شناسهٔ خبر: 66463014 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

امنیت منطقه‌ای شورای همکاری خلیج‌فارس وابسته به چیست؟

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات خلیج فارس در مطلبی به یادداشت اندیشکده Stimson Center پرداخت و نوشت:

جاسم البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس، ۲۸ مارس گذشته، از چشم‌انداز امنیت منطقه‌ای شورای همکاری خلیج‌فارس رونمایی کرد. این سند، نخستین بیان صریح چشم‌انداز امنیت گروهی در تاریخ ۴۳ ساله این شورا به شمار می‌آید؛ که برپایه بیانیه‌های گذشته و توافقنامه دفاعی مشترک سال ۲۰۰۰ استوار است که آشکارا تصریح می‌کرد حمله به یک عضو، حمله به همه تلقی می‌شود.

این سند همچنین شباهت‌هایی به پیشنهادهای پیشین ایران، روسیه و چین با هدف تقویت گفت‌وگو و همکاری در خلیج‌فارس دارد.

شورای همکاری خلیج‌فارس این چشم‌انداز را پس از سال‌ها درگیری درونی؛ و در تلاش برای فراهم‌سازی محیطی باثبات برای پیشبرد برنامه‌های توسعه بلندپروازانه رونمایی کرد؛ این رویداد به دنبال نشست ژانویه ۲۰۲۱ پایان تحریم قطر در العلا، و نیز توافق مارس ۲۰۲۳ پکن برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان رخ می‌دهد.

این ابتکار بر گسترش بحث‌های امنیت‌محور، مانند چالش‌های زیست‌محیطی مشترک، انرژی، امنیت غذایی، و برنامه‌های ارتباط منطقه‌ای و بین منطقه‌ای تاکید می‌کند.

همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری با تهران -اگرچه در این سند مستقیماً ذکر نشده اما- برای تحقق اهداف این چشم‌انداز ضروری است؛ اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس می‌دانند که هیچ یک از پروژه‌های بزرگی که در سر دارند، در سایه رویارویی نظامی با ایران قابل تحقق نیستند.

رویارویی مستقیم اخیر بین ایران و اسرائیل به‌طور مسلّم اهمیت تعامل سازنده با ایران را دوچندان کرده است. انزوای ایران می‌تواند به اختلال در هرگونه پیشرفت به سمت توسعه و صلح بیانجامد.

اگر ایران و عربستان در سال ۲۰۲۳ آشتی نمی‌کردند، امروز منطقه در وضعیت به مراتب بدتری قرار می‌گرفت. از آن زمان، تحولات مثبت متعددی در روابط شورای همکاری خلیج‌فارس و ایران، و همچنین در روابط بین شورا و عراق رخ داده است. عربستان برای نخستین‌بار پس از ۱۱ سال میزبان یک رئیس جمهور ایران بود و به زائران ایرانی اجازه سفر به شهرهای مقدس مکه و مدینه را داد. امارات، قطر و عمان روابط اقتصادی با ایران را افزایش دادند. همچنین سرمایه‌های خلیجی به سمت عراق سرازیر شده؛ و تنش بین قطر و امارات، سعودی و بحرین کاهش یافته است.

افزون بر آن، این تعاملات دیپلماتیک و اقتصادی، تشویق بازیگران اروپایی و آسیایی، به ویژه چین را به همراه داشته است.

آمریکا، از طریق تحریم‌ها علیه ایران درپی خروج از توافق هسته‌ای و همچنین تلاش‌هایش برای عادی‌سازی روابط کشورهای خلیج‌فارس با اسرائیل و درعین حال منزوی کردن تهران، همچنان بازدارنده اصلی گسترش روابط منطقه‌ای است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما