شناسهٔ خبر: 66457289 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

میکروپلاستیک ها تاثیر مستقیم بر تغییرهورمون و جنسیت جنین دارند

یک متخصص علم ژنتیک گفت: میکروپلاستیک ها باعث بروز انواع و اقسام سندروم هایی همچون اختلال هورمون ها و تغییر جنسیت می شوند و باید به صورت جدی برای کاهش مصرف پلاستیک تلاش کنیم.

صاحب‌خبر -



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست ؛ علی کرمی، فوق تخصص مهندسی ژنتیک در مصاحبه با خبرنگار روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تاثیرات میکروپلاستیک ها در سلامتی انسان، بیان کرد: متاسفانه نتایج تحقیقات بیانگر وجود میکروپلاستیک ها در تمام بافت بدن انسانها از جمله خون، کبد، کلیه، ادرار ، دستگاه گوارش و از همه دردناک تردر جنین است و علاوه بر تاثیر در اختلالات هورمونی وارد یک عرصه بسیار خطرناکی همچون تغییر جنسیت ،نازایی وتغییر هورمون ها شده اند.
وی ادامه داد: همچنین میکروپلاستیک ها در بروز سرطان‌ها ،سندروم های متابولیک و اختلال در حوزه میکروبیوم معده  اثرگذارند که تاثیرات جبران ناپذیری بر دستگاه گوارش و اختلال درتمام نواحی بدن دارند.
کرمی گفت: به واسطه استفاده گسترده کشاورزان از پلاستیک این میکروپلاستیک ها به چرخه غذایی وارد شده و باید اقدامات موثری در این خصوص صورت گیرد که در صورت عدم به کارگیری اقدامات لازم نسل آینده با بحران های همچون نازایی و انواع سرطان ها روبه رو خواهند شد.
او با اشاره به ظرفیت صداو سیما در راستای اطلاع رسانی گسترده، بیان کرد: رسانه ها به عنوان مرجع فرهنگسازی و اشاعه خبر توانایی اطلاع رسانی برای تمامی اقشار به خصوص کشاورزان و همگام سازی مردم را جهت کاهش یا حذف پلاستیک را دارند.
وی با اشاره به اقدام مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و چند نهاد دولتی و اقتصادی دیگر در خصوص کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی تصریح کرد: این حرکت خوب و تاثیرگذار است اما باید ادامه دار باشد و به لحاظ قانونی دارای پشتوانه باشد تا بتوان به هدف کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی نزدیک تر شد.
 

نظر شما