شناسهٔ خبر: 66444690 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

چراغ بهره برداری از سایت ان جی ال دهلران روشن شد تا مشعل‌ها خاموش شوند

خبرگزاری صدا و سیما

عملیات اجرایی طرح سایت ان جی ال دهلران در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در آبان ماه سال ۱۳۹۵ آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ روزانه ۲۴۰ میلیون فوت مکعب گاز پالایش شده در سایت ان جی ال ۳۱۰۰ دهلران تولید می‌شود.
این طرح علاوه بر تأمین خوراک واحد الفین پتروشیمی دهلران که در۴۰ کیلومتری آن درحال اجرا است؛ برای بیش از۲۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.
مدیرعامل پتروپالایش دهلران می‌گوید: با اجرای کامل 
طرح پالایش گاز‌های همراه نفت یا NJL ۳۱۰۰ هم اکنون ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است و قرار است در خردادماه ۱۴۰۳ به بهره برداری کامل برسد.
اولین سوالی که باید برای شروع به آن پاسخ دهیم این است که این گازی که در مشعل‌ها می‌سوزد چیست. زمانی که نفت خام استخراج می‌شود، گاز طبیعی خام همراه با نفت نیز استخراج می‌شود.
 در مناطقی از جهان که خطوط لوله و دیگر زیرساخت‌های حمل گاز وجود ندارد، معمولاً مقادیر زیادی از این گاز همراه به عنوان گاز‌های زاید یا غیر قابل استفاده فلر می‌شوند.
به گاز‌هایی که در فرایند استخراج نفت به دست می‌آید و به دلیل نبود تأسیسات لازم برای استفاده، باید سوزانده شود گاز فلر گفته می‌شود.
 می‌توان از این گاز به جای سوزاندن بهره برداری‌های مفیدتری کرد؛ یکی از کاربرد‌های گاز‌های همراه نفت، استفاده از آنها در تولید LNG و CNG برای مصرف خودرو‌ها یا مصارف شهری است؛ و اکنون با بهره برداری از سایت ان جی ال دهلران، بخش مهمی از مشکلات موجود استان در این زمینه رفع شده است.

<div id="video-display-embed-code_11065527"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4221874/11065527?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما