیج فارس می‌مونه چون حافظان و نگهبانانی دلیر مثل دریادار شهید بایندر، شهید نادر مهدوی، شهید محمد ناظری، شهدای دلاور ناوچه همیشه قهرمان پیکان، و... را داشته و خواهد داشت.»
واکنش‌ کاربران فضای مجازی به جزئیات تازه طرح انسداد مرزهای شرقی
افشای جزئیاتی تازه از طرح انسداد مرزهای شرقی که خبرش چند روز پیش منتشر شد بار دیگر آن را به موضوعی داغ در فضای مجازی تبدیل کرد. هفته قبل خبر تخصیص 3 میلیارد یورو به ستاد کل نیرو‌های مسلح برای آغاز عملیات انسداد مرزهای شرقی یا به عبارت بهتر مرز ایران با افغانستان، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت. بنابر اعلام جانشین فرمانده فراجا قرار نیست کل مرز دیوارکشی شود و تنها نقاط آسیب‌پذیر مسدود خواهند شد. همچنین قرار است از ظرفیت مرزنشینان برای پایش مرزها استفاده شود. در ادامه تعدادی از نظرات ابراز شده در این خصوص توسط کاربران فضای مجازی را مرور می‌کنیم: «انسداد مرز با توجه به وجود یک دولت غیرقابل پیش‌بینی مثل طالبان در افغانستان اقدام بسیار مناسبی است. اما کافی نیست»، «جانشین محترم فراجا به درستی بر اهمیت مرزبانان و مرزنشینان در موضوع حفاظت از مرزها تاکید کرده. وقتی چینی‌ها در حال ساختن دیوار بزرگ چین بودن، فکرش رو هم نمی‌کردن روزی مهاجمین قدرت عبور از اون رو داشته باشن. درحالی که مهاجمین با دادن رشوه به نگهبان‌ها از دروازه عبور می‌کردن. فنس و دیوارکشی که شوخیه، ما به مرزداران باشرف و دلسوز ایرانی می‌نازیم که جون خودشون رو فدای حفاظت از این آب خاک کرده و می‌کنن»، «بیایید حساب کنیم هزینه انسداد کل مرزهای ما چقدر می‌شه. یعنی هر کیلومتر دیوار بتنی با ارتفاع ۵ یا۶ متر چه قدر هزینه داره؟ واقعاً می‌صرفه همه مرزها رو ببندیم. یک بار برای همیشه خیال‌مون از همه طرف راحت بشه»، «رفقا از مرز پاکستان غافل نشید. اکثر قاچاق سوخت و قاچاق اتباع و قاچاق مواد و قاچاق کالا و رفت و آمد تروریست‌ها از همین مرز صورت می‌گیره»، «خبر رسیده چهار گروه مهندسی مرز نیروی زمینی ارتش، برای اجرای طرح انسداد مرزهای شرقی (افغانستان) وارد منطقه شدن. اجرای دیوار بتنی 4 متری، سیم خاردار، فنس و جاده اصولی از مواردی است که در بازه زمانی 3 ساله اجرا می‌شن. زنده باد مهندسی ارتش ایران»، «تغییر بافت جمعیتی یعنی این که 23 درصد زایمان‌های کاشان به اتباع تعلق داره! ایرانی نژادپرست نیست ولی می‌گیم همه چی باید حساب کتاب داشته باشه. مرز مثل درِ خونه آدمه، نباید ولنگ و باز باشه که!»، «فقط انشاله موقع انسداد مرزها مثل دیوار مرزی زابل نشه که کلی از خاک‌مون افتاد اون ور دیوار و زمین‌های کشاورزی مردم بین دیوار و مرز افغانستان قرار گرفت. این دفعه اصولی انجامش بدین»، «من متعجبم چرا راجع به انسداد مرز ایران با پاکستان هیچ حرفی زده نمی‌شه؟ بیشتر بدبختی‌ها و قاچاق‌ها و ترورها از این مرز انجام می‌شه. اما انگار نه انگار و هیچ حرفی از انسداد مرز ایران پاکستان نیست. فقط یادتون باشه یک سوم گازوئیل پاکستان از ایران و همین مرز قاچاق می‌شه!»، «انسداد فیزیکی مرز مشترک بین ایران و افغانستان یک امر غیرقابل گذشت است و تا امروز هم که اجرای آن به تعویق افتاده خسارت‌های بسیاری متوجه ایران شده. باید با این مسأله به شکل یک طرح اضطراری و نه عادی برخورد کرد.»

نظر شما