شناسهٔ خبر: 66484019 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

بحرالعلوم پاسخ داد:

امکان‌سنجی بهره‌مندی از ظرفیت حافظان قرآن دارای مدرک تخصصی حفظ

دریافت‌کنندگان مدرک تخصصی حفظ قرآن از حداقل 18 نوع تسهیلات تعریف‌شده برخوردار می‌شوند، اما آیا این افراد در ازای دریافت این مدرک ملزم به ارائه خدمات آموزشی هستند؟ امکان تحقق آن را از مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم جویا شدیم.

صاحب‌خبر -
کیفیت خدمات از سوی دارندگان مدرک حفظ نیاز به کار کارشناسی داردبه گزارش ایکنا، نوزدهمین دوره آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم، 14 اردیبهشت در سراسر کشور و بیش از 85 حوزه امتحانی برگزار شد.

بنا به گفته محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم، طی نشست خبری این آزمون به تاریخ 9 اردیبهشت، در این دوره 12 هزار و 274 نفر متقاضی بودند که 72 درصد را بانوان تشکیل می‌دادند.

بیشتر بخوانید:

براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هدف اصلی از برگزاری این آزمون و اعطای مدرک به حافظان، برخورداری از تسهیلات در حوزه‌های گوناگون است که اغلب برای خدمت‌رسانی مدنی، حقوقی و آموزشی تعریف می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که آیا ارائه این خدمات متقابل است؟ تمهیداتی اندیشیده شده که دارنده مدرک این آزمون در ازای تسهیلات دریافتی، در مقاطعی خود را موظف و مکلف به انجام مجموعه امور تخصصی کند که به دانش آن تسلط دارد؟
 
طبق توضیحات مسئولان برگزاری این آزمون که تاکنون 18 دوره از آن برگزار شده و بالغ بر 10 هزار نفر طی آن موفق به دریافت این مدرک شده‌اند؛ برپایی چنین رویدادی هم‌رده یا حتی ارجح بر آزمون سراسری دانشگاه‌هاست، چرا که دریافت‌کنندگان این مدرک از حداقل 18 نوع تسهیلات تعریف‌شده برخوردار می‌شوند و انتظار می‌رود که دارندگان مدرک در ازای این امتیاز، حداقل براساس نظام حاکم بر کنکور دانشگاه‌ها که داوطلبان خود را برای این آوردگاه بزرگ علمی آماده می‌کنند، در مقطعی پیش از برگزاری آزمون برای داوطلبان در سطوح پایین‌تر و مبتدی حفظ قرآن، نقش حامی و پشتیبان را داشته باشند تا با رصد فعالیت‌هایشان، پیشرفت آنها در امر حفظ قرآن را مدیریت و هدایت کنند.
 
این روند، ارتباطی منطقی میان دریافت‌کنندگان این مدرک با دبیرخانه برگزاری این آزمون موجب می‌شود، مسئله‌ای که مورد سؤال خبرنگار ایکنا از محمدمهدی بحرالعلوم؛ مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم بود. او در این مورد گفت: برای آموزش حفظ قرآن، طرح‌های متنوعی با بهره‌مندی از ظرفیت حافظان قرآن مد نظر هستند که اجرا شده‌اند.
 
وی ادامه داد: در همین طرح اخیر، طرح ملی و سراسری «مسطورا» یکی از گروه‌هایی که مجوز شرکت در طرح را داشتند، حافظان قرآن دارای مدرک از این آزمون بودند. مضافاً بر اینکه برای تأسیس مؤسسات مردمی ـ قرآنی که سازمان دارالقرآن به آنها مجوز می‌دهد، حافظان قرآن دارنده مدرک تخصصی حفظ از اولویت و امتیاز ویژه برخوردارند که این امر تأثیر غیر مستقیم خود را بر روند آموزش عمومی حفظ قرآن خواهد گذاشت.
 
بحرالعلوم تصریح کرد: اتفاقاً پیرو همین موضوع یعنی تبیین وظایف متقابل سازمان‌های قرآنی و حافظان قرآن، در سال گذشته جلساتی مبنی بر اینکه همانطور که سازمان‌ها و نهادهای قرآنی در امر آموزش حفظ قرآن وظایفی دارند، از حافظان و به ویژه آنهایی که دارنده مدرک هستند نیز انتظاراتی است، برگزار شد. البته این موضوع نیاز به گفت‌و‌گوی بیشتری برای بررسی همه ابعاد آن دارد که به اغنای افکار عمومی مخاطبان منجر می‌شود.
 
وی گفت: برای حافظان قرآن در کشور تسهیلاتی براساس قانون وجود دارد که سهولت جذب آنها در آزمون‌های استخدامی، برخورداری از امتیاز تحصیلات رایگان در مراکز آموزش عالی غیردولتی، معافیت از خدمت سربازی و موارد مرتبط با آن براساس دستورالعمل‌های مشخص موجود در وزارت دفاع و رده‌های تابعه از جمله آنهاست.
 
مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم در پایان گفت: براساس شرایط فردی و اجتماعی هر یک از حافظان، برخورداری از این تسهیلات امکان‌پذیر است، اما ممکن است حافظ قرآنی با توجه به شرایط از همه این تسهیلات یکجا برخوردار شود و استفاده کند، ولی بانوی خانه‌داری که حافظ قرآن است، مشمول برخورداری از هیچ یک از این تسهیلات نشود.
انتهای پیام

نظر شما