شناسهٔ خبر: 66462930 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

تلاش رئیس‌جمهوری فرانسه برای استقلال نظامی اروپا

جاه‌طلبی هسته‌ای مکرون

رئیس‌جمهوری فرانسه بر جاه‌طلبی خود برای ایجاد دفاع اروپایی، از‌جمله امکانات سپر ضدموشکی و همچنین استفاده از سلاح‌های هسته‌ای اصرار دارد. امانوئل مکرون در همین زمینه می‌گوید آماده است تا «بحث» را درباره دفاع مشترک اروپا ازجمله با کاربرد تسلیحات هسته‌ای باز کند. مکرون بارها بر نیاز به راهبرد دفاعی به رهبری اروپا تأکید و درباره آن استدلال کرده است و این جدیدترین مورد از سلسله سخنرانی‌های او در ماه‌های اخیر است که در آن بر ضرورت این امر تأکید می‌کند.

صاحب‌خبر -

دیپلماسی ایزانی: رئیس‌جمهوری فرانسه بر جاه‌طلبی خود برای ایجاد دفاع اروپایی، از‌جمله امکانات سپر ضدموشکی و همچنین استفاده از سلاح‌های هسته‌ای اصرار دارد. امانوئل مکرون در همین زمینه می‌گوید آماده است تا «بحث» را درباره دفاع مشترک اروپا ازجمله با کاربرد تسلیحات هسته‌ای باز کند. مکرون بارها بر نیاز به راهبرد دفاعی به رهبری اروپا تأکید و درباره آن استدلال کرده است و این جدیدترین مورد از سلسله سخنرانی‌های او در ماه‌های اخیر است که در آن بر ضرورت این امر تأکید می‌کند. به گزارش شرق، امانوئل مکرون دوباره در مصاحبه با «ابرا»، گروه مطبوعاتی منطقه شرق فرانسه، گفت: «من آماده‌ام این بحث را باز کنم؛ بحثی که باید شامل پدافند موشکی، قابلیت‌های دوربرد و سلاح‌های هسته‌ای برای کسانی باشد که آنها را در اختیار دارند یا میزبان تسلیحات هسته‌ای آمریکا هستند». او افزود: «اجازه دهید همه‌چیز را روی میز بگذاریم و ببینیم چه چیزی واقعا از ما به شکلی خودباورانه محافظت می‌کند. فرانسه خاصیت دفاعی خود را حفظ خواهد کرد؛ اما آماده است در دفاع از اروپا بیشتر کمک کند».

به گزارش رویترز، او با بیان اینکه «دفاع قابل‌ اتکای اروپایی» باید فراتر از آنچه باشد که تاکنون از طریق ناتو تأمین شده، گفت «این ممکن است به معنای استقرار سپرهای ضد‌موشکی باشد؛ اما باید مطمئن باشیم این سپرها همه موشک‌ها را مهار کرده و از کاربرد سلاح‌های هسته‌ای نیز جلوگیری می‌کند».

درحالی‌که به‌ طور سنتی دکترین دفاعی فرانسه کاربرد تسلیحات هسته‌ای را تنها به تهدیدشدن منافع حیاتی این کشور محدود می‌کند، امانوئل مکرون در بخشی از سخنان خود گفت که آماده است تا به این موضوع «بُعد اروپایی» بیشتری بدهد. امانوئل مکرون که به‌تازگی درباره مسائل دفاعی مواضع سخت‌گیرانه‌تری در پیش گرفته است، به‌تازگی نیز با این هشدار که «اروپا ممکن است بمیرد»، خواستار «دفاع قدرتمند و یکپارچه اروپایی» شد و دیدگاه‌های جدیدی را ترسیم کرد.

او در ماه مارس نیز احتمال اعزام نیروی نظامی از کشورهای غربی به اوکراین را رد نکرد؛ اظهارنظری که هشدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را به‌ دنبال داشت که گفت، چنین اقدامی می‌تواند آغازگر یک جنگ هسته‌ای شود. رئیس‌جمهوری روسیه در دو سال گذشته و از آغاز تجاوز نظامی به اوکراین تاکنون، چند بار کشورهای غربی حامی اوکراین را به استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید کرده است و رهبران کشورهای غربی نیز بارها از او بابت این لفاظی‌ها انتقاد کرده‌اند.

