شناسهٔ خبر: 66489354 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

با تاکید بر جمع آوری اسناد استانی؛

دیدار معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی با و نماینده ولی فقیه قزوین

در دیدار فاطمه صدر، معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با آیت الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان قزوین، درخصوص ضرورت جمع آوری نسخ خطی، اسناد قدیمی، منابع چاپ سنگی و.... و دیجیتال سازی منابع گفتگو شد

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، فاطمه صدر، معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در این دیدار گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از جمله سازمان های فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و خدماتی در سطح ملی است که نزد مراکز پژوهشی، دانشگاهی، و به‌ویژه مراکز آرشیوی، اسنادی و کتابخانه ای جهان بسیار شناخته شده است؛ اما در داخل ایران، کم تر از سایر کشورها مورد توجه قرار می‌گیرد. وی ضمن اشاره به اهمیت دیپلماسی فرهنگی و تعاملات بین المللی و علمی افزود: این سازمان، مخاطبانی فراتر از مرزهای کشور دارد و پژوهشگران و محققان سایر کشورها برای بهره‌گیری از منابع این سازمان با آن در ارتباط هستند.

وظیفه ی مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان، حفاظت از میراث مستند کشور است

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عنوان کرد: قدمت تأسیس کتابخانه ی ملی ایران به ۹۰ سال می رسد و یکی از اهداف اصلی آن، شناسایی، گردآوری و ثبت منابع ایران شناسی، اسلام شناسی و همچنین هرمنبعی است که به زبان فارسی در هر نقطه ای از دنیا منتشر می‌شود. وی افزود: در این سازمان، اسناد و بسیاری از نسخ خطی، کتاب‌های چاپ سنگی و نفیس کشور نگهداری و ساماندهی می شود و تمام منابع کاغذی منتشر شده در کشور؛ اعم از نشریات، اعلامیه ها و کتاب ها باید بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی به این سازمان تحویل داده شود. این منابع، ریشه‌ها و ابعاد هویت ایرانی_ اسلامی مردم کشورمان را مشخص می کند.

فاطمه صدر ادامه داد: برخی گروه‌های علمی و پژوهشی این سازمان در هیچ دانشگاهی، گروه و هیئت علمی مشابه ندارند و با تخصص های خاص این سازمان، مرتبط هستند.

منابع تاریخی و ارزشمند که در دست مردم یا برخی دستگاه‌ها است به این سازمان جهت حفاظت از حافظه تاریخی و سیاسی ایران اسلامی تحویل داده شود

فاطمه صدر تاکید کرد: درخواست ما این است که با همکاری و فرهنگ‌سازی اُمنا و معتمدین فرهنگی هر استان،  مانند ائمه جمعه و امامان جماعت، منابع تاریخی و ارزشمند که در پستوهای منازل، زیرزمین ها، برخی کتابخانه ها و... نگهداری غالبا نامناسب و غیراستاندارد می‌شوند به این سازمان ملی اهدا یا به صورت امانی سپرده شوند.

این مدرس دانشگاه توضیح داد: سالیانه گزارش هایی به ما می رسد که حاکی از این است که عتیقه چی ها و برخی سفارت خانه های خارجی از طریق دلال ها، منابع ارزشمند حاکی از هویت ایرانی و اسلامی مردم کشور و حتی جهان اسلام را در خانه‌های مردم شناسایی کرده و با هزینه ی بسیار اندکی آنها را از دسترس و تملک ما خارج می کنند. اهالی علم و معرفت که به ارزش این منابع واقفند می‌توانند مردم را از چنین مسائلی آگاه کنند و آنها را به موضوع اهدای این میراث مکتوب ترغیب کنند. چنانچه فرد صاحب‌منبعی به دلایلی علاقه‌مند به اهدا نبود هم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران این امکان را فراهم کرده است تا به صورت امانی از منابع ارزشمند مردم نگهداری کند یا براساس ضوابط آنها را خریداری کند.

در پایان فاطمه صدر اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ثبت و ضبط تاریخ شفاهی بزرگان و پیشکسوتانی است که در عرصه های سیاسی، فرهنگی، علمی و اجتماعی در این استان فعالیت داشته‌اند. لذا تقاضای ما این است که با همکاری بزرگان استان، تاریخ شفاهی این افراد اخذ شود تا برای جامعه ماندگار بماند.

اسناد مکتوب، نزد ما امانت هستند

حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی در این دیدار گفت: اسناد و مدارک تاریخی می تواند تاثیر بسیار موثری در آینده و هویت کشور و مردم داشته باشند و آبروی یک مملکت، مکتب و آیین را حفظ کند.

وی تصریح کرد: اسناد و کتب، امانتی نزد ما هستند که باید برای هوش مصنوعی ابرقدرت حفظ شوند تا در این زمینه نیز نقش آفرینی کنند. نمره ی ملت ها، دین و مذهب آنها از این طریق است که به چشم می آید.

پرورش هوش مصنوعی با داده های سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران

صدر در پاسخ به این دغدغه تصریح کرد: در حال حاضر این سازمان با معاونت علمی، فناوری و دانش‌بنیان ریاست جمهوری در حال همکاری برای کمک به انجام کلان پروژه کشور در زمینه مدل‌سازی زبان فارسی برای هوش مصنوعی است.

نظر شما