شناسهٔ خبر: 66438985 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

ابلاغ آیین‌نامه ماده ۵ قانون حمایت از تولید دانش‌بنیان/ شرط وزارت علوم برای حمایت از اختراعات

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ابلاغ آیین‌نامه ماده ۵ قانون جهش تولید دانش‌بنیان خبر داد و گفت: در این آیین‌نامه وضعیت مالکیت فکری دانشجویان، اساتید و دانشگاه مشخص شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، سجاد محمدعلی‌نژاد گفت‌: به‌زودی آیین‌نامه ماده ۵ قانون جهش تولید دانش‌بنیان را ابلاغ می‌کنیم. با ابلاغ این آیین‌نامه که در مراحل نهایی قرار دارد، سهم استاد و دانشجو و دانشگاه نسبت به دارایی‌های فکری مانند پایان‌نامه و طرح‌های پژوهشی تعیین تکلیف می‌شود.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم در گفت‌وگو با ایسنا افزود: با ابلاغ این آیین‌نامه، موضوع مالکیت فکری در دانشگاه‌ها دارای ضریب می‌شود؛ چرا که نگاه ما به مالکیت فکری این است که این نوع دارایی‌ها یکی از دارایی‌های اصلی دانشگاه‌ها به شمار می‌رود و با تجاری‌سازی آنها می‌توان بخشی از منابع تحقیق و توسعه جدید در دانشگاه‌ها ایجاد کرد؛ از این رو در این حوزه سرمایه‌گذاری ویژه‌ای داریم.

محمدعلی‌نژاد خاطرنشان کرد: در این راستا برای ۱۰ هزار نفر عضو هیئت علمی و مدیران واحدهای مستقر در پارک‌های علم و فناوری دوره‌های عمومی و تخصصی مرتبط با رشته‌ها و یا حوزه عمومی برگزار خواهد شد تا آنها هم با حقوق خود آشنا شوند و هم فرآیندهای ثبت مالکیت فکری را فرابگیرند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از حمایت از هزار ثبت اختراع در این وزارتخانه خبر داد و یادآور شد: این حمایت‌ها شامل تولید اسناد اختراعات و  ارائه مشاوره برای تنظیم اسناد اختراعات در راستای یافتن سرمایه‌گذار و تجاری‌سازی و همچنین ثبت اختراعات می‌شود.

وی با بیان اینکه در کنار حمایت از ثبت خارجی اختراعات، خدماتی برای ارزش‌گذاری دارایی‌های فکری حمایت می‌شود، خاطر نشان کرد: در ابتدا باید ارزش هر دارایی فکری مشخص شود تا سرمایه‌گذار بتواند بر اساس آن از اختراعات حمایت کند.

محمدعلی‌نژاد اظهار کرد: برای تحقق این امر در ابتدا بخشی از این حمایت‌ها را برای ارزش‌گذاری از سوی وزارت علوم در قالب گرنتی پرداخت می‌کنیم تا در این زمینه جریان‌سازی شود.

معاون فناوری وزیر علوم با تاکید بر اینکه این حمایت به صورت مشترک با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری است، اظهار کرد: علاوه بر آن بسته‌ حمایتی با سایر دستگاه‌ها و مجموعه‌ها مانند سازمان ثبت اسناد که متولی اصلی ثبت و صیانت از اسناد است، داریم.

وی ادامه داد: برای این منظور پارک علم و فناوری استان البرز و صندوق پژوهش و فناوری مستقر در آن را که تجربه کاری خوبی در حوزه اعطای ضمانت‌نامه برای دارایی‌های فکری دارد، به عنوان دبیرخانه این طرح در نظر گرفته‌ایم تا در سال جاری بتوانیم به عنوان یک اقدام اساسی در حوزه دارایی‌های فکری اجرایی کنیم.

وی تاکید کرد: در این طرح اولویت ما حمایت از اختراعات و یا دارایی‌های فکری است که امکان تجاری‌سازی و تولید داشته باشند.

گفتنی است در ماده ۵ قانون جهش تولید دانش‌بنیان آمده است: در صورت تقاضای واحدهای صنعتی یا سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی برای تجاری‌سازی دارایی فکری، دستاوردهای پژوهشی و حق بهره‌‌برداری از آنها، دستگاه می‌تواند به میزان مالکیت یا حق بهره‌برداری خود با رعایت مفاد ماده (۲) این آیین‌نامه با آنها مشارکت کند.

نظر شما