شناسهٔ خبر: 66489654 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حکایت این روزهای کشاورزان خراسان شمالی؛

شادی کشاورزان زیر باران بی امان

بجنورد- ایرنا- آنگاه که چشم انداز خشکیده و ترک خورده خراسان شمالی در مقابل دیدگانت فریاد می زند این رحمت الهی است که چهره عریان زمین را سیراب می کند و کشاورزان سرمست از باران دست به دعا، تشکر می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سال ها بود که تن تفتیده خراسان شمالی با هُرمی از گرما، سرابی از خشکسالی را ترسیم کرده بود و داستان بی آبی، همچون خاری بر دستان پینه بسته کشاورزان این خطه فرو می رفت و این داستان ادامه دار هر سال بدتر از سال دیگر تکرار می شد.

گویی که هیولای کویر می خواهد عطشناکانه همه چیز را در کام تشنه خود فرو برد غافل از اینکه بارش باران این رحمت لایزال الهی بار دیگر هوایی باطراوت و بهاری به کشاورزان این خطه هدیه می دهد و زمین را سیراب و دل ها را شادمان می کند.

رحمتی که این بار شامل استانی شد که قوت لایموت بیش از ۸۰ هزار نفر از اهالی آن از محل زراعت و باغداری تامین می شود و بی تردید مُسکنی اگرچه کوتاه در برابر رنج های خشکسالی خواهد بود.

خشکسالی سال های اخیر در این خطه به حدی رسیده بود که امسال بسیاری از این سدها که منابع مهم آبی برای کشاورزی محسوب می شوند با تهدید خشکسالی مواجه بودند.

بر پایه آمارهای اداره کل هواشناسی خراسان شمالی؛ بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) دوره یکساله تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲ حدود ۹۰ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است.

شادی کشاورزان زیر باران بی امان

بارش ۳۵.۶ میلیمتر باران

رییس اداره پیش‌بینی هواشناسی خراسان شمالی نیز در خصوص بارندگی های اخیر گفت: ۳۵.۶ میلیمتر باران در شبانه روز گذشته در ایستگاه کلات شهرستان اسفراین ثبت شد که بیشترین میزان بارندگی استان را به خود اختصاص داد.

مظاهر عظیم زاده اظهار کرد: بارش باران در این بازه زمانی در قریب به اتفاق ایستگاه های خراسان شمالی به ثبت رسید و میزان بارش در بجنورد ۱۱ میلیمتر، سنخواست جاجرم ۳۳.۷ میلیمتر و در زیدر شیروان نیز ۳۰.۴ میلیمتر گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: جو نسبتا ناپایدار تا پایان هفته جاری برای مناطق مختلف خراسان شمالی پیش بینی شده است و مردم استان از امروز شاهد روند افزایش دمای هوا به میزان چهار تا پنج درجه سانتیگراد خواهند بود.

رییس اداره پیش‌بینی هواشناسی خراسان شمالی گفت: شبانه روز گذشته «کوسه» در شیروان با کمینه دمای پنج درجه سانتیگراد خنک ترین و بام و صفی آباد با بیشینه دمای ۲۳ درجه سانتیگراد گرم ترین نقطه استان بوده است.

وی یادآور شد: در این مدت کمینه دمای بجنورد هفت و بیشینه آن ۱۵ درجه سانتیگراد بوده است.

شادی کشاورزان زیر باران بی امان

بارش باران و خوشحالی کشاورزان

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در مورد بارش های بهاره امسال اظهار کرد: بارندگی بهاره امسال مناسب بود و بارش های دیشب موجب سیراب شدن مزارع و رسیدن رطوبت نسبی به دشت ها و کشتزارها شد.

محمد محمدزاده بارندگی فصل بهار را به دلیل تاثیر مطلوب بر رشد گیاهان و تعدیل دمای هوا برای کشاورزی بسیار مثبت دانست و افزود: این بارش به ویژه برای کشتزارهای غلات گندم، جو و دانه های روغنی کلزا مفیدتر بوده و رطوبت مورد نیاز کشتزارها برای یک هفته تا ۱۰ روز را تامین کرده است.

وی بیان کرد: بارش به موقع و در حد مطلوب می تواند دوره رشد ریشه و ساقه گیاهان را تسریع کند که متعاقب آن هرچه شاخص سطح سبز گیاه بالا رود میزان دریافت نور خورشید نیز افزایش یافته و بر میزان باردهی غلات افزوده می شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: اگرچه سرمای ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری هشت هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال به بخش باغی شهرستان های شیروان، فاروج و راز و جرگلان خسارت زد ولی میزان بارش ها و کشاورزی خوب امسال جبران این خسارت ها را خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

نظر شما