شناسهٔ خبر: 66463662 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

برخط جامعه

پای درس معلمان و روانشناسان

بزرگداشت روز معلم و روانشناس، ابلاغ دستورالعمل توزیع دارو از سکوهای داخلی، واگذاری دو مأموریت مهم آموزش و پرورش به سازمان قرآنی و ایکنا، اجرای 900 جشن دختران، افتتاح دانشکده علوم خانواده، برگزاری چهارمین نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و ... از جمله مهم‌ترین رویدادهای حوزه اجتماعی طی هفته گذشته است.

صاحب‌خبر -

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، ابلاغ دستورالعمل توزیع دارو از سکوهای داخلی، واگذاری دو مأموریت مهم آموزش و پرورش به سازمان قرآنی و ایکنا، تجلیل از 62 دانش‌آموز نخبه، بزرگداشت دهه کرامت با ۹۰۰ جشن دخترانه، افتتاح دانشکده علوم خانواده، برگزاری چهارمین نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و ... از جمله مهم‌ترین رویدادهای حوزه اجتماعی طی هفته گذشته است.

همچنین گفت‌وگوهای خواندنی با موضوع بزرگداشت معلم، روز شورا و روانشناس با اساتید و اهل فن انجام شده است که در گزارش پیش رو می‌خوانید.

ابلاغ دستورالعمل توزیع دارو از سکو‌های داخلی

رضا باقری‌اصل، معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزیر ارتباطات با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی، از ابلاغ دستورالعمل توزیع دارو از طریق سکو‌های داخلی خبر داد و گفت: دستورالعمل دارورسانی از طریق سکو‌ها با مشارکت و همراهی وزارت بهداشت و ارتباطات ابلاغ شد.

برخط جامعه

وی افزود: این دستورالعمل فصل جدیدی از توسعه اقتصاد دیجیتال در حوزه سلامت و ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت است.

این ابلاغیه در حالی است که انتقادات زیادی به ویژه از سوی وزارت بهداشت و برخی نمایندگان مجلس در این زمینه مطرح بود.

امدادرسانی به بیش از ۳ هزار نفر در ۱۲ استان درگیر سیل

بابک محمودی، رئیس سازمان امدادونجات، با اشاره به امدادرسانی در سیل و آبگرفتگی از چهارم تا هشتم اردیبهشت ١٤٠٣، گفت: در اثر سیل و آبگرفتگی ١٢ استان اصفهان، البرز، تهران، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، گلستان، مازندران، کرمان و یزد و ۵۶ شهرستان، نیاز به دریافت خدمات امدادی پیدا کردند.

وی با بیان اینکه امدادگران در این مدت زمان، به سه هزار و ۷۱ نفر امدادرسانی کردند، گفت: ۱۸۰ تیم عملیاتی، شامل ۶۹۰ امدادگر، در ۸۷ عملیات شرکت کردند، ۱۹۱ نفر را اسکان اضطراری دادند و ۱۲۲ نفر را به مناطق امن منتقل کردند. امدادگران با کمک دستگاه پمپاژ آب تجمیع شده در ۲۸۷ واحد مسکونی را تخلیه کردند.

شاخصه‌های شورا‌های تأثیرگذار 

بعد از گذشت پنج دوره از عمر شورا‌های اسلامی شهر و روستا می‌توان گفت که این نهاد با مشکلات و چالش‌های جدی در رسیدن به اهداف خود روبرو است. در شهر‌ها و روستا‌های کشور بعضا موازی‌کاری بین نهاد‌های مختلف باعث می‌شود تا برخی از شورا‌ها نتوانند از کارایی لازم برای رفع مشکلات مردم برخوردار باشند. بدون تردید کمک به اعتلای شورا‌های اسلامی می‌تواند زمینه توسعه بیش از پیش مردم‌سالاری دینی در کشور را فراهم کند.

برخط جامعه

میثم مظفر، عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد: شورا‌ها باید بتوانند انعکاس‌دهنده خواست، ترجیحات و مطالبات مردم در زیست‌بوم خود باشند؛ لذا اگر شورا‌ها در فضای شهر‌ها و روستا‌ها شکل می‌گیرد، این نهاد متعالی ارتباط بسیار بیشتری با دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها  و مجموعه‌های عریض و طویل بروکراتیک دولتی داشته و می‌تواند انعکاس دهنده مطالبات مردم باشد.

