شناسهٔ خبر: 66441162 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ثبت اقدامات شاخص در شورای اسلامی شهر اراک

اراک - ایرنا - رییس شورای اسلامی شهر اراک گفت: شورای اسلامی این شهر از ابتدای فعالیت دوره ششم تاکنون اقدامات شاخصی انجام داده که با دوره قبل قابل مقایسه نیست و برخی از موارد برای اولین بار در کشور رخ داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «داود قربانی» روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، بیان کرد: در بخش حمل و نقل عمومی تاکنون ۱۳۰ دستگاه اتوبوس گازسوز و برقی تهیه و بخشی از این تعداد وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شده و همچنین تاکسی برقی نیز خریداری و به زودی به این ناوگان افزوده می‌‎شود.

وی عنوان کرد: اعضای شورای اسلامی شهر اراک در خصوص تقویت تفرجگاه‌های اراک و پرداختن به این موضوع با دغدغه‌مندی قابل توجه مسائل را پیگیری کردند که در نهایت زیرساخت‌های منطقه گردشگری نوالشهدا (گردو) انجام و به زودی در این منطقه انواع بازی‌های هیجانی و پرمخاطب راه‌اندازی و به مکان‌ تفریحی مناسب برای حضور خانواده‌ها تبدیل می‌شود.

رییس شورای اسلامی شهر اسلامی اراک اظهار کرد: ایجاد و راه‌اندازی پارک آبی از دیگر اقدامات مورد پیگیری اعضای این شورا است که جانمایی آن انجام و شهرداری گزارش کار هفتگی در این خصوص ارایه می‌دهد.

قربانی، ایجاد فرهنگسراها در مناطق مختلف اراک را از دیگر پیگیری‌های این دوره شورا عنوان کرد و افزود: احداث این مناطق در حال انجام است و به زودی در مناطق مختلف به ویژه سکونت‌گاه‌های غیر رسمی مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: بودجه نویسی این دوره از شورای شهر اراک قابل مقایسه با دوره‌های قبلی نیست و در سال جاری ۶۰ هزار میلیارد ریال بودجه برای شهرداری پیش‌بینی شده و برنامه‌ای مانند اجرای پروژه خزانه‌داری کل در شهرداری اراک توسط کمیسیون برنامه و بودجه شورا در دست پیگیری است.

رییس شورای اسلامی شهر اراک بیان کرد: پروژه‌های متعددی که متعلق به دوره‌های قبلی شورای شهر بود در این دوره پیگیری و بخشی از پروژه‌ها از جمله طرح بزرگ تقاطع غیر همسطح امام خمینی(ره) زودتر از موعد تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

قربانی خاطر نشان کرد: ایجاد بازارچه‌های محلی از دیگر موارد مورد پیگیری این دوره از شورا است که اقدامات اولیه برای راه‌اندازی تعدادی بازارچه انجام شده که هدف عرضه میوه و سیفی با کیفیت و قیمت مناسب به شهروندان است.

وی اظهار کرد: از دیگر اقدامات این دوره از شورا، ایجاد بیش از ۱۰ زمین چمن مصنوعی در مناطق مختلف اراک است.

رییس شورای اسلامی شهر اراک اجرای ۲۲۰ کیلومتر فیبر نوری در اراک را حاصل همکاری و تعامل شورای شهر و شهرداری عنوان کرد.

شورای ششم برنامه محور است و سلیقه‌ای عمل نکرد

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک هم در ادامه این نشست گفت: شورای ششم برنامه محور بود و از انجام فعالیت سلیقه‌ای اجتناب کرد و بر اساس برنامه امور شهری را پیگیری می‌کند.

«عباس خسروانی» بیان کرد: ایجاد مثلث حسابرسی و حسابداری در مجموعه شهرداری اراک اقدام ارزشمند و ماندگار این دوره از شورای شهر اراک است.

وی ادامه داد: در کنار ایجاد این مثلث، اداره حسابرسی داخلی نیز احیا و فعال شد و به این ترتیب از بروز بسیاری از تخلفات جلوگیری شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک افزود: این شورا شهر در اقدامی دیگر حسابرسی مستقل را تشکیل داد که با کمک گرفتن از اساتید خبره دانشگاهی اعضا شورا نظارت دقیق را بر مسائل مالی و اسناد شهرداری انجام می‌دهند.

