شناسهٔ خبر: 66452394 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی:

نجات اقتصاد کشور در سایه نوآوری رقم می‌خورد

پروانه سعادت

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: نجات اقتصاد کشور در سایه نوآوری است و این امر با همکاری، حسن‌نیت و سخت‌کوشی میسر می‌شود و این نوآوری در زیست‌بومی مناسب، به کمال خود یعنی حضور در بازار رقابت خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

حسین امینی مشهدی صبح امروز ۱۳ اردیبهشت در اولین رویداد ملی فبین‌فود که هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این رویداد ملی نمادی از اعتماد و اراده جمعی دست‌اندرکاران صنایع غذایی، اعم از تولیدکنندگان، فناوران و پژوهشگران، ارکان حاکمیتی و قانون‌‎گذاران و نهادهای واسطه‌ای چون جهاددانشگاهی است تا افق‌های روشن‌تری را به سوی همکاری و تقویت تولید ملی رقم بزنند. این اجتماع پیش از آنکه رویدادی فناورانه باشد، حرکتی فرهنگی است که در مسیر همکاری برای افزایش توانمندی، تاب‌آوری و هم‌افزایی ظرفیت‌های صنعت غذا در برابر اقتضائات و التهاب تولید و رقابت در بازار ملی و جهانی صورت می‌گیرد. 

رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی اضافه کرد: ایران و هر آنچه که از این نام مقدس در ذهن و ضمیرمان تداعی می‌شود، محصول کنش‌ها و واکنش‌های هزاران انسان نخبه و فرهنگ‌دوست در طول تاریخ است و امروز ما میراث‌دار این نام شریف هستیم و بایستی با تلاش خود بر اعتبار ملی و جهانی آن بیفزاییم. البته این مهم، جز در سایه تشریک مساعی، اعتماد، تلاش و تعصب نسبت به این آب و خاک و میراث مادی و معنوی گران‌قدر آن صورت نمی‌پذیرد.

امینی ادامه داد: همچنین اعتقاد راسخ داریم که نجات اقتصاد کشور در سایه نوآوری است و این امر با همکاری، حسن‌نیت و سخت‌کوشی میسر می‌شود، اما این نوآوری در زیست‌بومی مناسب، به کمال خود یعنی حضور در بازار رقابت خواهد رسید، چنانکه مکرر گفته‌اند نقش نهادهای حاکمیتی اعم از قانون‌گذاری، اجرایی، نظارتی و نظامات مالی در این زیست‌بوم بسیار پررنگ است. بدیهی است آینده‌نگری مستلزم وضع قوانین آینده‌‎نگرانه است. قوانین و مقررات بعضا دست‌وپاگیر یا اجرای ضعیف و ناصحیح قوانین موجود، نگاه صنعتگران و تولیدکنندگان و نخبگان ما را دچار دلسردی می‌کند، هر چند بازیگران عرصه صنعت غذا و جوانان غیرتمند این مرز و بوم حتی در سخت‌ترین شرایط ناامید نشده و با اصرار خود، موانع را کنار زده و توفیقاتی ملی و جهانی را رقم زدند. 

فبین فود، تعاون تمامی عناصر فعال زیست بوم فناوری و نوآوری

وی افزود: این اجتماع که در رویدادی با عنوان فبین‌فود تجلی یافته، بر آن است تا با تعاون تمامی عناصر فعال و بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری در همین شرایط موجود با تمامی اشکالات و کاستی‌ها و سختی‌های احتمالی، حرکت و اقدامی موثر انجام دهد. از این رو با شناسایی برخی از مشکلات حوزه صنعت غذا که با حسن ظن اهالی صنعت احصا شده، آن را به دست جوانان نخبه و توانمند سپرده است و امروز نگاه این رویداد و مخاطبان آن به این جوانان نخبه  است تا با استفاده از دانش و مهارت خود، گره‌ای از گره‌های صنعت بگشایند و نویدگر عینی شعار "ما می‌توانیم" باشند. 

امنیت غذایی پایدار از عناصر کلیدی نظام حکمرانی

رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد: به عنوان عضو کوچکی از نهاد جهاددانشگاهی که جایگاه خود را نهاد واسط توسعه می‌داند، باید بگویم که ما با تمامی ظرفیت‌های خود اعم از نیروی انسانی متخصص و تجهیزات آزمایشگاهی، آمادگی کامل داریم تا با به اشتراک گذاشتن منابع خود اهالی صنعت، فناوران و نوآوران را در به‌هم‌رسانی نیازها و ایده‌ها و در نهایت حل مسائل صنعت غذا یاری کنیم تا از این طریق بتوانیم به امنیت غذایی پایدار که امروز از عناصر کلیدی نظام حکمرانی است، نائل آییم. 

وی خاطرنشان کرد: بر خود لازم می‌دانم از اهتمام ویژه، حمایت و همراهی بی‌دریغ معاونت محترم علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، آقای دهقانی فیروزآبادی و رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، خانم حق‌جوی جوانمرد صمیمانه تشکر کنم. همچنین از  حضور و همراهی معاونت محترم پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، آقای فتح‌اللهی و آقای ابراهیمی و مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی سپاسگزارم. 

انتهای پیام

نظر شما