متن مصاحبه را اینجا بخوانید.

بزرگداشت دهه کرامت با ۹۰۰ جشن دخترانه

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عرب‌انصاری، معاون حقوقی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، در سومین نشست ستاد مرکزی بزرگداشت دهه کرامت که سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت برگزار شد، بیان کرد: تاکنون ۹۰۰ برنامه به مناسبت دهه کرامت در نظر گرفته شده است و تعداد آن افزایش خواهد یافت؛ باید همیشه برنامه‌های فرهنگی برگزار شود و به دهه کرامت توجه ویژه‌ای کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین کمال خداداده، رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت نیز در این نشست بیان کرد: امسال نسبت به سال گذشته حجم برنامه‌ها و شروع برنامه‌ریزی‌ها بهتر است. عملیات فرهنگی باید برای فرهنگ عمومی کشور ثمربخش باشد. اگر کار‌ها به صورت جمعی انجام شود جریان مضاعفی خواهد داشت.

۶۲ نفر در شصت‌ودومین جایزه ملی البرز تجلیل می‌شوند

حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و دبیرکل جایزه البرز در آستانه برگزاری آئین شصت‌ودومین سال جایزه البرز در بخش نخبگانی در نشست خبری گفت: در مراسم امسال از ۶۲ نفر از دانشمندان، فناوران، دانشجویان و طلاب تقدیر خواهد شد. این مراسم با حضور ریاست سازمان اوقاف، معاون علمی، فناوری ریاست جمهوری، وزیر علوم، وزیر بهداشت و رئیس بنیاد ملی نخبگان نیز برپا خواهد شد.

واگذاری دو مأموریت مهم وزارت آموزش و پرورش به سازمان قرآنی و ایکنا

شصت و یکمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور با حضور رضا‌مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، معاونان این وزارتخانه و برخی از چهره‌ها، مسئولان و اساتید قرآنی برگزار شد.

در این جلسه دو مصوبه و مأموریت مهم به سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا وابسته به جهاددانشگاهی داده شد که این دو مصوبه از سوی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و دبیر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، به سازمان قرآنی جهاددانشگاهی ابلاغ شده است.

برخط جامعه

در مصوبه اول، سازمان قرآنی جهاددانشگاهی، نقد و بررسی رسم الخط کتب درسی قرآن مدارس کشور را انجام خواهد داد.

در مصوبه دوم نیز رئیس سازمان دانش آموزی کشور مکلف شد طی تفاهم نامه‌ای با خبرگزاری قرآنی ایکنا (وابسته به جهاددانشگاهی) نسبت به ایجاد سازوکار مناسب جهت استفاده از ظرفیت تمامی دانش‌آموز خبرنگاران خبرگزاری پانا، به عنوان خبرنگار خبرگزاری قرآنی ایکنا اقدام کند.

جایگاه معلمان در مهم‌ترین سند آموزش و پرورش کجاست

جایگاه معلمان در مهم‌ترین سند مرتبط با آموزش و پرورش یعنی سند تحول این نهاد کجاست؟ برای دریافت پاسخ این سؤال مهم، خبرگزاری ایکنا میزبان مهدی نویدادهم، عضو شورای عالی آموزش و پرورش که مدیر طرح تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (طرح توسعه راهبردی آموزش و پرورش ایران در افق ۱۴۰۴) نیز بوده و رضا مددی، کارشناس این حوزه و رئیس سابق ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود.

نویدادهم گفت: در سند تحول معلم اصلی‌ترین رکن تحول‌آفرینی است. چون سند یک نگاه جامع، هولیستیک و سیستمی به آموزش و پرورش دارد، تحول را در آموزش و پرورش تک‌عاملی ندیده است که اگر معلم ما متحول شد مشکل ما حل شود. همه مؤلفه‌های مؤثر که به صورت آشکار و پنهان، مستقیم و غیر مستقیم در فرایند تعلیم و تربیت بچه‌ها نقش دارند باید متحول شوند. معلم در این مجموعه مؤلفه‌ها نقش اصلی را دارد، اما مدیر، ساختار اداری، نظام مالی ـ اداری، برنامه درسی و ... نیز باید متحول شود.

رضا مددی نیز در بخشی از این مصاحبه بیان کرد: علت اینکه سند تحول ضرورت دارد این است که تعلیم و تربیت یک امر حاکمیتی است و یکی از وظایف اصلی نظام سیاسی پرداختن به تعلیم و تربیت است و اصول ۳، ۵، ۱۵ و ۳۰ قانون اساسی ناظر بر همین است. بنابراین، چون تعلیم و تربیت یک امر حاکمیتی است حاکمیت باید در حوزه تعلیم و تربیت که از پیچیدگی بسیار زیادی برخوردار است هوشمندانه برخورد و خردمندانه عمل کند و از اعمال سلایق شخصی جلوگیری کند تا با آمد و رفت وزرا و جابه‌جایی دولت‌ها مسیر سیاست‌گذاری آموزش و پرورش مدام دستخوش تغییر و تحول نشود.

متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.

معجزه معلمی با تلفیق عشق و خلاقیت

یکی از ویژگی‌های انسان، قدرت یادگیری و خلاقیت است، روانشناسان هوش و خلاقیت را مترادف نمی‌دانند، چراکه برخی افراد کم‌هوش در حل برخی مسائل موفق‌تر هستند. خلاقیت، ابزاری است که می‌توان با به‌کار گیری آن به حل مسائل و مشکلات گوناگون پرداخت. متأسفانه در نظام آموزشی کشورمان، توجه چندانی به خلاقیت نمی‌شود، بستر کنجکاوی و خلاقیت در دانش‌آموزان فراهم نمی‌شود. البته شاید بتوان گفت، ابتدا باید معلمان در این راستا تربیت شوند تا بتوانند آموزه‌های خود را برای دانش‌آموزان به‌کار گیرند و آنها را برای زندگی در دنیای پویا و برای آینده‌ای جدید آماده کنند.

برخط جامعه

خبرگزاری ایکنا در گفت‌وگو با افضل‌السادات حسینی، عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران با سابقه بیش از سه دهه فعالیت علمی، تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه آموزش و پرورش، خلاقیت و تفکر خلاق و نقاد پرداخته و درباره راهکار‌های تعلیم اثربخش معلمان و به‌کارگیری خلاقیت در کلاس درس سخن گفته است.

این عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در تبیین مؤلفه‌های معلمی که بتواند بیشترین میزان تاثیرگذاری علمی را بر دانش‌آموزان خود داشته باشد از مواردی همچون لزوم پژوهشگری، تفکر خلاق، آموزش به روز و. نام برد.

متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.

دبیر ستاد جمعیت ارشاد، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابلاغ رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، بر اساس ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه هشتم اسفند سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس مصوبه جلسه بیست‌ویکم بهمن سال ۱۴۰۲ شورای معین این شورا به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسیده، در حکمی عاطفه خادمی را به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور منصوب کرد.

عاطفه خادمی پیش از این به عنوان مشاور اجتماعی وزیر و دبیر ستاد جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این وزارتخانه مشغول به فعالیت بود.

سند ملی خانواده آماده رونمایی شد

دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران ظهر چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت، همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم افتتاح شد.

در این مراسم انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، قاسم عموعابدینی، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات، سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، فاطمه یزدیان دانشیار دانشگاه تهران و رئیس مرکز مطالعات زنان و خانواده این دانشگاه و جمعی از اساتید حضور داشتند.

خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این مراسم گفت: با توجه به اهمیت خانواده، سند ملی خانواده تدوین شده و همزمان با روز بین‌المللی خانواده رونمایی خواهد شد.  

برخط جامعه

عموعابدینی در این مراسم گفت: یکی از برنامه‌های مهم وزارت علوم موضوع راه‌اندازی دانشکده خانواده است که این دانشکده در دانشگاه‌های شهید بهشتی، الزهرا و تهران راه‌اندازی می‌شود.  

سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران نیز این دانشکده را پایگاه علمی دانست و گفت: امیدوارم گام‌های جدی در زمینه خانواده برداشته شود.