جمع‌آوری سه هزار و ۸۰۰ سند املاک شهرداری اقدام ماندگار شورای ششم

خسروانی عنوان کرد: قبل از فعالیت این دوره از شورای شهر، در اراک ۶۰۰ سند به نام شهرداری ثبت شده بود که با مجموع پیگیری‌های انجام شده، امروز سه‌هزار و ۸۰۰ سند به ثبت رسیده است.

وی گفت: تعدادی از املاک شهرداری اراک شناسایی و بخشی از این اسناد در مرحله تهیه شند تک برگی قرار دارد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک شروع پروژه ممیزی املاک را از پیگیری‌های این دوره از شورای شهر عنوان کرد و افزود: املاک شهرداری و شهری در این طرح شناسایی، متراژ تراکم و طبقه در سامانه بارگزاری می‌شود و به این ترتیب از بروز تخلف معماری و شهرسازی ممانعت می‌شود و منبع درآمد پایدار برای شهرداری اراک به این طریق ایجاد شده است.

تحول شورای شهر در ناوگان فرسوده شهرداری

خسروانی اظهار کرد: شهرداری اراک با وجود ناوگان عمرانی فرسوده و خارج از رده، تحولات چشمگیری را ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: ۲۹ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال ماشین‌آلات شهرداری در سال نخست فعالیت این دوره خریداری شد، سال گذشته سه‌هزار میلیارد ریال و سال جاری یک‌هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال برای تجهیز و نوسازی ناوگان شهرداری در نظر گرفته شده و امروز بروزترین دستگاه‌ها در مجموعه شهرداری اراک در اختیار است.

۱۷ اقدام شاخص محیط زیستی شورای شهر اراک

سخنگوی شورای شهر اراک با اشاره به اینکه این دوره از شورا ۱۷ اقدام شاخص و مهم در بخش محیط زیست انجام شده، گفت: طبق مصوبه این دوره از شورای اسلامی شهر اراک، درآمد حاصل از عوارض آلایندگی باید به صورت مشخص صرفا در بخش محیط زیست هزینه شود و شهرداری نمی‌تواند در بخش حقوق، هزینه و دیگر موارد از این بودجه استفاده کند.

خسروانی عنوان کرد: تهیه شناسنامه باغ‌های اراک، افزایش جزیمه قطع غیر قانونی درخت، اجرای طرح بزرگ انتقال پساب اراک، خریداری یک‌هزار و ۸۰۰ سطل زباله مکانیزه که در ۱۰ سال گذشته خریداری نشده بود، از دیگر اقدامات بخش محیط زیست شورای شهر اراک است.

وی ادامه داد: اتمام مطالعه مدیریت پسماند اراک، لایروبی قنات‌ها، رسیدگی به وضعیت کشتارگاه اراک با در نظر گرفتن اعتبار ۴۸۰ میلیارد ریالی و خریداری دستگاه پیش‌سردکن، خریداری دستگاه سنجش آلودگی هوا با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال، راه‌اندازی و مناسب‌سازی سرویس‌های بهداشتی و لایروبی رودخانه‌های شهری اراک و ترمیم دیواره‌های فرسوده این مکان‌ها، از دیگر اقدامات محیط زیستی شورای اسلامی شهر اراک در این دوره است.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک نیز در این نشست گفت: این دوره از شورا نگاه ویژه به توسعه نشاط اجتماعی و ایجاد بستر مناسب در این راستا صورت گرفته است.

«پیمان عین‌القضاتی» بیان کرد: تعیین تکلیف پرداختن به تکمیل طرح گردشگری ۱۶۰ هکتاری نورالشهدا (دره گردو) که از پروژه‌های تفریحی گردشگری بزرگ در کشور محسوب می‌شود از جمله اقدام این دوره از شورای شهر است که سال‌ها از پیگیری ناموفق این موضوع سپری می‌شود.

