شناسهٔ خبر: 66438170 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

امنیت غذایی پایدار و رونق صادرات محور؛ نقشه راه تولیدات کشاورزی است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تامین امنیت غذایی پایدار و رونق صادرات محصولات کشاورزی محور اصلی نقشه راه تولیدات کشاورزی در کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، « محمد علی نیکبخت » در گردهمایی مدیران بازرسی ؛ ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان های ملی و استانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: استفاده از ظرفیت بازرسی و نظارت مردمی گامی مهم به سوی شفافیت و حرکت به سوی بهره وری است.

وزیر جهاد کشاورزی، تولید صادرات محور و عامل فراوانی در داخل کشور را بستر ساز راهبرد « کشاورزی اقتصادی » دانست و اظهارداشت: تحقق این راهبرد به حاکمیت کشاورزی برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار منجر می شود.

نیکبخت با یادآوری اینکه تامین امنیت غذایی پایدار مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی و بنابراین رسالت اصلی وزارت جهاد کشاورزی است گفت: حفظ و تداوم این راهبرد نیازمند هماهنگی و پایش دقیق همه ارکان مدیریت کلان این وزارتخانه است.

وزیر جهاد کشاورزی شرایط اقلیمی و چهار فصل را « موهبت بزرگ سرزمینی » ایران دانست و با تاکید بر اینکه در تولید محصولات اساسی هیچ محدودیتی نداریم تصریح کرد: این ویژگی عامل تعیین کننده در کاهش نوسان تولید و قیمت محصولات در سراسر سال است.

وی به نامگذاری سال ۱۴۰۳ به « جهش تولید با مشارکت مردم » اشاره کرد و گفت: جهش تولید و تحول در کشاورزی و دست یافتن به اهداف کلان در این حوزه با مشارکت مردم و حضور بخش خصوصی محقق می شود.

نیکبخت افزود: ایران می تواند صادر کننده پایدار برخی محصولات کشاورزی باشد مشروط به اینکه به مردم و تشکل ها فرصت و نقش دهیم و موانع و محدودیت ها را رفع و اجرای سیاست ها تسهیل شود.

نقش آفرینی مردم در افزایش تولیدات کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه برای حفظ منابع پایدار و زیرساخت ها باید به آبخیزداری؛ آبخوان داری و طرح های کوچک زود بازده باید اولویت بدهیم اظهارداشت: اگرچه دانش و مهندسی اجرای طرح ها و زیرساخت ها در کشور بومی شده و توسط کارشناسان داخلی انجام می‌شود اما مشارکت مردم برای اجرا، نگهداری، افزایش بهره وری و جبران عقب ماندگی ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی یکی دیگر از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی را « سرمایه‌گذاری در شیلات » دانست و خاطرنشان کرد : صید و صیادی و آبزی پروری بخصوص پرورش ماهی در قفس با توجه به سواحل طولانی و منابع آبی ویژه پرورش ماهی سردابی و گرمابی بدون نیاز به تغییر کاربری امکان پذیر است.

نیکبخت از تعداد زیاد متقاضیان به عنوان ویژگی و ظرفیت بخش تولیدات گلخانه ای یاد کرد و گفت: گره خوردن تولید با کارآفرینان کشاورز ؛ صنعت کشاورزی را در مسیر رشد و گسترش قرار می دهد.

برداشت کلزا در مناطق گرمسیری در دستور کار است

وزیر جهاد کشاورزی به « برداشت کلزا در مناطق گرمسیری برای نخستین بار » اشاره کرد و افزود: برای حمایت از تولید داخلی ؛ کارخانه ها و وارد کنندگان دانه های روغنی و روغن خام برای ثبت سفارش و واردات به خرید دانه های روغنی تولید داخل ملزم شده اند.

وی اضافه کرد: این شرایط برای واردات برنج و چای هم حاکم است و واردات در صورت خرید محصول کشاورز مجوز دریافت می کند.

نظر شما