رئیس‌جمهور فرانسه در نشست رسانه‌ای خود در ابتدا ناتو را نوعی سپر حفاظت نامید که باید با ایجاد یک دفاع معتبر اروپایی از آن فراتر رفت. به گفته او این باید شامل سپرهای دفاع موشکی، موشک‌های دوربردی که روسیه را بازدارند و سلاح‌های هسته‌ای باشد. مکرون در ادامه گفت که دکترین هسته‌ای کشورش به این کشور اجازه می‌دهد در صورت تهدید منافع حیاتی خود از سلاح هسته‌ای استفاده کند. این منافع حیاتی یک بعد اروپایی نیز دارد که او نخواست جزئیات آن را بیان کند تا اعتبار دفاعی اروپا خدشه‌دار نشود.

دلایلی که مکرون اروپایی‌سازی تسلیحات هسته‌ای فرانسه را وارد بازی می‌کند، در نگرش او درباره ناتو به‌ویژه تردید او درباره قابل اعتماد بودن ایالات متحده به‌عنوان شریک در مواجهه با انتخاب مجدد احتمالی دونالد ترامپ، نهفته است. ترامپ در ماه فوریه این سؤال را مطرح کرد که آیا ماده 5 کمک ناتو و بنابراین کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا باید از اعضای این ائتلاف دفاعی که دست‌کم دو درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف دفاع نمی‌کنند، محافظت کند.

استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه هم اظهارات مشابهی را به جهان ارائه داد. او گفته است که اروپا باید دوباره خود را به‌عنوان یک قدرت ببیند و خود را از وابستگی‌ها رها کند. به گفته او توسعه صنعت دفاعی اروپا باید «نه به‌عنوان جایگزین؛ بلکه به‌عنوان یک مکمل» درک شود. سژورنه همچنین گفته است: «ما باید در کنار ناتو یک بیمه‌نامه عمر دوم بگیریم؛ زیرا هر چهار سال یک بار به تصمیم رأی‌دهنده آمریکایی در ایالت‌های این کشور وابسته هستیم».

وزیر امور خارجه این کشور توضیح داد که به منظور توسعه حاکمیت و استقلال استراتژیک اتحادیه اروپا، فرانسه همچنین متعهد به استانداردسازی سیستم‌های تسلیحاتی در سطح اروپا است. به گفته او هدف باید «عملکرد متقابل» باشد، به این معنی که همه کشورها می‌توانند بدون هیچ مشکلی از ادوات نظامی استفاده کنند.

مکرون همچنین می‌خواهد استانداردهای جدید برای آینده بازدارندگی اروپا را با دیگر اعضای اتحادیه اروپا مورد بحث قرار دهد. رئیس‌جمهوری فرانسه در استراسبورگ گفت: «من طرفدار بازکردن این بحث هستم که باید شامل دفاع موشکی، حملات با سلاح‌های دوربرد و همچنین سلاح‌های هسته‌ای برای کسانی باشد که آنها را دارند یا سلاح‌های هسته‌ای آمریکا را در خاک خود دارند». با انجام این کار، او بار دیگر درخواست مذاکره را به آلمان ارسال کرد؛ همان‌طورکه برای اولین بار در سال 2020 انجام داد. سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی ایالات متحده در پایگاه هوایی بوشل در آلمان ذخیره می‌شود. مکرون همچنین این سخنان خود را خطاب به اعضای اتحادیه اروپا، بلژیک، هلند و ایتالیا که همگی چنین تسلیحات آمریکایی را در خود جای داده‌اند، بیان کرد.

مکرون در سخنرانی خود درباره اروپا در دانشگاه سوربن، خواستار ایجاد اروپایی قدرتمند و اروپای دفاعی «معتبر» در کنار ناتو و رویارویی با روسیه شد. وی گفت: بازدارندگی هسته‌ای در واقع هسته اصلی استراتژی دفاعی فرانسه است. بنابراین، در اصل، یک عنصر اساسی در دفاع از قاره اروپا است. رئیس‌جمهور فرانسه توضیح داد که به لطف این بازدارندگی، پاریس می‌تواند تضمین‌های امنیتی ایجاد کند که «همه شرکای فرانسه» در اروپا می‌توانند به آن تکیه کنند. وی معتقد بود که این امر زمینه‌ای برای دفاع مشترک و همچنین تضمین‌های امنیتی ایجاد می‌کند و سپس امکان ایجاد روابط با روسیه را فراهم می‌کند. مکرون گفت که در ماه‌های آینده از همه شرکا می‌خواهد که یک ابتکار دفاعی اروپایی ایجاد کنند که پس از آن قابلیت‌های مربوطه، دفاع هوایی و حملات عمیق را به این ابتکار اضافه کنند. هدف فرانسه این است که ارتشش مؤثرترین در اروپا باشد./شرق

نظر شما