شناسهٔ خبر: 66462885 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

افت ۲ درصدی شاخص های بورس در هفته ای که گذشت

انتظار خاصی از بورس نداشته باشید! | احتمالا تداوم ضر در هفته کاری پیش رو

شاخص کل و هم وزن بورس هفته گذشته را با کاهش ۲ درصدی به پایان رساندند که ارزش معاملات و ورود پول به بازار افت قابل توجهی کرده است.

صاحب‌خبر -

هادی بهرامی؛ بازار: بورس اوراق بهادار یک بازار متشکل سرمایه ‌ای است که در آن سهام شرکت‌های خصوصی و دولتی طبق قانون خاصی خرید و فروش میشود و از سویی محلی برای جمع ‌آوری پس ‌انداز و نقدینگی بخش خصوصی به ‌منظور انجام پروژه‌ های سرمایه‌ گذاری بلند مدت است و مرجعی است برای مردم که وجوه مازاد خود را برای سرمایه‌ گذاری در شرکت ‌ها به‌ کار انداخته و از سود آن برخوردار شوند. بورس از طریق جذب و به‌ کار انداختن سرمایه‌ های راکد، حجم سرمایه ‌گذاری در جامعه را بالا میبرد. در ادامه به گزارش تحرکات بازار و ریز جزئیات آن در هفته ای که گذشت میپردازیم و روند پیش روی آن را تحلیل خواهیم کرد.


گزارش صورت وضعیت بازار
شاخص کل بورس در هفته ای که گذشت، با کاهش ۲ درصدی به محدوده ۲ میلیون و ۲۶۵ هزار واحد رسیده است که به دنبال آن شاخص هم وزن نیز با افت ۲ درصدی در محدوده ۷۵۱ هزار واحد قرار دارد. در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، سهام شستا، ذوب، فملی، کاما، فولاد، خزامیا و وبملت به ترتیب، پر تراکنش های بازار بودند و ۲۲۱ نماد با نوسانات منفی و ۲۲۸ نماد با نوسانات مثبت روز معاملاتی را به پایان رساندند؛ همچنین ارزش صف فروش به مبلغ ۸۵ میلیارد تومان و ارزش صف خرید نیز ۸۴ میلیارد تومان به ثبت رسید.

انتظار خاصی از بورس نداشته باشید! | احتمالا تداوم ضر در هفته کاری پیش رو


گزارش جریانات نقدینگی بازار
در آخرین روز معاملاتی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حدودا ۲۱۵ میلیارد تومان پول از بازار سرمایه خارج و ۶۱۰ میلیارد تومان هم پول به صندوق های درآمد ثابت وارد شده است. ارزش معاملات خرد بازار بورس در ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، مبلغ ۳۸۸۳ میلیارد تومان به ثبت رسید. صنعت شیمیایی ۱۳۹ میلیارد تومان، بانک ۱۲۳ میلیارد تومان، خودرو ۱۲۰ میلیارد تومان، فلزات اساسی ۱۱۸ میلیارد تومان، چند رشته صنعتی ۱۱۴ میلیارد تومان و فرآورده های نفتی ۷۵ میلیارد تومان خروج پول حقیقی را طی یک هفته معاملاتی تجربه کردند و در نهایت صنعت فلزات اساسی، خودرو و انبوه سازی به ترتیب ۳۰۳، ۲۹۹ و ۲۲۸ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را تجربه کردند.

انتظار خاصی از بورس نداشته باشید! | احتمالا تداوم ضر در هفته کاری پیش رو


تحلیل آخرین تحرکات بازار
بازار بورس هفته گذشته را با منفی پشت سر گذاشت و تقریبا رشد ۲ هفته گذشته را پس گرفت که نشان میدهد صرفا با ارقام و ارزش معاملات بازی شده است. بنظر می آید هفته آینده خروج پول بیشتری را با توجه به شرایط اقتصادی و جو بازار شاهد باشیم که در صورت کاهش ارزش معاملات، ممکن است با روند فرسایشی و خنثی شاخص های بازار مواجه شویم و این اصلا نشانه خوبی برای ضریب نقدشوندگی و گردش نقدینگی کلیت بازار نیست. سیگنال های صعودی که برخی تحلیلگران به صورت قطعی صادر و توصیه به خرید میکنند، اصلا قابل اتکا نیستند و صرفا همه این تحلیل ها بر پایه احتمالات است؛ بخصوص سیگنال هایی که برخلاف شرایط اقتصادی و بازار باشد. نظر ما اینست که شاخص به آرامی میتواند رشد داشته باشد و کمی از ضرر های گذشته سهامداران را جبران کند ولی رشد اصلی زمانی اتفاق می افتد که سیاست های بانک مرکزی با کاهش نرخ بهره، نقدینگی و تورم تغییر کند و همزمان پول کلانی به بورس تزریق شود تا شاخص های بازار و بخصوص پرتفوی سرمایه گذاران بازدهی خوبی را در مقابل نرخ تورم و ارزش زمانی پول کسب کند؛ در غیر اینصورت، بازدهی منفی شرکت ها اثر سودسازی ها و اخبار بنیادی را نیز از بین خواهد بود و اعتماد سرمایه گذاران نیز از دست خواهد رفت.

نظر شما