شناسهٔ خبر: 66462700 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استقبال ۱۴ کشور برای گسترش روابط اقتصادی با قزوین

قزوین - ایرنا - معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار قزوین گفت: ۱۴ هیات تجاری از کشورهای مختلف در ششمین نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ (توانمندی‌های صادراتی) برای گسترش روابط تجاری با استان استقبال و اعلام آمادگی کردند.

صاحب‌خبر -

علی رحمانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هیات‌های خارجی از کشورهای مختلف از جمله گرجستان، آفریقای جنوبی، اقلیم کردستان عراق، ارمنستان، عراق، چین، اتیوپی، یمن، پاکستان، قزاقستان، ترکیه، افغانستان، ازبکستان و سریلانکا در بازدید از غرفه استان قزوین و ضمن مذاکرات متنوع در رابطه با همکاری‌های تجاری اعلام آمادگی کردند.

وی اضافه کرد: ابراهیم محمد الدیلمی، سفیر جمهوری یمن در تهران با حضور در غرفه قزوین ضمن شنیدن ظرفیت‌های استان اعلام آمادگی و استقبال کرد که شرکت‌های ما در جمهوری یمن حضور داشته باشند و پیشنهاد خواهر خواندگی بین قزوین و یکی از استان‌های یمن نیز در دستور کار قرار گیرد.

رحمانی به مذاکره با یک هیات تجاری از ایالت بلوچستان پاکستان اشاره کرد و یادآور شد: این هیات به ریاست اتاق مشترک پاکستان و ایران از غرفه قزوین بازدید کردند و بر این اساس قرار شد تا از طریق اتاق بازرگانی استان دیدارها و قراردادهای بی تو بی (یک مدل بازاریابی) منعقد شود.

این مسوول ادامه داد: اعلام آمادگی تاجران قزاقستان برای همکاری در مورد ظرفیت‌های مس استان قزوین، آمادگی تاجر افغانستانی برای همکاری در زمینه صادرات چرم، آمادگی کارآفرین و صنعت گر ترکیه‌ای برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری، استقبال تاجران ازبکستان برای برگزاری نمایشگاه در تاشکند و صحبت در مورد مبادلات کالای در حوزه کشمش ، زیتون و محصولات حلال با کشور سریلانکا از دیگر دستاوردهای تجاری با کشورهای خارجی بود.

رحمانی به استقبال هیات چینی برای گسترش روابط تجاری با قزوین اشاره کرد و گفت: این هیات تجاری در زمینه قطعات خودرو فعالیت دارد و تقاضا داشتند که با هدف فعالیت‌های مشترک اقتصادی با صنایع خودرو در استان بیشتر آشنا شوند.

استقبال ۱۴ کشور برای گسترش روابط اقتصادی با قزوین

مذاکرات تجاری قزوین با ۱۰ هیات داخلی

معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار قزوین در ادامه به مذاکرات هیات‌های تجاری داخل کشورمان با فعالان اقتصادی استان اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه با توجه به ظرفیت‌های غنی قزوین در حوزه اقتصادی، ۱۰ مذاکره تجاری و غیرتجاری از سوی هیات‌های داخلی نیز صورت گرفت که هفت مورد آن منجر به نتیجه شد.

رحمانی تصریح کرد: مهمترین مذاکرات صورت گرفته در این نمایشگاه از سوی استان‌های خراسان رضوی، بوشهر، گیلان، تهران و خوزستان بود که در نهایت توانست به عقد تفاهم نامه و کارهای مشترک منجر شود.

وی ادامه داد: انعقاد تفاهم نامه سه جانبه بین سازمان منطقه آزاد اروند، انجمن صنایع دستی استان خوزستان و صنایع دستی قزوین و همچنین انعقاد قرارداد و تفاهم نامه تامین مالی غیر بانکی با صندوق سرمایه گذاری سینا وی سی از دیگر دستاوردهای این نمایشگاه بود.

این مسوول اضافه کرد: با توجه به ظرفیت مناسب استان بوشهر در خصوص تشویقات گمرکی، سود بازرگانی و نزدیکی آن نسبت به سایر استان‌های حوزه خلیج فارس به قزوین، تفاهم نامه ای برای شناسایی طرح‌های اقتصادی و عملیاتی به امضا رسید.

رحمانی بیان کرد: در ادامه این تفاهمنامه به دلیل اولویت صنعت شوینده استان قزوین و مشکلات تامین مواد اولیه آن، قرار شد کارگروهی تخصصی در این رابطه جهت امکان سنجی نخستین مرکز و مرجع تامین کننده مواد تشکیل شود.

به گفته معاون استاندار قزوین، برای نخستین مرتبه تفاهمنامه تخصصی به منظور توسعه رسته کفش دانسفهان با استان قم امضا شد تا این رسته درحال توسعه با توجه به نابالغ بودن از لحاظ شاخص های اقتصادی و نو پا بودن به سمت یک صنعت پیشرو و توانمند گام بردارد.

رحمانی در ادامه بر تقویت زنجیره‌های ارزش تاکید کرد و افزود: در راستای تکمیل حلقه‌های مفقوده زنجیره ارزش استان، به ویژه صنعت شیشه و شوینده، تفاهمنامه‌ای بین استانداری‌های قزوین و فارس نیز امضا شد تا براساس آن اقدامات مشترکی در خصوص صنایع اولویت دار کارهای راهبردی انجام شود.

نظر شما