شناسهٔ خبر: 66453444 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

پیام وزیر فرهنگ به مناسبت بزرگداشت «محمدرضا سنگری»؛

دزفول خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیقی دارد/ محمدرضا سنگری یکی از مهم‌ترین ادبای معاصر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز دزفول گفت: این خطه در کنار دفاع‌مقدس و حضور نورانی در ایام دفاع مقدس اساساً خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیقی را در پیشینه خود دارد.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: در متن پیام «محمدمهدی اسماعیلی» که به مناسبت روز دزفول صادر شده، آمده است: از آقای دکتر محمدرضا سنگری به عنوان یکی از مهم‌ترین ادبای معاصر قدردانی و از نقش آفرینیشان در مبارزات قبل از انقلاب و در ایام دفاع‌مقدس نیز تقدیر می‌کنم.

به گزارش ایرنا، وی افزود: خیلی مشتاق بودم در مراسم نکوداشت و تقدیر از شاعر عزیز و گرانقدرمان آقای دکتر محمدرضا سنگری در شهر مقاومت در دزفول عزیز حاضر شوم. دزفول یکی از مهم‌ترین حوزه‌های دفاعی و افتخار آفرینیِ ما در دفاع مقدس بوده است و در دفاع مقدس شاید کنار خرمشهر عزیز بیشترین بازخورد، خاطره، قصه و بعضی وقت‌ها غصه در شهر عزیز دزفول به وجود آمده است.

قطعه شعری را از آقای سنگری خطاب به دزفول برای شما می‌خوانم: «سلام‌ای شهر/ سلام‌ای عشق/ سلام‌ای منزل پرواز و پروانه/ سلام‌ای خاستگاه و خوابگاه عاشقان پاک/ سلام‌ای خاک/ سلام‌ای شهر‌ای دزفول!»

به هر حال اتفاق مهم دیگر این است که این خطه در کنار دفاع‌مقدس و حضور نورانی در ایام دفاع مقدس اساساً خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیقی را در پیشینه خود دارد.

در ادامه این پیام آمده است: دزفول در شمال خوزستان از هزاره‌های قبل از ورود اسلام عزیز تا امروز مهد تربیت فضلا، حکما، ادبا، فقها و سیاستمداران بزرگ و نجیب و شعرا و اهل قلم بسیاری بوده است. کتاب افتخارات دزفول، کتاب بسیار قطوری است و برای همچون منی و آن هم در چنین زمان کوتاهی شاید فرصت نباشد حتی قطره‌ای از این یم را بازگو کنم. ولی به هر حال نمی‌شود به دزفول و سابقه پرافتخارش توجه کرد و یادی از نخستین دانشگاه رسمی در همه نقاط دنیا و قدیمی‌ترین دانشگاه، دانشگاه جندی شاپور نکرد. از دزفول عزیز یاد کرد و از بزرگانی، چون شیخ مرتضی انصاری خاتم الفق‌ها و المجتهدین نام نبرد، از دزفول عزیز نام ببریم و از بزرگان تاریخ‌سازش در ایام پیش از پیروزی انقلاب در ایام مبارزه و دفاع مقدس نام نبرد؛ تا به امروز دزفول و دزفولیان در پیشانی افتخارات این مرز و بوم درخشیده اند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: از آقای دکتر محمدرضا سنگری به عنوان یکی از مهم‌ترین ادبای معاصر قدردانی و از نقش آفرینیشان در مبارزات قبل از انقلاب و در ایام دفاع‌مقدس نیز تقدیر می‌کنم. بسیاری از سرایندگان اشعار حماسی از اندیشه‌های ایشان وام گرفته‌اند و بسیاری از خوانندگان و هنرمندان نام نیک ایشان را در کنار آثارشان با افتخار ثبت کرده‌اند. امروز هم این شخصیت بزرگ برای کشور و مملکت ما نعمت است. خوشحال هستم که مردم عزیز دزفول و مسوولان شهرستانی و استانی این همت را گمارده اند که از این شخصیت تابناک و این چهره ادبی که در عین حال معلمی دلسوز و محققی پژوهشگر و پرتلاش است تجلیل کنند.

این پیام می‌افزاید: از راهی دور، از طریق فضای مجازی خدمت تک تک شما بزرگواران، آقای دکتر سنگری و همه شرکت کنندگان عزیز عرض سلام و ادب و احترام دارم، ان‌شاالله به زودی توفیق داشته باشم و در دزفول عزیز حاضر شوم و خدمت عزیزانمان در آنجا از نزدیک عرض سلام و ارادت داشته باشم، در پناه خداوند متعال باشید.

به گزارش ایرنا، محمدرضا سنگری موسس و مدیر موسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا، رئیس هیات علمی بنیاد دعبل خزاعی و مولف کتب عاشورایی است.

نظر شما