شناسهٔ خبر: 66440538 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

به همت مؤسسه بوستان کتاب

انتشار کتاب «غیبت، حیرت و انتظارات امام زمان(عج)»

کتاب «غیبت، حیرت و انتظارات امام زمان(عج)» اثر آیت‌الله سیدمجتبی نورمفیدی با استناد بر محور معرفت اهل‌ بیت(ع) توسط مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از  موسسه بوستان کتاب؛ «غیبت، حیرت و انتظارات امام زمان(عج)» کتابی است اثر آیت‌الله سیدمجتبی نورمفیدی با تنظیم و تدوین سید مهدی موسوی در ۱۴۴ صفحه که به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

در تفکر شیعی، رهایی تام و نهایی از غیبت و حیرت جز با ظهور ولی‌عصر(عج) محقق نمی‌شود و از سوی دیگر، فرج آن حضرت بدون فراهم‌سازی مقدمات و برآورده شدن انتظارات آن وجود مقدس ممکن نیست. پس باید به مدد شناخت تعبیر «غیبت» و «حیرت» که در کلمات معصومین(ع) به تکرار آمده، این انتظارات را شناخت و در راه تحقق آنها گام برداشت. بررسی برخی مصادیق «حیرت»، معرفی عوامل کاهش آن و تبیین مهم‌ترین انتظارات آن حضرت از منتظران، موضوعی است که توسط آیت‌الله نورمفیدی در این نوشتار به گونه‌ای شایسته و مختصر به آن پرداخته شده است.

ساختار اثر

این کتاب در دو فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «غیبت و حیرت» به بررسی حیرت در عصر غیبت اختصاص دارد که هشدار ائمه(ع) نسبت به حیرت در عصر غیبت، معنای حیرت و مهم‌ترین حیرت‌های دوران غیبت را به رشته تحریر درآورده است.

«انتظارات امام عصر(عج)» عنوان دومین و آخرین فصل از این کتاب است که در آن پس از بیان مقدمه شناخت امام زمان ۱ و ۲، خویش مراقبتی در برابر گناه(تقوا) و اخلاق نیکو تشریح شده و ایجاد توانایی‌های لازم(انتظار فرج) و اتحاد و همدلی مورد تأکید قرار گرفته است.

انشتار «غیبت، حیرت و انتظارات امام زمان(عج)» با استناد بر محور معرفت اهل‌ بیت(ع)

اختلاف و تفرقه از عوامل مهم غیبت امام عصر(عج)

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: شاید بتوان گفت یکی از عواملی که باعث غیبت امام عصر(عج) شد، تفرقه امت بود. در دوران ۲۵۰ ساله بعد از پیامبر گرامی اسلام(ص) که امیرالمؤمنین و فرزندان ایشان(ع) عهده‌دار امر امامت بودند، اختلاف، تفرقه و نزاع، همواره سایه شوم خود را بر سر مردم افکنده بود. این اختلافات -که آسیب‌های زیادی به اسلام وارد کرد و مردم به خاطر آن از نعمت‌های بزرگی محروم شدند - به صورت ویژه از زمان رحلت پیامبر(ص) نمایان و روز به روز تشدید شد و زمینه را برای به دست گرفتن سکان هدایت توسط امام عصر(عج) در مقام امامت ظاهری و حکومت کمرنگ کرد. از این رو، امام عصر(عج) می‌فرماید: یکی از اموری که باعث تأخیر در امر ظهور شده، اختلافات، نزاع‌ها و تفرقه‌های میان امت است.

همدلی و دوری از تفرقه، نه تنها انتظار امام عصر(عج)، بلکه انتظار رسول خدا(ص)، انتظار قرآن و نبود آن، یکی از گلایه‌های امیرالمؤمنین(ع) از مردم زمان خویش است. امیرالمومنین(ع) در یکی از سخنان و خطبه‌هایی که در مقام سرزنش مردم کوفه ایراد کرده‌اند، می‌فرماید:

"عَجَباً عَجَباً، وَ اللَّهِ يُمِيتُ الْقَلْبَ وَ يَجْلِبُ الْهَمَّ مِنَ اجْتِمَاعِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ عَلَى بَاطِلِهِمْ وَ تَفَرُّقِكُمْ عَنْ حَقِّكُمْ"؛

شگفتا! شگفتا! به خدا قسم آنچه قلب را می‌میراند و انسان را دل مرده می‌کند و غم و اندوه را به سوی او سرازیر می‌کند، این است که آن گروه (اشاره به شامیان و طرفداران معاویه) بر باطل خود متحد و با هم در یک سمت و جهت حرکت می‌کنند، اما شما در مسیر حقتان با هم اختلاف دارید و متفرق هستید.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir  مراجعه کنند.

انتهای پیام

نظر شما