شناسهٔ خبر: 66463341 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

شاگردی معلمان جهادگر در مکتب عشق

محمدسجاد عزیزاللهی معلم جهادگری است که همراه با سایر همکاران خود با ایجاد گروه جهادی آموزشی، قدم به میدان محرومیت‌زدایی در حوزه آموزشی و بازگرداندن دوباره دانش‌آموزان محروم به جریان تحصیل کرده است.

صاحب‌خبر -

معلم جهادگرمعلم مقامی انبیایی است که در تمامی تعالیم دینی و مذهبی نیز بدان تأکید شده است. مقام معلمی جایگاهی والا است که رشد و تربیت یک ملت را بر عهده دارد. معلمان ایرانی با تأسی بر معلم شهید، مرتضی مطهری(ره) قدم در راه تعالی فرزندان این آب و خاک نهاده و با وجود سختی‌های فراوانی که در این راه دارند، به پرورش نسل‌های بعدی جامعه می‌پردازند.

در این میان هستند معلمانی که علیرغم فعالیت روزانه خود در مدارس و دیگر آموزشگاه‌های آموزش و پرورش، قدم در راه جهاد گذاشته و با حضور در مناطق محروم کشور، خود را وقف آموزش به دانش‌آموزان محرومی می‌کنند که به علت فقر و گرفتاری‌های فراوان اقتصادی و ... از ادامه تحصیل محروم هستند. کارشان برافروختن نور امید در دل‌هایی است که محرومیت آن‌ها را دربرگرفته و نقشی از نوع‌دوستی را در دفتر زندگی محرومان ترسیم می‌کنند.

امروز گروه‌های جهادی در حوزه‌های تخصصی مختلف در اردوهای جهادی سراسر کشور حاضر شده و خدمات تخصصی به محرومان و نیازمندان ارائه می‌دهند. یکی از حوزه‌های تخصصی جهادگران، فعالیت در زمینه آموزش به بازماندگان از تحصیل و دانش‌آموزان محرومی است که بنابر هر دلیلی از چشمه آموزش و تحصیل محروم هستند.

محمدسجاد عزیزاللهی، معلم جهادگری است که پس از سال‌ها خدمت خالصانه در آموزش و پرورش، تصمیم گرفت برای دانش‌آموزان محروم و یتیم کشور نیز کاری کرده و بتواند تا جایی که توان دارد، زمینه را برای آموزش این قشر ضعیف جامعه فراهم کرده و اجازه ندهد تا فقر و تنگدستی مانع آموزش و درس خواندن آنها شود.

عزیزاللهی پس از سال‌ها خدمت در کسوت معلمی در حوزه شهرستان قم، با مشاهده فرزندان محروم و یتیم حاشیه‌نشین این شهرستان که بنا به فقر و بی‌پولی نمی‌توانستند وارد حوزه آموزش شده و تحصیلات خود را ادامه دهند، وارد خدمت جهادی شده و با ایجاد گروهی جهادی در حوزه آموزش و پرورش، به تربیت و آموزش کودکان و دانش‌آموزان محروم این مناطق پرداخت.  

گروه جهادی شریف یکی از گروه‌های تخصصی آموزشی است که سال‌ها پیش از سوی محمدسجاد عزیزاللهی، معلم جهادگر قمی تشکیل شده و تاکنون توانسته خدمات فراوانی را در حوزه آموزش به دانش‌آموزان محروم ارائه دهند. این گروه جهادی با برپایی اردوهای جهادی در مناطق محروم کشور به کار آموزش و پرورش دانش‌آموزان می‌پردازند. 

معلم جهادگری که خود را وقف بازماندگان از تحصیل کرده است

محمدسجاد عزیزاللهی، از معلمان جهادگر کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا، به تشریح چگونگی و انگیزه ورود خود به حوزه جهاد آموزشی پرداخت و اظهار کرد: از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بودم و پس از پایان تحصیلات دانشگاهی وارد آموزش و پرورش و خدمت معلمی شدم که این خدمت‌رسانی تاکنون نیز به توفیق الهی ادامه داشته است.

عزیزاللهی ادامه داد: در سال 99 بود که با مشاهده دانش‌آموزانی که به دلایل مختلف همچون فقر و تنگدستی نمی‌توانستند به تحصیل خود ادامه دهند، تصمیم گرفتم تا با ایجاد یک گروه جهادی و با هدف اجرای عدالت آموزشی در میان دانش‌آموزان نسبت به ارائه خدمات آموزشی به محرومان اقدام کنیم. 

وی با بیان اینکه گسترش عدالت آموزشی در میان طبقات مختلف جامعه مهمترین انگیزه برای ورود به عرصه جهاد آموزشی و ایجاد گروه جهادی بود، گفت: در زمان شیوع بیماری کرونا در کشور، بسیاری از خدمات آموزشی حضوری متوقف شده و برنامه‌های آموزشی کشور به صورت آنلاین برگزار شد. در آن شرایط بسیاری از مردم محروم کشور از داشتن اینترنت و حتی گوشی‌های تلفن همراه و تبلت و ... برخوردار نبودند و همین امر باعث می‌شد تا فرزندان ایشان از آموزش عقب مانده و بعضا نیز حتی ترک تحصیل کنند. 

عزیزاللهی تصریح کرد: همین مسئله باعث ایجاد انگیزه مضاعف در بنده شد تا با همکاری چند نفر از همکاران خود نسبت به ایجاد یک گروه جهادی آموزشی اقدام کنیم و تا جایی که می‌توانیم تلاش کنیم تا فرزندان محروم کشور نیز بتوانند از نعمت آموزش بهره‌مند شوند و از برنامه‌های آموزشی عقب نمانند.

این معلم جهادگر با بیان اینکه گروه جهادی شریف به همین مناسبت راه‌اندازی شد، گفت: در دوران شیوع کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کلاس‌های آموزشی ویژه را برای مناطق محروم برگزار می‌کردیم. در آن زمان به همراه چند نفر از همکاران جهادی خود دانش‌آموزان مناطق مرحوم را در کلاس‌های جداگانه جمع‌آوری کرده و کلاس‌های آموزشی را برای ایشان برگزار می‌کردیم. 

وی با بیان اینکه این گروه جهادی در ادامه فعالیت خود نام «شریف» را به خود گرفت،‌ تصریح کرد: از زمان آغاز فعالیت این گروه جهادی، همکاران جهادی بنده که تخصص کافی برای تمامی مقاطع تحصیلی را در اختیار داشتند، وارد میدان شده و به عنوان معلمان جهادی به خدمت‌رسانی به محرومان پرداختند.    

معلم جهادگری که خود را وقف بازماندگان از تحصیل کرده است

مسئول گروه جهادی شریف با بیان اینکه هم‌اکنون فعالیت‌های معلمان جهادگر این گروه جهادی توسعه فراوانی پیدا کرده است، اظهار کرد: در ابتدای کار، اغلب فعالیت‌های محرومیت‌زدایی گروه در حوزه آموزشی در مناطق قنوات و لنگرود شهرستان قم که از محروم‌ترین مناطق این شهرستان هستند، ارائه می‌شد اما امروز خدمات این معلمان جهادگر به سایر استان‌های محروم نیز گسترش پیدا کرده است. 

عزیزاللهی تصریح کرد: گروه جهادی شریف ابتدا با تعداد 12 نفر از دانشجویان صنعتی شریف و فارغ‌التحصیلان مدارس تیزهوشان در پایگاه بسیج شهیدان جعفری‌نیای شهرستان قم آغاز به کار کرد. رویکرد اعضای گروه از همان ابتدا به سمت محرومیت‌زدایی تحصیلی رفت تا بتوانیم فرزندان محروم جامعه را دوباره به تحصیل بازگردانیم. 

وی با اشاره به اینکه اولین اردوی متمرکز ما در منطقه قنوات قم برگزار شد، تصریح کرد: در آن زمان هر یک از اعضای گروه به عنوان معلم جهادگر در کلاس‌های مختلف آموزشی شرکت می‌کردند و به صورت کاملا رایگان به دانش‌آموزان درس می‌دادند. در ادامه نیز منطقه لنگرود قم و روستاهای اطراف در دستور کار قرار گرفت و توانستیم به تعداد زیادی از دانش‌آموزان محروم این مناطق خدمات آموزشی ارائه دهیم. 

این معلم جهادگر با بیان اینکه خود را وقف بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به جریان آموزشی کرده است، اظهار کرد: در ادامه، فعالیت‌های آموزشی برای دانش‌آموزان محروم را به سایر استان‌های کشور همچون خراسان شمالی، خوزستان و ... توسعه دادیم. اعضای گروه جهادی شریف طی هر سال دو اردوی آموزشی را در اقصی‌نقاط کشور برگزار کرده و آموزش‌های خود را در اختیار محرومان قرار می‌دهند. 