تقویت مدارس غیر دولتی با کمک به مدارس دولتی

علی فرهادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این سؤال که آیا از بین معلمان غیردولتی نیز معلم نمونه انتخاب می‌شود یا خیر بیان کرد: تقویت مدارس دولتی به‌طور مستقیم مدارس غیردولتی را تقویت خواهد کرد. مدارس غیردولتی در رقابت با مدارس دولتی باکیفیت، باید اولیا و دانش‌آموزان را اقناع کنند که در این مدرسه ثبت‌نام کنند؛ بنابراین با توجه به این نگاه، تقویت مدرسه دولتی به‌معنای تقویت مدرسه غیردولتی نیز هست.

فرآیند بازتعریف مهدکودک در ادارات اجرا شود

سومین اجلاس معاونین و مشاورین امور زنان و خانواده وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی یکشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه با همکاری معاونت فرهنگی، اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در بنیاد ملی عفاف و حجاب برگزار شد.

آیت‌الله محمدحسن اختری، رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی عفاف و حجاب در این نشست گفت: براساس فرمایشات و تأکیدات مقام معظم رهبری، باید کاری تأثیرگذار انجام دهید و روی دیگران هم تأثیر بگذارید، یعنی محجبه‌ها در رابطه با حجاب هم در میان محجبه‌ها و هم دیگران اثرگذار باشند. چرا در وزارتخانه‌ها و مؤسسات، موضوع حجاب مورد توجه و تبیین قرار نمی‌گیرد. هر فردی می‌تواند این قانون را در هر اداره و مؤسسه‌ای اجرا کند.  تداوم این جلسات، آثار مثبت آن را بروز خواهد داد.

برخط جامعه

طهورا نوروزی، مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب نیز در بخش دیگری از این نشست بر فعال‌سازی مهدکودک‌های ادارات و سازمان‌ها تأکید کرد و گفت: اولین گام باید در راستای تحول مهد‌های کودک و با پشتوانه محتوایی معنوی همراه باشد، امروز مهد‌هایی در سطح شهر‌ها فعالیت می‌کنند که خالی از محتوا هستند.  

بیاتی، مشاور رئیس هیئت مدیره و روانشناس کودک در ادامه نشست گفت: اگر درگیر بحث حجاب و عفاف هستیم، به دلیل ناکارآمدی فعالیت‌های ما در آموزش و پرورش، دانشگاه و ... است و باید این خطا را بپذیریم. پرداختن به مهدکودک‌ها در حوزه زنان به شدت مهم است و اغلب مهد‌های سازمان‌ها به پیمانکار واگذار می‌شود که او هم توجهی به محتوا و فضای مهد ندارد.  

وی تصریح کرد: مهد قرآنی واژه غلطی است. همه مهدها، باید قرآنی باشند و تفکیک دادن آنها را باید به تفکر صهیونیستی نسبت داد. همچنین باید فرآیند بازتعریف مهدکودک در ادارات با فضایی شاد همراه باشد و با المان‌های غیرمستقیم، کودکان را تربیت دینی کنیم.  

دوره آموزشی بازی‌محور «هدهد» برگزار می‌شود

مرکز آموزش سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در راستای رفاه والدین شاغل در تابستان و غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، همزمان با تغییر ساعت کار اداری در بازه زمانی ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور، دوره آموزشی بازی محور «هدهد» را در رده‌های سنی ۶ تا ۱۲ سال برگزار می‌کند.

در این طرح ۲۰۰ ساعته موضوعاتی همچون؛ آشنایی با مفاهیم قرآنی، حفظ سوره‌های کوتاه، روانشناسی، مهارت‌های زندگی، علم و فناوری، نجوم، هوش مصنوعی و رباتیک، سواد رسانه و استفاده صحیح از فضای مجازی، محیط زیست، دوستی با طبیعت، اوریگامی و دست‌ورزی، چرتکه، بازی‌های گروهی و … آموزش داده می‌شود.  

«با شما سربلندیم»؛ شعار دهه کرامت

حجت‌الاسلام سیداحمد مشرف، معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به اینکه شعار محوری دهه کرامت امسال عبارت «با شما سربلندیم» است، گفت: برای سایر روز‌های دهه کرامت نیز عناوینی ازجمله «حضرت فاطمه معصومه(س)، بهترین دختر دنیا، الگوی عفاف و حجاب»، «زیست عفیفانه به دست بانوی کرامت و مهربانی»، «شهر مقدس قم حرم اهل بیت (ع)، خواستگاه انقلاب اسلامی» انتخاب شده است.

