شناسهٔ خبر: 66440036 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

در محفل شعر مختومقلی در بندرگز عنوان شد؛

توجه به خاندان نبوت از ویژگی های بارز کلام و بیان مختومقلی است

صاحب‌خبر -

 به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، عصر سه شنبه و با برپایی محفل شعری در مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بندرگز، چراغ مجموعه برنامه های ویژه دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی فراغی، شاعر و عارف شهیر ایرانی ترکمن روشن شد.

در ابتدای این محفل، لیلا هزارجریبی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بندرگز ضمن عرض خیر مقدم به جواد قربانی معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و هیات همراه، گفت: مختومقلی فراغی شاعر، عارف و فیلسوف بزرگی بود که در طول ۵۷ سال زندگی خویش، خود را وقف مردم سرزمین خود کرد.

وی افزود: اشعار مختومقلی فراغی دارای شور عارفانه و خدامحوری، وطن پرستی و نگاه ویژه به اهل بیت است و  توجه به خاندان نبوت از ویژگی های بارز کلام و بیان مختومقلی بود و بهترین اشعارش را در وصف حضرت علی(ع) سروده است.

در بخش دیگری از برنامه غفار علی عسگری شاعر و سخنران مراسم نیز گفت: مختومقلی برای ترکمنها همچون هومر برای یونانیها و فردوسی برای ایرانیان است.

وی افزود: با بررسی های اشعار مختومقلی در خصوص امام حسین (ع) و واقعه عاشورا می‌توان پی برد این شاعر اگر وقت بسیاری را برای سرودن شعرهای خود کرد بخاطر ارزشمند بودن این واقعه و موضوع است.

علی عسگری ادامه داد: مختومقلی برای ترکمنها نماینده عالم بشریت است و شاعر اندیشه هاست که خبر از اعتقاد قلبی این قوم به نور چشم پیامبر اکرم (ص) می دهد.

ضمن شعر خوانی شاعران حاضر در مراسم، در پایان این محفل از  15 نفر از شاعران جوان و نوجوانی که در زمینه اندیشه های مختومقلی فراغی و وحدت اقوام در قالب شعر به شعر خوانی پرداختند از طرف اداره ارشاد اسلامی بندرگز به رسم یادبود هدایایی اهدا شد.

 

نظر شما