شناسهٔ خبر: 66442617 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو مطرح شد؛

وزیر فرهنگ: ایران مهد توجه به تفاوت فرهنگ‌ها است/ آزادی بیان غرب ساختگی است + فیلم

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران همواره مهد توجه به تفاوت فرهنگ‌ها و قومیت‌ها و مذاهب گوناگون بوده است، اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران از آزادی و حقوق برابر با همه مردم کشور برخوردار هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی روز چهارشنبه -۱۲ اردیبهشت- در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو اظهار داشت: در جهان به هم پیوند خورده حاضر، تقویت روابط بین فرهنگی و تلاش برای حفظ ارزش‌ها و میراث فرهنگی در سایه افزایش تعامل مردم جهان و مناسبات متقابل کشورها محقق خواهد شد. گفت‌وگوی صادقانه و به دور از جهالت و تعصب بین جوامع و سعه صدر در پذیرش تفاوت‌ها ضامن زندگی صلح‌آمیز مردم جهان و همگرایی بین ادیان و فرهنگ‌ها خواهد بود.

توسعه روابط فرهنگی و توجه ویژه به همسایگان و کشورهای نزدیک و ایجاد ارتباطات متعادل و متوازن با قاره‌های آسیا و آفریقا و سایر مناطق جهان و تعامل و گسترش روابط از طریق مشارکت در فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی از جمله اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است؛معتقدیم نقش سازمان‌های بین المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سوء تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تاثیرگذار است.

اسماعیلی ادامه داد: توجه و پیگیری سازمان‌های بین المللی و منطقه ای از جمله سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و مراکز تابعه آنها و همراهی کشورهای عضو در حل و فصل منازعات و مسائل مهم جهان، از جمله موضوع غزه و جنایت‌های بی‌وقفه رژیم صهیونیستی علیه غیر نظامیان به ویژه زنان و کودکان و تبیین و روشنگری در خصوص این جنایات، بر همگان روشن است و بر عهده تمام کشورهای عضو است که با اجرای قطعنامه‌ها و اعلامیه‌های صادره، اثربخشی این سازمان ها را تقویت کنند. رفتار منافقانه را در قبال فلسطین می‌بنید. امروز دانشگاه‌های غرب و آمریکا نشان از آزادی بیان ساختگی و استفاده ابزاری آنها از مفاهیم ارزشمندی چون حقوق بشر است.

وزیر فرهنگ: ایران مهد توجه به تفاوت فرهنگ‌ها است/ آزادی بیان غرب ساختگی است 

ایران همواره مهد توجه به تفاوت فرهنگ‌ها بوده است

اسماعیلی با تاکید بر این که ایران همواره مهد توجه به تفاوت فرهنگ‌ها و قومیت‌ها و مذاهب گوناگون بوده است توضیح داد: اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران از آزادی و حقوق برابر با همه مردم کشور برخوردار هستند. این تجربه ارزشمند قابل استفاده و توجه در همه کشورها و جوامع، به‌ویژه کشورهای مسلمان است‌. اسلام به ما می آموزد که کرامت انسانی و حقوق فردی و اجتماعی تمام انسان ها را محترم بشماریم و در پذیرش تنوعات فرهنگی مدارا کنیم. پیشوای موحدین و مظهر عدالت علی ابن ابی طالب (ع) می‌فرماید: «مردم دو نوع اند یا برادر تو هستند یا در خلقت با تو برابرند»؛ سعدی شاعر نامدار ایرانی نیز این تاکید قرآن را چنین به زیبایی سروده است: «دو عاقل را نباشد گین و پیکار/ که به دانایی ستیزد یا سبک‌بار/ اگر نادان ببخشد سخت گوید/ خردمندش به نرمی دل بجوید«

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اتخاذ سیاست‌های مناسب و طراحی برنامه ها و اجرای پروژه‌های بین فرهنگی چند جانبه به ایجاد توسعه پایدار فرهنگ محور منجر خواهد شد و پذیرش تفاوت‌ها و تنوع فرهنگی و دینی کشورها موجب تبیین روشن مولفه‌های فرهنگی خواهد بود. با توجه به اهمیت تعاملات فرهنگی در توسعه روابط و مناسبات کشورها، فهم و کاربردی شدن گفت‌وگوهای میان فرهنگی و تسهیل مهندسی این فرایند و ایجاد صلح پایدار و حفظ آن، نیازمند تحقیقات گسترده‌تر، آموزش بیشتر و توجه همگانی است.

اهمیت همبستگی و ارتباط فعال بین کشورها

اسماعیلی تاکید کرد: توجه به ارزش‌های مختلف در جوامع چند فرهنگی و چند مذهبی باید مورد مطالبه همه کشورها باشد؛ در دنیای امروز با توجه به گسترش و پیشرفت سریع علم و فناوری و هوش مصنوعی برای حفظ هویت ارزش‌ها و میراث فرهنگی باید همبستگی و ارتباط فعال بین کشورها برقرار باشد. با توجه به تاثیرگذاری و قدرت جریان‌سازی فضای مجازی (رایانه سپهر) و رسانه های اجتماعی در مسائل مختلف به ویژه امور فرهنگی پیشنهاد می‌شود همه کشورها و نهادها در راستای تسهیل فرایند گفتمان فرهنگی بین ملت‌ها و دولت‌ها برای نیل به اهداف صلح محور از رسانه های صلح مدار و روشنگر، حمایت و در این امر تشریک مساعی کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: همچنین لازم است علمای بزرگ و روشن‌بین جهان اسلام در برابر معضلاتی از قبیل افراط گرایی و تکفیر دست به دست هم داده و با وحدت و مودت و اخوت اسلامی در برابر این بلای بزرگ با روشنگری و مجاهدت در تبیین و با زبان روز جوانان امت اسلامی را نسبت به این خطر بزرگ که منابع مادی و معنوی جهان اسلام را نابود می کند، آگاه سازند؛ امیدوارم که این اجلاس، با تلاش‌ها و پیگیری مقامات و کارشناسان تمامی کشورهای این حوزه هرچه سریعتر محقق و بر این اساس شاهد هم افزایی مودت و ارتقا سطح گفت‌وگوها و روابط در همه سطوح باشیم.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بامداد چهارشنبه -١٢ اردیبهشت - برای حضور در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها عازم باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد.

باکو از امروز چهارشنبه تا جمعه -۱۴ اردیبهشت -میزبان وزریران فرهنگ و شخصیت‌ها و مقامات سیاسی و فرهنگی کشورهای مختلف جهان است.

در این مجمع که با مشارکت وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان، آیسسکو و برخی سازمان‌های بین‌المللی مانند ائتلاف تمدن‌های سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، چالش‌های جهانی مربوط به گفتمان تمدنی، همکاری برای مقابله با تنفر و تقویت ارزش‌های صلح مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

پیش از این پنجمین دوره مجمع گفت‌وگوی فرهنگ‌ها در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ برگزار شده بود که در آن دوره از این مجمع ۱۴۰ کشور و نهاد بین المللی مشارکت داشتند.

دیپلماسی فرهنگی در دولت مردمی، به‌عنوان یک راهکار جدی برای ایجاد بسترهای لازم جهت گسترش تعاملات توسط دولت دنبال می‌شود.

نظر شما