برخط جامعه

دهه کرامت از ۲۰ اردیبهشت در شهر مقدس قم آغاز می‌شود.

چشم‌انداز آینده اربعین؛ راه‌اندازی موکب‌های مشترک جهان اسلام

حجت‌الاسلام یعقوب کریمی، مسئول فرهنگی موکب‌های اربعین استان قم در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح برنامه‌های آموزشی این معاونت برای موکب‌های اربعین پرداخت و گفت: در حال حاضر دو هزار و ۸۰۰ موکب در ۳۱ استان کشور کشور وجود دارد و این موکب‌ها در ایام اربعین در شهر‌های کربلا، نجف، کاظمین، سامرا، مسیر طریق‌الحسین، مسیر طریق‌العلما، مهران و شهر‌های مرزی داخل ایران به زائران ارائه خدمت می‌کنند.

وی تصریح کرد: اکنون تعداد زیادی از موکب‌های ایرانی تلفیقی است و تجربه نشان داده است که موکب‌های تلفیقی با موکب‌داران عراقی موفق‌تر عمل می‌کنند. چشم‌انداز آینده برای مراسم عظیم اربعین نیز این است که موکب‌های تلفیقی با حفظ میزبانی مردم عراق، بین موکب‌داران عراقی با موکب‌داران سایر کشور‌های جهان اسلام راه‌اندازی شود.

بهره‌مندی از عواید وقف به نفع تقویت اقتصاد دانش‌بنیان

سازمان اوقاف و امور خیریه طی چند سال اخیر با احیای موقوفات و درآمدزایی بیشتر در حوزه وقف و نیز سرمایه‌گذاری وسیع در حوزه تولید محصولات دانش‌بنیان تلاش کرده است تا در مسیر دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان و مردم‌پایه در کشور حرکت کند.

چهارمین نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان از پنجم تا نهم اردیبهشت‌ماه در محل مجموعه فرهنگی هتل ارم تهران و با حضور ۳۹ شرکت دانش‌بنیان برگزار شد.  

لزوم ایجاد زمینه‌های بهره‌مندی از تجربیات پیشکسوتان جهاددانشگاهی

حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا، به موضوع تکریم پیشکسوتان این نهاد انقلابی و تمهیدات جهاددانشگاهی برای این قشر از همکاران اشاره و اظهار کرد: جهاددانشگاهی برنامه‌های متعددی را برای پیشکسوتان و بازنشستگان خود در نظر دارد. امروز بازنشستگان و پیشکسوتان جهاددانشگاهی به علت وضعیت نامساعد بودجه‌ای با مشکلات فراوانی مواجه هستند و به همین دلیل تلاش داریم تا برنامه‌های متعددی را برای ایشان اجرا کنیم.  

برخط جامعه

وی افزود: یکی از این برنامه‌ها که در اولویت قرار داشت، فعال‌سازی کانون بازنشستگان جهاددانشگاهی بود که این برنامه امرزو به خوبی انجام شده است. همچنین، جهاددانشگاهی حمایت مالی ۴۰۰ میلیون تومانی از کانون داشت که این مبلغ در بانک سپرده‌گذاری شده و به پشتوانه آن وام‌های خوبی در اختیار بازنشستگان قرار گرفته است.  

سرزندگی تهران نیازمند همت عالی همه دستگاه‌های فرهنگی است

سیداحمد علوی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با موضوع اهمیت نشاط اجتماعی و ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی به شهروندان تهرانی، گفت: پس از وقوع کرونا و فقدان فرصت‌هایی برای شادی و نشاط در شهر، تقارن ماه رمضان و فصل بهار با یکدیگر فرصت مغتنمی را ایجاد کرد که نیاز‌های فرهنگی و اجتماعی شهر در قالب پروژه‌های کوچک در مقیاس محلی و نیز طرح‌های بزرگ برای ایجاد نشاط و شادابی اجتماعی در شهرداری طراحی و اجرا شود.  

وی معتقد است؛ مجموعه‌هایی مانند اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید در کنار شهرداری قرار بگیرند تا شهروندان در پایتخت از امکانات حداکثری گردشگری و فرهنگی موجود در شهر در بالاترین استاندارد‌ها استفاده کنند.

لزوم اشراف خبرنگاران و رسانه‌ها به جنگ روانی و شناختی

سیدمرتضی موسویان، رئیس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه در وضعیت کنونی جنگ شناختی و نرم در کنار جنگ سخت، دو بال اصلی نبرد رسانه‌ای است، گفت: رسانه‌های ما باید به رسالت خود که توجه به جنگ روانی است مسلط باشند ولی نقصی که می‌بینیم، عدم اشراف خبرنگاران و رسانه‌ها به این موضوع است.

وی ادامه داد: همه کسانی که علیه نظام جمهوری اسلامی قلم می‌زنند و تصویرسازی و روایت‌سازی می‌کنند، اقرار به تغییر موازنه به نفع جمهوری اسلامی بر زبان آنها جاری شده است و این نکته‌ای است که تبیین آن جز در یکی دو رسانه داخلی دیده نمی‌شود و برجسته کردن این موضوع و مصاحبه با افراد مطلع ضروری است.

متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.

ضرورت پیوند «دین و علم» در نسخه‌هایی که روح را درمان می‌کند

جامعه ایران با گذر از دوره‌ای که در آن توجه چندانی به علم روانشناسی صورت نمی‌گرفت و افراد نسبت به مراجعه به روانشناس و مشاور مقاومت نشان می‌دادند، اکنون وارد مرحله جدیدی از توجه به این علم شده است. کافی است صفحات فضای مجازی را مرور کنید، با هزاران روانشناس و مشاور مواجه می‌شوید که با راه‌اندازی صفحه‌ای ادعا دارند، می‌توانند بهترین روش درمانی و راهکار‌های علمی موفقیت را به مردم عرضه کنند و در این میان کم نیستند افرادی که مدام در گوش مردم می‌خوانند که آنها تن‌ها یک بار زندگی می‌کنند، باید افراد سمی را از زندگیشان حذف کنند، فقط و فقط به آنچه آنها را شاد می‌کند، فکر کنند و به هر نحو ممکن به دنبال شادی و خوشحالی باشند.

در کنار این مدعیان روش‌های درمانی، افرادی موضوع روانشناسی اسلامی را مطرح و با نقد اصول روانشناسی از ابداع روش‌های درمانی براساس دستورات اسلامی خبر می‌دهند و برای عموم حامیان خود نسخه‌های واحد می‌پیچند. در این میان گروهی دیگر پس از مطالعه آکادمیک علم روانشناسی و با بهره از تکنیک‌های این علم تلاش در ارائه راهکار‌های مبتنی بر فرهنگ و آموزه‌های دینی برای بهبود زندگی مردم دارند.

اما به راستی آیا می‌توان علم روانشناسی که پایه‌های غربی دارد را در جامعه‌ای با فرهنگ و ارزش‌های مخصوص خود اجرا کرد؟ آیا نیاز است مبانی این علم حفظ و روش‌های اجرای آن بومی‌سازی شود؟ و برای ارائه بهترین روش مشاوره به مردم باید چه کرد؟

شکوه نوابی‌نژاد، مادر مشاوره ایران و از چهره‌های ماندگار کشور در گفت‌وگو با ایکنا به معضل عدم بومی‌سازی علم روانشناسی در کشور و معایب و خطراتی که استفاده غیرصحیح از این علم برای خانواده‌ها در پی دارد، اشاره و بیان کرد: نظام دانشگاهی و آموزش عالی در کشور ما همیشه با اشکال بزرگ عدم بومی‌سازی علوم انسانی روبروست.

برخط جامعه

حجت‌الاسلام مهدی پورقلی، مشاور و روانشناس و مدیرگروه مشاوره معراج اندیشه نیز در گفت‌وگو با ایکنا به این سؤال پاسخ داد که آیا علم روانشناسی این ظرفیت را دارد که در کشور‌های متفاوت با فرهنگ‌های مختلف برای همه مردم راه‌گشا باشد یا اینکه باید در هر کشوری بومی‌سازی شود؟ و گفت: روانشناسی یک علم است و کار‌های مبنایی، محتوایی و روشی دارد که موضوعات مختلفی را می‌توان در آن پیاده کرد؛ اما در همه فرهنگ‌ها بسته به تغییرات و تحولات آن فرهنگ، طبیعتاً در روش‌ها و یا محتوا‌های علم روانشناسی تغییراتی ایجاد شده است.  

