شناسهٔ خبر: 66469407 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار گیلان :

بهره برداری سد دیورش مشکلات آبی رودبار را رفع می‌کند

رشت-ایرنا- استاندار گیلان با اشاره به اینکه سد دیورش پنج شهر و بیش از ۲۸ روستا را تحت پوشش قرار می‌دهد، گفت: هم اینک پیشرفت فیزیکی سد دیورش رودبار به بیش از ۷۶ درصد رسیده است

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اسدالله عباسی عصر جمعه در حاشیه بازدید از سد دیورش در شهرستان رودبار گفت: این سد بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شهرستان رودبار را تحت پوشش قرار می دهد و در تلاشیم که به بهره برداری برسد تا نگرانی در مورد تامین آب این منطقه وجود نداشته باشد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر همزمان برای احداث خط انتقال، پیمانکار تعیین شده و هم اکنون مشغول کار هستند.
عباسی همچنین بر ضرورت نوسازی و بازسازی شبکه های آب رستم آباد و رودبار برای جلوگیری از هدر رفت آب تاکید کرد.
وی ظرفیت مخزن ذخیره سد دیورش را ۳۰ میلیون متر مکعب عنوان و تصریح کرد: برای احداث این سد از دانش روز استفاده شده از اینرو در زمان بهره برداری می تواند همزمان پنج میلیون متر مکعب آب تامین کند.
عباسی گفت : علاوه بر تامین آب از سد دیورش، پایین دست نیز آب رودخانه جاری است و از آن می توان برای کشاورزی استفاده کرد.
استاندار گیلان در مورد هزینه های صورت گرفته برای پروژه احداث سد دیورش اظهار کرد: تلاش می شود منابع مورد نیاز تکمیل این طرح هم تامین و کار سریعتر به انجام برسد.
به گزارش ایرنا، سد مخزنی دیورش در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی و سه کیلومتری توتکابن در شهرستان رودبار استان گیلان در حال احداث است.
این سد از نوع بتن غلطکی با حجم کل مخزن ۳ میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی سالیانه ۱۳ میلیون متر مکعب آب با هدف تأمین آب شرب شهرها و روستاهای رودبار و آب کشاورزی ۶۷۰ هکتار از اراضی شالیزارهای منطقه و همچنین نیاز زیست محیطی پائین دست در حال احداث می باشد.
با احداث سد دیورش رودبارآب شرب بهداشتی و با کیفیت شهرهای توتکابن، رستم آباد، رودبار، منجیل، لوشان و ۲۸ روستا تأمین می‌شود.
استاندار گیلان همچنین از وضعیت و ذخیر آب پشت سد سفیدرود بازدید کرد.
سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند.

سد سفید رود از شرایط بارشی و منابع آبی چندین استان دیگر تاثیر می‌پذیرد.
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

نظر شما