شناسهٔ خبر: 66443549 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معلم نمونه کشوری:

معلم در هویت‌بخشی دانش‌آموزان نقش محوری دارد

تهران-ایرنا- معلم نمونه کشوری و آموزگار روستای تقی‌آباد از توابع بخش رضویه شهرستان مشهد درباره نقش محوری معلم در هویت بخشی به نسل آینده، گفت: رهبر معظم انقلاب دید کلان به مسائل آموزش و پرورش دارند و نگاه ایشان برای معلمان می‌تواند راهبردی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، صبح امروز چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت ماه - با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

محمد حسین جاوید در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره دیدار خود با رهبر معظم انقلاب و فرمایشات ایشان، اظهار داشت: اینکه شخص اول کشور هر سال با جامعه معلمان دیدار داشته باشند، در روحیه و ایجاد انگیزه برای جامعه فرهنگیان همچنین منزلت بخشی به جایگاه و شأن معلمان اثرگذار است.

معلم نمونه کشوری و آموزگار روستای تقی‌آباد از توابع بخش رضویه شهرستان مشهد با اشاره به نگاه کلان رهبر معظم انقلاب به موضوع آموزش و پرورش، افزود: رهبر انقلاب اولویت‌های جدی نظام تعلیم و تربیت را در نشست‌ها مطرح می‌کنند. سال گذشته رهبری در دیدار با معلمان مطالبی را درباره سند تحول فرمودند و این توجه باعث شد تا آموزش و پرورش در یک سال اخیر سند تحول را ترمیم کند.

این معلم نمونه کشوری ادامه داد: معلم نقش‌های متفاوتی در مدرسه دارد؛ از نقش الگویی تا جایگاه اجتماعی در زیست بوم و محله و منطقه اثرگذار است.

جاوید یادآور شد: معلم با توجه به نقش فرهیختگی که دارد، می‌تواند در هویت بخشی به دانش‌آموزان کمک کند.

معلم در هویت‌بخشی دانش‌آموزان نقش محوری دارد

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۲ اردیبهشت در دیدار سه هزار نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، تکریم و تشکر از معلم را وظیفه فرد فرد ملت خواندند و با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش از لحاظ اهمیت و تأثیرگذاری با هیچ دستگاه دیگری قابل مقایسه نیست، افزودند: هویت‌سازی نسل نوجوان و جوان و ایجاد شوق و امید در او، تحول مستمر، توانمندسازی مادی و غیرمادی معلمین، حمایت از مراکز تربیت معلم، تقویت معاونت پرورشی و الگوسازی در جامعه معلمین، مهمترین سرفصل‌های کاری آموزش‌وپرورش است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای معلمان فعال را هویت‌سازان نسل نوجوان و جوانان دانستند و گفتند: هر حرف و رفتار و موضع‌گیری و حتی اشاره معلم در شخصیت‌سازی نسل نو تأثیر دارد.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان و در بیان انتظارات از جامعه معلمان، معلم را نه فقط آموزنده علم بلکه پرورنده هویت دانش‌آموز خواندند و گفتند: معلم می‌تواند توانایی‌های بالقوه و استعدادهای دانش‌آموز را همچون استخراج طلا و نقره از معدن، کشف و بالفعل کند؛ بنابراین معلم باید در کنار علم‌آموزی، انگیزه، همت، اعتماد به نفس و شوق به درس و کار هم به دانش‌آموز بدهد تا ظرفیت‌های درونی او شکوفا شود.

تببینِ مصالحِ بنیادیِ کشور و نظام جمهوری اسلامی به نوجوانان و امید دادن به دانش‌آموزان از مواردی بود که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کردند.

در ابتدای این دیدار وزیر آموزش و پرورش نیز در گزارشی از مراحل نهایی بازنگری در سند تحول خبر داد. رضامراد صحرایی، تصویب نقشه‌ راه اجرایی سند تحول با محوریت معلمان، برنامه‌های درسی و تربیتی، مدارس و ارزشیابی تحصیلی را از دیگر فعالیت‌ها اعلام کرد.

استخدام کم‌سابقه ۷۰ هزار معلم با اولویت جذب دانشجو-معلمان، تکمیل و ساخت ۲۹۰۰ مدرسه در سراسر کشور، افزایش سهم دانش‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای در مقطع تحصیلی متوسطه دوم، پیگیری سیاست «هر دانش‌آموز یک مهارت شغلی» ، ارتقای امور پرورشی و مشاوره‌ای از جمله محورهای گزارش وزیر آموزش‌وپرورش در این دیدار بود.

نظر شما