شناسهٔ خبر: 66484769 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو هیات رئیسه مجلس و دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان:

دستاوردهای غرورآفرین با راه‌اندازی اردوهای سازندگی برای دانش‌آموزان تبیین شود

تهران- ایرنا- عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان کشور گفت: مسئولان کشور در همه ارکان و به‌ویژه آموزش و پرورش و آموزش عالی باید با راه‌اندازی و تقویت اردوهای پیشرفت و سازندگی ویژه دانش آموزان و دانشجویان آنان را با دستاوردهای درخشان و غرورآفرین بخش‌های مختلف آشنا کنند و این مهم را سرفصل برنامه‌های خود قرار دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت ماه - با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

علی کریمی فیروزجایی پس از این دیدار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا اظهار داشت: معلمان به عنوان قشر فرهیخته و الگوهای معنوی پیشرفت و تعالی بخش در جامعه اسلامی به شمار می روند که نقش غیرقابل انکاری در اعتلای کشور و تقویت انگاره‌های ارزشی و پیشتازانه نسل جوان و نوجوان و آینده سازان ایران اسلامی دارند.

وی ادامه داد: رهبر حکیم و بصیر انقلاب با آگاهی از نقش موثر معلمان در عرصه دانایی و معرفتی بر ارائه تصویر روشن و الگوساز از معلمان در ذهن بیدار جامعه تاکید فرمودند و طبیعتا این کار مستلزم کار جهادی و فرهنگی است و می طلبد همه اجزای حکمرانی این مسئله را در دستور کار خود قرار دهند.

دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان کشور خاطرنشان کرد: نکته اساسی در این جهت این است که امر تعلیم و تربیت باید به اولویت مهم عرصه پیشرفت در کشور تبدیل شود و معلمان نیز با آگاهی از نقش بی‌بدیل خود در مسیر توسعه پایدار حرکت‌های ثمربخشی را در فرایند الگوسازی و نهادینه شدن امر فرهنگ در عرصه پیشران حکمرانی انجام دهند.

کریمی فیروزجایی تصریح کرد: تعلیم و تربیت در ایران اسلامی، مردم محور است و چالش‌های این عرصه بدون مشارکت فعال و اثربخش مردمی حل شدنی نیست.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نقش مردم نباید به صورت فانتزی در این عرصه سترگ و آرمانی معنا شود بلکه باید با مردمی شدن امر در ساحت فرهنگ به معنای عام، حرکت پرشور فرهنگی را با حضور مردم متجلی ساخت و بنای باشکوه فرهنگی را در همه عرصه های فرهنگ و تعلیم و تربیت بنیان نهاد.

دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان کشور افزود: به نظر می‌رسد شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه نقش محوری و کلیدی برعهده دارد و باید تحول‌آفرینی در مبانی و اصول ماندگار پیشرفت فرهنگی در آموزش‌وپرورش را در قالب سند نوینی تدوین کند.

کریمی فیروزجایی گفت: نکته مهم دیگر ضرورت آشنایی دانش‌آموزان با مولفه‌های پایداری فرهنگی و عناصر عرصه پیشرفت و سازندگی مادی و معنوی کشور است و به یقین بدون پیوستگی فرهنگی این قشر با آرمان‌های حقیقی انقلاب، دست یابی به اهداف و قلههای بالندگی و پیشرفت ناممکن خواهد شد و در این زمینه باید با توجه به کارهای ماندگار در حوزه پرورشی و تربیتی کاستی‌های گذشته و آسیب‌های ناشی از آن را جبران کرد.

وی ادامه داد: دانش آموزان باید شناخت کاملی از علل دشمنی‌های مداوم استکبار با انقلاب اسلامی و مشکلات عرصه های پیشران کشور و نیز دستاوردهای شگرف انقلاب در عرصه های گوناگون داشته باشند تا با حفظ روحیه انقلابی در آینده از سنگرهای کلیدی نظام در مقابل لیبرال دموکراسی رسوای غرب و دنباله‌های آن که در صدد مقابله با انقلاب اسلامی هسند، پاسداری و حراست کنند.

دستاوردهای غرورآفرین با راه‌اندازی اردوهای پیشرفت و سازندگی برای دانش‌آموزان تبیین شود

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۲ اردیبهشت در دیدار سه هزار نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور تاکید کردند: اگر ما بخواهیم جامعه‌ معلّمین به سطح تراز برسند، باید مراکز تربیت معلّم را تقویت کنیم.

ایشان سند تحول آموزش و پرورش را یکی از سرفصل‌های مهم برشمردند و آن را نقشه راه نظام تعلیم و تربیت دانستند و افزودند: این سند را جوری باید عمل کنیم که در تمام سطوح آموزش و پرورش اثر خودش را ببخشد. این سند روزبه‌روز باید بیشتر و بهتر ترمیم بشود.

تببینِ مصالحِ بنیادیِ کشور و نظام جمهوری اسلامی به نوجوانان و امید دادن به دانش‌آموزان از مواردی بود که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کردند.

در ابتدای این دیدار وزیر آموزش و پرورش نیز در گزارشی از مراحل نهایی بازنگری در سند تحول خبر داد. رضامراد صحرایی، تصویب نقشه‌ راه اجرایی سند تحول با محوریت معلمان، برنامه‌های درسی و تربیتی، مدارس و ارزشیابی تحصیلی را از دیگر فعالیت‌ها اعلام کرد.

استخدام کم‌سابقه ۷۰ هزار معلم با اولویت جذب دانشجو-معلمان، تکمیل و ساخت ۲۹۰۰ مدرسه در سراسر کشور، افزایش سهم دانش‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای در مقطع تحصیلی متوسطه دوم، پیگیری سیاست «هر دانش‌آموز یک مهارت شغلی» ، ارتقای امور پرورشی و مشاوره‌ای از جمله محورهای گزارش وزیر آموزش‌وپرورش در این دیدار بود.

مشروح بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار را اینجا بخوانید.

نظر شما