شناسهٔ خبر: 66501077 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

بازی روانی سرعت چاپ پول و زمینی که گرد است

روزنامه جوان

به یاد دارم که زمانی دقیقاً مشابه همین استدلال را کسی در مورد ایشان می‌کرد و می‌گفت کل پول چاپ شده تا پیش از ایشان با دوره مسئولیت ایشان برابری می‌کند.

صاحب‌خبر -

 جوان آنلاین: مصطفی نصراصفهانی در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت: جناب دکتر همتی رئیس پیشین بانک مرکزی فرموده‌اند: «از زمان هُووَخْشَتْرَه (سومین شاه ماد در ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تا ۱۴۰۰ شمسی - سال ۲۰۲۲ میلادی یعنی در طول ۲۶۲۲ سال) کل انتشار پول در ایران حدود ۵۱۹ هزار میلیارد تومن بود، اما فقط در دوره دو و نیم ساله دولت اقای رئیسی نزدیک ۶۰۰ هزار میلیارد تومن پول (بدون پشتوانه) چاپ کردند.»
به یاد دارم که زمانی دقیقاً مشابه همین استدلال را کسی در مورد ایشان می‌کرد و می‌گفت کل پول چاپ شده تا پیش از ایشان با دوره مسئولیت ایشان برابری می‌کند. همان زمان در مورد بی‌اخلاقی بودن اینطور مقایسه‌ها هشدار دادم، اما حالا جناب همتی دقیقاً همان را علیه جناب رئیسی به کار برده و البته می‌دانیم که توانایی رسانه‌ای این دوستان با اختلاف بیشتر است! حالا داستان چیست؟
داستان این است که با نرخ رشد حدود ۳۰درصدی، هر دو سال و نیم یکبار، حجم پول دوبرابر می‌شود (۱. ۳^۲. ۵=۲). متوسط رشد نقدینگی از سال ۱۳۲۰ تا امروز عددی بین ۲۵ تا ۳۰ بوده است و این یعنی هر سه سال یکبار حجم پول کشور بیش از دو برابر شده و اگر موتور تولید آن متوقف نشود، همچنان داستان ادامه خواهد داشت. 
تأکید دکتر همتی بر فقدان توان مدیریتی تیم جدید هم تلویحاً یک هشدار در خودش دارد: اینکه به جای توجه به «طراحی سیستم»، روی «مدیریت سیستم» تأکید می‌کنند، خطرناک است. از این زاویه، تیم آقای رئیسی بهتر هستند که رویکردشان، اصلاح زیرساخت‌هاست. چنانچه در بحث مالیات‌ها این رویکرد را می‌بینیم. 
نمی‌گویم تیم فعلی حتماً در عمل موفق خواهند شد تا موتور تولید نقدینگی را خاموش کنند، اما رهیافت مناسب‌تری به نظر می‌رسد داشته باشند، یعنی اگرچه ممکن است در «مدیریت» بهتر از تیم قبلی نباشند، اما حداقل نسبت به ساختار‌ها بی‌تفاوت نیستند. به لطف فضای مجازی، سرعت بازخورد هم بالا رفته و تصحیح خطا‌ها محتمل‌تر شده است. تمرکز بر مدیریت سیستم به جای بازطراحی آن شبیه مبارزه با معلول به جای علت است.

نظر شما