عزیزاللهی ادامه داد: پس از مدتی فعالیت توانستیم ساختمانی را در منطقه کیوانفر قم برای ارائه خدمات آموزشی رایگان به دانش‌آموزان محروم تهیه کنیم که تمامی دانش‌آموزانی که به هر دلیل نتوانسته‌‌اند به تحصیل خود ادامه دهند، می‌توانند به این محل مراجعه کرده و تحصیلات خود را به صورت کاملا رایگان ادامه دهند.             

وی با اشاره به اینکه تعداد اعضای گروه جهادی شریف امروز به بیش از 40 معلم رسیده است، بیان کرد: البته در کنار فعالیت‌های آموزشی نیز با همکاری خیران و معلمان جهادگر نسبت به تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی برای محرومان نیز اقدام می‌کنیم که این برنامه نیز به صورت ماهانه در مناطق محروم کشور ادامه دارد. 

این معلم جهادگر با اشاره به اینکه تمامی هزینه‌های گروه در امور جهادی از جمله تهیه جزوات آموزشی و ... از سوی خود معلمان جهادگر گروه تأمین می‌شود، تصریح کرد: مهمترین نکته‌ای که در ارائه خدمات آموزشی به بازماندگان از تحصیل وجود دارد، ایجاد روحیه خودباوری در ایشان است. اغلب دانش‌آموزانی که از به دلیل فقر و تنگدستی از درس خواندن محروم شده‌اند، در نوعی ناامیدی از این مسئله قرار دارند اما زمانی که معلمان جهادگر با ایشان گفت‌و‌گو کرده و شرایط را برای آن‌ها بازگو می‌کنند، ترغیب به تحصیل شده و با روحیه بهتری در مسیر آموزش قرار می‌گیرند. 

عزیزاللهی با بیان خاطره‌ای از دوران خدمت جهادی خود در میان دانش‌آموزان محروم، اظهار کرد: به یاد دارم زمانی با نوجوانی مواجه شدم که در یک رستوران کار می‌کرد و نتوانسته بود به دلیل کار و مسائل مالی ادامه تحصیل دهد. وقتی در جریان زندگی این فرد قرار گرفتم، او را به محل برگزاری کلاس‌های معلمان جهادگر معرفی کردم و او نیز با خوشحالی تمام وارد روند آموزش شد و در نهایت نیز توانست دیپلم خود را دریافت کرده و وارد تحصیلات تکمیلی شود.

معلم جهادگری که خود را وقف بازماندگان از تحصیل کرده است

این معلم جهادگر با اشاره به اینکه به توفیق الهی بسیاری از دانش‌آموزانی که توانستند با کمک معلمان جهادگر تحصیل خود را ادامه دهند، امروز از معلمان جهادگر شده و به آموزش فرزندان محروم جامعه می‌پردازند، گفت: جای شکر فراوانی به درگاه الهی دارد که برخی از این دانش‌آموزان محروم که توانستند به چرخه آموزش کشور بازگردند امروز به مدارج عالی علمی رسیده و در میان ایشان حتی پزشک و مهندس نیز وجود دارد.

عزیزاللهی در ادامه با بیان اینکه خدمت جهادی در قالب معلمی برکات فراوانی در زندگی بنده داشته است، اظهار کرد: دعای خیر والدین دانش‌آموزان محروم و خود دانش‌آموزان در جای جای زندگی بدرقه راه بنده و دیگر معلمان جهادگر بوده و بسیاری از مشکلات زندگی ما با دعای خیر ایشان رفع شده است.          

وی در پایان با بیان اینکه مسئولان آموزش و پرورش نیز از فعالیت‌های معلمان جهادگر به خوبی حمایت می‌کنند، تصریح کرد: مسئولان آموزش و پرورش می‌توانند با دراختیار گذاشتن برخی مدارس و کلاس‌های درس زمینه‌ای فراهم کنند تا معلمان جهادگر بتوانند خدمات خود را بهتر و با تأثیرگذاری بیشتری به دانش‌آموزان محروم و بازمانده از تحصیل ارائه کنند. 
      

انتهای پیام

نظر شما