جوان آنلاین: کانال ابوقاسم در ایتا در مطلبی به آنالیز حشاشین و آلپ ارسلان پرداخت و نوشت:
خب اینکه مصریها و ترکیه تاریخ را برای فیلمسازی و نفوذ نرم در افکار عمومی انتخاب کردند به معنای این است که بخوبی میدانند چه سبک از فیلمنامهها و سناریوهای تولیدی سینما در خاورمیانه جوابگو است.
دقیقا همان چیزی که ما در مرحله تحلیل ذهنی آن مانده ایم و تشتت آراء برای پرداختن به تاریخ ملی و مذهبی و در آمیختگی آن بعد از چهل و شش سال همچنان پابرجاست.
میشود گفت جنگ نرم و رسانه، مثل سایر پارامترها و پروندههای موجود در کشور است که فقط نظاره گر ابتکار عمل رقبا و بازیگران دیگر هستیم ببینیم چه میکنند.
فیلم حشاشین مصری و آلپ ارسلان ترکی دقیقا برای تحریف تاریخ و پیگیری پیشفرضهای مغرضانه در پس زمینه فیلم است
این فیلم هدف مشخصی را دنبال میکند و روایات صحیح تاریخ برایش در اولویت نیست.
این فیلم گام جدیدی در معادله گفتمانی و جنگ نرم در خاورمیانه است.
آرایش جریانهای سیاسی اسلام با تلفیق پان ترکیسم برجستهترین خط محتوایی این فیلم است.
اسلام سیاسی، اسلام سکولار و اسلام اخوانی از بخشهای مهم جنگ گفتمانی میان کشورهای اسلامی و عربی منطقه است که مبداء جنگ نرم رسانهای خواهد شد و ما میتوانیم بگوییم سینما و فیلمسازی عرصه دیگر نزاع آینده خاورمیانه ایهای متمدن و صاحب عقبههای تاریخی است؛ که رقبا پیش از ما آن را شروع کرده اند عبور از مرزهای فکری برای افزایش نفوذ نرم مهمترین مقدمه برای فهم عرصه در تحولات آینده منطقه است.
خب میخواهیم عمیقتر درباره عرصه کلی تحولات منطقهای صحبت کنیم.
اندیشه اسلام سیاسی که ایران و محور مقاومت در منطقه خاورمیانه دنبال میکند و در تنش گفتمانی و هویتی با اسرائیل و آمریکا بر سر آرمان فلسطین پیش قراول مسلمانان جهان در این داستان محسوب میشوند میرود که به گزینه سیاسی و ایده آل شهروندان و تودههای مردمی منطقه و آفریقا تبدیل شوند.
برجستگی مساله فلسطین و مظلومیت غزه و مقاومت برای آزادی فلسطین توسط اسلام سیاسی شیعه و برخی اهل تسنن در حال پیگیری است موضوعی که اخوانیها را بر این داشت برای عقب نماندن از قافله بفکر تشدید تنش سیاسی و گفتاری با اسرائیل باشند.
من میخواهم بگویم که حشاشین و آلپ ارسلان ترکی دقیقا در چه مسیری از جنگ نرم قرار دارند و آن را به صورت عمیق و جریان شناسانه تحلیل کنیم
به گمان آنها تنها راه مهار این غلبه روانی اسلام سیاسی در وسعت سرزمینی اسلام، جنگ نرم و سناریوهای سلبی در فیلمسازی است.
میخواهند اسلام سیاسی شیعه و ایران را به پیشینه تاریخی تصویر سازی شده حسن صباح و حشاشین مرتبط کنند و نقش امروزی آنها در جهان اسلام را به نقش باطنیها و حسن صباح وصل کنند. جریانی که به صورت مرموزانه منافع اسلام و مسلمانان را نادیده میگیرند و با اعتقادات متوهمانه در حال فریب جهان اسلام هستند...
هیچ کشوری بجز مصر نمیتوانست فیلم حشاشین را به این خوبی بسازد مصر به عنوان مهمترین قدرت فکری در جهان اسلام تحلیل میشود. آنها اسلام سیاسی را در داخل کشور خود به حاشیه بردند
دوگانگی علم و دین (مذهب شیعه) از بخشهای دیگر فیلم حشاشین است که در رفتار حسن صباح نسبت به امام محمد غزالی و عمر خیام به صورت زیرکانه انجام میشد.
حشاشین و نمادهای بکار گرفته شده در آن دقیقا برای این بود که معادله ذهنی جوانان و مردم کشورهای عربی و اسلامی نسبت به اقدامات ایران برای فلسطین را بهم بریزند.
آرایش جنگ نرم منطقهای برای این است که بدانیم داستان به فلسطین و آینده سرنوشت ساز آن در منطقه بازگشت دارد
آنالیز حشاشین و آلپ ارسلان
صاحبخبر -
∎