وی عنوان کرد: ایجاد و راه‌اندازی یک‌هزار و ۱۶۰ متر مربع تله‌سیژ، در نظر گرفتن انتهای مسیر تله‌سیژ به عنوان بام اراک و ایجاد ۴۳۰ متر خط بازی زیپ لاین از جمله اقدامات در نظر گرفته شده برای این منطقه گردشگری است.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اراک، ایجاد پارک‌های تخصصی ورزشی برای اولین بار در اراک را از دیگر اقدامات ماندگار این دوره از شورای شهر عنوان کرد و افزود: اولین پارک شطرنج با ۲۷ میز تخصصی در منطقه شهر صنعتی اراک راه‌اندازی شده است.

عین‌القضاتی ادامه داد: پارک ویژه دوچرخه سواری، پارک ویژه زمین ساحلی و فوتبال ساحلی، راه‌اندازی اولین زورخانه با استانداردهای ملی و ایجاد پنج زمین بازی در نورالشهدا از دیگر اقدامات ورزشی تفریحی این دوره از شورا است که در حال انجام یا راه‌اندازی است.

وی افزود: ایجاد چمن مصنوعی در کوی سجادیه، شهرک هجرت، کوی اندیشه و محله رضوی از دیگر برنامه‌های این دوره از شورای اسلامی شهر اراک است.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اراک بیان کرد: پرداختن به هویت محله‌ای و ایجاد تعلق خاطر بین شهروندان نسبت به محله و شهر خود از دیگر مواردی بود که مورد توجه این شورا قرار گرفت و به همین منظور طرح شورای اجتماعی با محوریت مساجد و محله‌ها تعریف شد که به زودی اجرا می‌شود.

فقر نیروی انسانی متخصص در شهرداری اراک جدی گرفته شود

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک هم در ادامه این نشست گفت: شورای شهر اراک در این دوره نگاه تخصصی داشت و به همین دلیل مسائل به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفت، یکی از مواردی که مورد انتقاد و پیگیری این دوره از شورای شهر قرار دارد، بحث فقر نیروی انسانی متخصص در بدنه شهرداری اراک است.

«سید وحید میرنظامی» ادامه داد: آزمون استخدامی شهرداری از سال ۱۳۹۲ برگزار نشده، در صورتیکه شهرداری اراک نیاز به نیروی کیفی دارد، نیروی انسانی مختلف در سال‌های گذشته از مجاری مختلف وارد سیستم شهرداری شده‌اند اما نیاز است نیروی متخصص جذب شود.

وی بیان کرد: موضوع آلودگی شهر اراک در جلسه‌های مختلف توسط این دوره از شورا پیگیری و صدای مردم به گوش مسئولین رسانده شد و اعضا شورا به عنوان نمانده مردم همه تلاش خود را برای شنیده شدن این دغدغه مردمی به کار گرفتند.

شناسایی ساختمان‌های ناایمن در اراک

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک در خصوص ساختمان‌های ناایمن، نیز گفت: ۵۰ سازه ناایمن در اراک شناسایی شده و در کنار این موارد برخی از ساختمان‌های در حال ساخت نیز ایمنی مورد نیاز را رعایت نکرده‌اند.

میرنظامی اظهار کرد: مرکز تجاری اسلامی، فردوسی و طلا از جمله مواردی هستند که نیاز به ایمن‌سازی دارند که این موارد توسط اعضا از دستگاه‌های مرتبط در حال پیگیری است.

عوارض آلایندگی به درستی پرداخت نمی‌شود

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه همه صنایع آلاینده عوارض پرداخت نمی‌کنند و تعدادی از این صنایع شناسایی نشده‌اند، اغلب صنایع آلاینده شناسایی شده تنها نیم درصد پرداخت عوارض دارند در صورتیکه عوارض آلایندگی از نیم تا یک و نیم درصد است و اداره‌کل حفاظت محیط زیست باید این موارد را بررسی و صنایع را ملزم به پرداخت حق واقعی عوارض کند.

بیش از ۵۸۰ هزار نفر در اراک به عنوان مرکز استان مرکزی زندگی می‌کنند.

نظر شما