شناسهٔ خبر: 66500943 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مروری بر تحولات فلسطین

از واکنش حماس به مذاکرات با رژیم صهیونیستی تا حملات حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی

به گفته عضو ارشد جنبش حماس، این جنبش در مذاکرات اخیر خود با رژیم صهیونیستی در قاهره به فرمولی برای توافق دست یافته‌ است، این در حالی است که حزب‌الله لبنان درواکنش به حملات رژیم صهیونیستی به مناطقی از جنوب لبنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین را هدف قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، در پی اعلام پایان مذاکرات در قاهره، یکی از مقامات ارشد جنبش حماس از دستیابی به فرمول یک توافق مشخص در مذاکرات خبر داد؛ فرمولی که به گفته وی، میانجی‌ها آن را ارائه کرده‌اند.

اسامه حمدان از رهبران ارشد حماس در این باره اظهار کرد: اسرائیل سعی کرد بر موضوع مبادله اسیران متمرکز شود و به نکاتی که ما مطرح کردیم، پاسخ نداد.

وی گفت: هیات جنبش حماس در قاهره همه ایده‌ها را با دید باز مورد بررسی قرار داد و ما پاسخ‌های روشن و مشخصی برای دستیابی به منافع ملت خود ارائه کردیم.

حمدان در ادامه اعلام کرد: پیشرفت در مذاکرات وجود دارد و هیات حماس برای مشورت با رهبری، قاهره را ترک می‌کند.

وی ادامه داد: ما به فرمول توافق مشخصی دست یافته‌ایم که میانجی‌ها ارائه کرده‌اند و منتظر پاسخ رهبری مقاومت به آن هستیم.

این اظهارات پس از آن بیان شد که جنبش حماس امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد مذاکرات در قاهره به پایان رسید و هیأت این جنبش با هدف مشورت با رهبران حماس، امشب عازم دوحه می‌شود.

مذاکرات برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه امروز در پایتخت مصر ادامه یافت و در همین ارتباط شبکه خبری «القاهره نیوز» به نقل از یک منبع بلندپایه در هیات امنیتی مصر که میانجیگری در روند مذاکرات رژیم صهیونیستی و حماس را بر عهده دارد، گزارش داد که ۲ طرف درباره بسیاری از مسائل مورد اختلاف به اجماع رسیده‌اند.

در همین حال یک منبع امنیتی مصری به رویترز گفت که نتایج مذاکرات این بار در قاهره با دفعات قبل متفاوت خواهد بود.

 از واکنش حماس به مذاکرات به رژیم صهیونیستی تا حملات حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی

سفر رئیس سازمان سیا به دوحه

همزمان با بازگشت هیأت مذاکره‌کننده حماس از قاهره به قطر، برخی منابع خبری یکشنبه شب از سفر رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به دوحه خبر دادند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که «ویلیام برنز» رئیس سیا برای دیدار با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر عازم این کشور شد.

بر اساس این گزارش، هدف از سفر برنز به دوحه، برگزاری نشست اضطراری با آل ثانی در خصوص نوار غزه و حصول توافق درباره تبادل اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی است.

رویترز همچنین به نقل از یک مسوول آگاه از اعمال فشار حداکثری آمریکا و قطر بر رژیم صهیونیستی و حماس برای ادامه مذاکرات خبر داد.

پیشتر یک مسوول در جنبش حماس گفت که نشست یکشنبه در قاهره درباره آتش‌بس در نوار غزه، به پایان رسید و هیأت مذاکره‌کننده حماس برای مشورت با رهبران این جنبش عازم دوحه شد.

 از واکنش حماس به مذاکرات به رژیم صهیونیستی تا حملات حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی

واکنش جهاد اسلامی به تعطیلی الجزیره در فلسطین اشغالی

جنبش جهاد اسلامی فلسطین اقدام کابینه رژیم صهیونیستی مبنی بر تعطیلی دفتر شبکه الجزیره را در فلسطین اشغالی محکوم کرد و آن را در راستای مخفی کردن جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی دانست.

جنبش جهاد اسلامی ضمن محکوم کردن اقدام رژیم صهیونیستی در تعطیلی دفتر الجزیره در فلسطین اشغالی، آن را یک اقدام هدفمند برای سرپوش گذاشتن بر حقیقت و مخفی کردن جنایت‌های جنگی دشمن صهیونیستی علیه ملت فلسطین در اراضی اشغالی دانست.

این جنبش با اشاره به همزمانی تعطیلی دفتر الجزیره در فلسطین اشغالی با تهدیدات رژیم صهیونیستی برای یورش زمینی به رفح، گفت که دشمن در تدارک ادامه نسل‌کشی ملت فلسطین است و سعی در تحریف واقعیت‌ها، کارشکنی در انتقال حقایق به جهانیان و تحمیل روایت‌های خود بر فضای رسانه‌ای دارد.

این جنبش از نهادهای بین‌المللی و رسانه‌های مختلف خواست تا تلاش برای رسواسازی جنایت‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی را بیشتر کنند.

در همین ارتباط، جهاد اسلامی با اشاره به شهادت ۱۴۱ نفر از خبرنگاران و تیم رسانه‌ای، از ایفای نقش زیاد و جانفشانی روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه در پوشش اخبار تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه قدردانی کرد.

این جنبش همچنین خواستار تداوم تلاش‌های الجزیره برای رساندن صدای مظلومان و بی‌گناهان نوار غزه به گوش جهانیان شد.

 از واکنش حماس به مذاکرات به رژیم صهیونیستی تا حملات حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی

تنش لفظی در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی

شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی از درگیری لفظی میان مقامات صهیونیست در جلسه کابینه این رژیم خبر داد.

 به گزارش این شبکه صهیونیستی ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به دلیل آنچه توقف جنگ در غزه عنوان کرده، خواهان برکناری یوآف گالانت وزیر جنگ این رژیم شده است.

بر اساس این گزارش، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به بن گویر گفته است: نصیحت‌های شما را نمی‌خواهم. ما به زودی وارد رفح خواهیم شد.

از سوی دیگر تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که «یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جلسه کابینه جنگ این رژیم از نتانیاهو خواسته است که با توافق مبادله اسرا موافقت کند.

مطابق گزارش این رسانه صهیونیستی گالانت ضمن تشویق نتانیاهو به امضای توافق مبادله اسرا و آتش‌بسی که روی میز است، به نتانیاهو اعلام کرده این توافق، یک توافق خوب و فرصتی برای بازگرداندن اسرای صهیونیست است.

 از واکنش حماس به مذاکرات به رژیم صهیونیستی تا حملات حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به شهرک مرگلیوت

حزب‌الله لبنان اعلام کرد که در واکنش به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در میس الجبل یک شهرک صهیونیست‌نشین دیگر را در شمال سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داده است.

اداره اطلاع‌رسانی جنگی حزب‌الله لبنان بیان کرد: در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آنان و در واکنش به تعرض‌های دشمن اسرائیلی علیه روستاهای پایدار جنوبی و خانه‌های غیرنظامیان به ویژه شهادت غیرنظامیان در شهرک میس الجبل، رزمندگان مقاومت اسلامی امروز یکشنبه پنجم ماه مه ۲۰۲۴ شهرک مرگلیوت را با تسلیحات موشکی هدف قرار دادند.

به این ترتیب شمار عملیات‌های حزب‌الله لبنان علیه مواضع، نظامیان و شهرک‌های صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی در روز جاری به ۱۰ عملیات می‌رسد.

پیش از این نیز حزب‌الله لبنان اعلام کرد که در حمایت از ملت و مقاومت فلسطین و در واکنش به جنایت رژیم صهیونیستی در شهرک «میس الجبل»، رزمندگان مقاومت اسلامی شهرک‌های صهیونیست‌نشین «کفریوفال» و «کفر گلعادی» را با تسلیحات موشکی هدف قرار داده‌اند.

همچنین رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که ۴ شهرک‌نشین صهیونیست در حمله موشکی امروز به الجلیل و جولان اشغالی از سمت لبنان زخمی شده‌اند.

این رسانه‌ها اذعان کردند که از صبح امروز بیش از ۱۰۰ موشک به سوی الجلیل و جولان اشغالی شلیک شده است.

 از واکنش حماس به مذاکرات به رژیم صهیونیستی تا حملات حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی

شلیک 1500 موشک حزب الله به اسرائیل

 رادیو ارتش رژیم صهیونیستی یکشنبه شب اعلام کرد که حزب الله لبنان از ماه مارس تا آوریل حدود یک هزار و ۵۰۰ موشک به (رژیم) اسرائیل شلیک کرده است.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی همچنین گزارش داده که حزب الله لبنان از ماه ژانویه تا فوریه حدود ۸۷۰ موشک به فلسطین اشغالی شلیک کرده است.

این در حالی است که رسانه‌های صهیونیستی امروز (یکشنبه) اعلام کردند که حزب الله طی روز جاری بیش از یکصد موشک به شمال فلسطین اشغالی شلیک کرده است.

به گزارش ایرنا، با آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط گروه‌های مقاومت فلسطین، حزب‌الله لبنان در راستای درگیر کردن بخش عمده‌ای از نظامیان صهیونیست در شمال فلسطین و کاهش فشار بر مقاومت در غزه، اقدام به انجام عملیات‌های روزانه و سنگین علیه اهداف رژیم صهیونیستی در داخل خاک فلسطین کرده است.

در این باره رسانه‌های صهیونیستی نیز بارها اعتراف کرده‌اند که حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین همچنان دست برتر را دارد و ارتش اسرائیل در این منطقه به دام افتاده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما