شناسهٔ خبر: 66490564 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

بهترین استراتژی برای خرید طلا در این روزها! بخریم یا بفروشیم؟!

صاحب‌خبر -

نوسانات زیاد طلا در روزها و هفته‌های اخیر این دغدغه را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است که بهتر است طلای خود را بفروشند و یا برای سرمایه گذاری می توانند طلا بخرند؟ با در نظر گرفتن عوامل موثر بر قیمت طلا و با داشتن استراتژی مناسب می توانید تصمیم درستی برای خرید و یا فروش بگیرید و بازدهی مناسبی از سرمایه‌گذاری در بازار طلا به دست بیاورید.

عوامل موثر بر قیمت طلا

از جمله عواملی که بر قیمت طلا در ایران تاثیر گذار است می توان به قیمت انس جهانی طلا، تاثیر عوامل سیاسی و منطقه ای، قیمت دلار در ایران اشاره کرد.

قیمت اونس جهانی طلا

قیمت جهانی طلا به عنوان یکی از عوامل موثر بر قیمت طلا شناخته می‌شود. عواملی مانند نرخ بهره فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی مهم در کنار شرایط سیاسی و اقتصادی دنیا روی قیمت جهانی طلا اثر می‌گذارد.

تاثیر عوامل سیاسی و منطقه ای

اتفاقاتی مانند جنگ یا تورم جهانی یا هر تصمیمی که باعث تغییر در رویکرد تصمیم‌های اقتصادی شود، می‌تواند در قیمت طلا، نوسان به وجود بیاورد.

به طور مشخص می‌توان گفت که بسیاری از عوامل موثر بر قیمت طلا را نمی‌توان قبل از وقوع به درستی حدس زد و نسبت به آن، اقدام به خرید یا فروش طلا کرد. در ادامه ابتدا ذکر می‌کنیم که خرید طلا در این روزها خوب است یا خیر و سپس به بهترین استراتژی برای خرید طلا در این روزها اشاره می‌کنیم.

بهترین استراتژی ها برای خرید و فروش طلا کدام است؟

برای بررسی چشم‌انداز طلا می‌توان دو دوره کوتاه‌مدت و بلندمدت را در نظر گرفت و عوامل را به داخلی و خارجی تقسیم کرد. در کوتاه‌مدت یعنی بازه چند هفته‌ای ممکن است قیمت طلا رشد زیادی نداشته باشد اما چشم‌انداز جهانی طلا برای یک دوره طولانی‌تر و حتی بیش از یک سال، مناسب است. نگاهی به قیمت طلا در داخل هم نشان می‌دهد که در بلندمدت طلا یک استراتژی خوب برای حفظ قدرت خرید بوده است.

استراتژی خرید پله‌ای در بازار طلا و سکه

با توجه به این‌که سرمایه‌گذاری در صندوق طلا در بورس به راحتی و با بهره‌مندی از فضای سرمایه‌گذاری آنلاین امکان‌پذیر است، پس انجام بهترین استراتژی خرید پله‌ای طلا هم در این ابزار مالی نوین شدنی است. اما استراتژی خرید پله‌ای طلا را چطور می‌توان انجام داد؟

استفاده از استراتژی خرید پله‌ای در طلا به این صورت است که زمانی که ارزش طلا در بازار طلا در حال کاهش است، مقدار کمی از وجه نقد را به طلا اختصاص می‌دهیم. در صورتی که ارزش هر گرم طلا بالا رفت، بنابراین سود خواهیم کرد و اگر روند کاهش را ادامه داد، دوباره – با این چشم‌انداز که بازار طلا صعودی خواهد شد – مقدار دیگری از سرمایه را به طلا تبدیل می‌کنیم. این استراتژی را استراتژی خرید پله‌ای طلا به حساب می‌آورند.

خرید صندوق طلا جایگزین مطمئن طلای فیزیکی!

مقایسه خرید صندوق طلا و خرید فیزیکی فلز زرد نشان می‌دهد که خرید صندوق طلا می‌تواند ویژگی‌ها و مزایای قابل توجهی داشته باشد.

از معایب خرید فیزیکی طلا مانند خرید قطعات تزئینی طلا و انواع سکه طلا می‌توان به خطر سرقت و گم شدن و امکان تقلبی بودن‌شان در زمان خرید اشاره کرد. علاوه بر این معایب، می‌توان این نکته را هم در شرایط نوسان بازار طلا در نظر داشت که خرید و فروش فیزیکی طلا در زمان استفاده از استراتژی خرید پله‌ای طلا بسیار دشوار می‌شود. چراکه مراجعه روزانه به بازار طلا و خرید و فروش فیزیکی طلا برای بسیاری از سرمایه‌گذاران امکان‌پذیر نیست.

بنابراین خرید صندوق طلا در چنین شرایطی، می‌تواند بهترین استراتژی خرید طلا به حساب بیاید. صندوق طلا سبدی متشکل از گواهی سپرده کالایی مبتنی بر سکه طلای بورسی و اوراق شمش طلا دارد. سرمایه‌گذاران می‌توانند با سرمایه گذاری در صندوق طلا چند مزیت ویژه را در اختیار داشته باشند. خرید این صندوق‌ها از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری امکان پذیر است. کیان دیجیتال یک بستر سرمایه‌گذاری آنلاین است که با داشتن اپلیکیشن، امکان سرمایه‌گذاری در انواع صندوق ها از جمله صندوق طلا را برای سرمایه‌گذارها تسهیل می‌کند.

برخی دیگر از مزایای صندوق های طلا عبارت اند از:

نقدشوندگی بالا

واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلا از نقدشوندگی بالایی برخوردار هستند. حضور مدیران و استراتژی‌های مناسب برای سرمایه گذاری و مدیریت دارایی صندوق باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار در هر زمانی که تمایل داشته باشد، بدون دشواری‌های خرید و فروش طلای فیزیکی اقدام به صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خود در صندوق کند. بنابراین امکان ارائه بهترین استراتژی خرید طلا با این ویژگی برقرار است.

امنیت و شفافیت

همان‌طور که اشاره شد، دشواری‌هایی در خرید فیزیکی طلا در انواع و اندازه‌های مختلف، از سرقت گرفته تا تقلبی بودن، سرمایه افراد را تهدید می‌کند. در حالی که خرید اعتباری طلا که همان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا باشد در مقابل این نوع تهدیدها مصون است که به عنوان یک مزیت متمایز کننده و هم بهترین استراتژی خرید طلا به حساب بیاید.

نهادهای مالی که صندوق‌های سرمایه گذاری را به عنوان ابزار مالی برای سرمایه‌گذاری امن و شفاف در زمینه‌های سرمایه‌گذاری مانند طلا در اختیار افراد سرمایه‌گذار قرار می‌دهند، بر این موضوع که امنیت و شفافیت در سرمایه‌گذاری در اولویت‌های سرمایه‌گذاری قرار دارد تاکید می‌کنند.

سرمایه‌گذاری در صندوق طلا، علاوه بر امنیت، شفافیت را هم برای سرمایه فرد سرمایه‌گذار به همراه دارد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در صفحه‌های رسمی آنلاین نیز قابل مشاهده هستند و در آن‌ها هر نوع تغییر در دارایی و ارزش خالص دارایی (NAV) هر واحد سرمایه گذاری دیده می‌شود.

با توجه به مزایایی که برای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا در نظر گرفته می‌شود، این سوال باقی می‌ماند که برای سرمایه‌گذاری در این ابزار مالی نوین، کدام صندوق طلا را باید انتخاب کرد و بهتر است چه معیاری را برای این که کدام صندوق طلا بهتر است در نظر گرفت؟

معیارهای انتخاب بهترین صندوق طلا

انتخاب صندوق طلای مناسب با توجه به معیارهایی مانند حجم صندوق، کارنامه صندوق، بازدهی و حجم معاملات صندوق انجام می‌شود.

بهترین استراتژی برای خرید طلا در این روزها! بخریم یا بفروشیم؟!

بازدهی و حجم معاملات صندوق

اولین معیارهای انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری طلا برای بسیاری از سرمایه‌گذاران، بازدهی آن است. بنابراین اولین موضوعی که در انتخاب صندوق از طرف سرمایه‌گذاران در نظر گرفته می‌شود، میزان بازدهی است که آن صندوق در بازه‌های زمانی مختلف داشته است. بازدهی صندوق، نشان از این دارد که بر اساس شرایط بازار، می‌توان به آن صندوق به عنوان گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری در طلا اعتماد کرد و این‌که می‌توان صندوق طلای موردنظر را به عنوان بهترین استراتژی خرید طلا به حساب آورد یا خیر.

حجم صندوق

ارزش دارایی صندوق را با اندازه آن در نظر می‌گیرند. هر چه میزان دارایی صندوق بیش‌تر باشد، آن صندوق بزرگتر است. از طرفی دیگر، میزان حجم صندوق، نشان‌دهنده میزان شفافیت و امنیت صندوق سرمایه‌گذاری طلای موردنظر است.

کارنامه صندوق

مجموعه‌ای از عملکردهایی که صندوق طلا داشته است را به عنوان کارنامه صندوق می‌شناسند. از شرایطی که بازار طلا دارد تا میزان ریسک پذیری و عملکرد صندوق در کارنامه صندوق در بازه‌های زمانی مختلف در نظر گرفته می‌شود.

از طرفی دیگر، حجم معاملات صندوق نشان می‌دهد که تا چه اندازه، رونق و خرید و فروش واحدهای سرمایه گذاری صندوق در بورس جریان دارد. زمانی می‌توان صندوق سرمایه گذاری طلای مورد نظر در بورس را به عنوان گزینه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاری به حساب آورد که ارزش معاملات روزانه صندوق رقم خوبی را نشان دهد.

نظر شما