فاطمه‌سادات رازقی، روانشناس و مدرس دانشگاه نیز در گفت‌وگو با ایکنا به این سؤال پاسخ داد که آیا برای نتیجه بخشی بیشتر روش‌های درمانی علم روانشناسی و مشاوره ضرورت دارد که داده‌های این علم را بومی و براساس فرهنگ کشورمان بازتعریف و به مردم ارائه کنیم؟ گفت: یکی از ویژگی‌های علم این است که محدود به جغرافیای خاصی نباشد و وقتی می‌گوییم چیزی علمی است و براساس روش علمی دستاورد‌های آن حوزه مشخص و تبدیل به اصل و قانون شده است، یعنی از مرز‌های جغرافیایی خارج شده و می‌تواند به عنوان محتوا و مفهوم فراجغرافیایی به آن نگریست.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

از محرمانگی داده‌های فرهنگی تا تحقق طرح‌های معوق

نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه با حضور صابر جعفری‌کافی‌آباد، رئیس مرکز و سجاد یاهک، معاون مرکز در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

جعفری گفت: دو پیمایش ملی و مهم خانواده و هویت و سبک زندگی نوجوانان در دستور کار است و تأخیر در اجرای آنها به دلیل کمبود منابع مالی است. یکی از دستورکار‌های جدی مرکز ضرورت حرکت به سمت شیوه‌های پیشرفته جمع‌آوری داده یا داده‌کاوی است و طرح‌هایی را در حال همکاری هستیم که به این شیوه داده کاوی می‌شود و امیدوارم حمایت‌های لازم انجام شود تا همانند پیمایش‌های ملی بتوانیم به صورت جدی ورود کنیم.

برخط جامعه

سجاد یاهک، معاون مرکز طرح‌های ملی وزارت ارشاد گفت: برخی پیمایش‌ها سابقه چندین دهه دارد و باید تکرار شود و یکی از مأموریت‌های پژوهشگاه این است که به نیاز‌های پژوهشی پاسخ دهد و خوشبختانه در این زمینه ریل‌گذاری خوبی انجام شده است.

بهترین پاسخ به نوپای عصبانی چیست

خشم حالت برانگیختگی و هیجان شدید در هنگام روبه‌رو شدن با محرک‌های نامناسب محیطی است. احساس خشم بخشی از زندگی ما بوده و همه کودکان به نوعی آن را تجربه می‌کنند. از این رو باید به آنها بیاموزیم که چگونه با خشم خود کنار بیایند. کودکان گاهی احساساتشان را از طریق رفتار بروز می‌دهند؛ زیرا این تنها روشی است که به کمک آن می‌توانند آنچه را احساس می‌کنند، بیان کنند.

اینکه خشم در کودکان از چه سنی بروز می‌کند، چه زمانی می‌توانیم یک رفتار را ناشی از خشم بدانیم، علت این رفتار‌ها چیست، والدین در مقابل این رفتار‌ها باید چه واکنشی نشان دهند و راهکار‌های مدیریت خشم در کودکان چگونه است و ... سوال‌هایی است که زهرا عزیزی، روانشناس کودک در گفت‌وگو با ایکنا به آنها پاسخ داده است.

وی در این زمینه معتقد است؛ هر وقت شما یک رفتار پرخاشگرانه در نوپای خود می‌بینید، این علامت مهمی است و نشان می‌دهد از کنترل خارج شده و احساساتش بر تفکرش غلبه کرده است و در آن لحظه کاری که باید انجام دهید، این است که بدانید این کودک از کنترل خارج است و وقت آموزش نیست و قبل از اینکه بخواهیم به او آموزش دهیم، نیاز دارد، آرام شود. در این صورت ابتدا باید آرامش خود را حفظ کنید و بهترین پاسخ را به کودک خود بدهید.

متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

نظر شما